از بروز چهره‌های جدید تا بی‌انگیزگی در آزمون اعطای مدرک به حفاظ قرآن
کد خبر: 3993858
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۰
ایکنا یزد گزارش می‌دهد/

از بروز چهره‌های جدید تا بی‌انگیزگی در آزمون اعطای مدرک به حفاظ قرآن

امسال شاهد افزایش سطح کیفی شرکت‌کنندگان در آزمون شفاهی طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن در مقاطع مختلف سنی بودیم، اما در نقطه مقابل بی‌انگیزگی نیز دیده می‌شود، چراکه یک حافظ قرآن با سال‌ها زحمت و تلاش در این آزمون شرکت می‌کند اما به دلیل سخت‌گیری‌ها مردود می‌شود.

از بروز چهره‌های جدید تا بی‌انگیزگی حافظان

با پایان یافتن آزمون شفاهی شانزدهمین دوره طرح اعطای مدرک به حفاظ قرآن در استان، ایکنا یزد، در زمینه نقاط قوت و ضعف و راهکارهایی برای جذب اقشار مختلف به سمت و سوی حفظ قرآن کریم، با داوران و دست‌اندرکاران این طرح به گفت‌وگو نشست که در ادامه می‌خوانید:

امیر میرجلیلی، حافظ قرآن و داور شانزدهمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم در بخش آقایان، در گفت‌وگو با ایکنا از یزد، اظهار کرد: خوشبختانه امسال شاهد افزایش سطح کیفی شرکت‌کنندگان در آزمون به‌ویژه در رشته حفظ کل که شاهد بروز چهره‌های جدید در مقاطع مختلف سنی از 14 الی 63 سال بودیم.

وی با اشاره به اینکه در آغاز گام دوم انقلاب شاهد رویش جوانه‌های امید و حضور نسلی فعال در زمینه حفظ قرآن کریم هستیم گفت: بخش مردمی پیوسته پیشتاز تحولات فرهنگی بوده است لذا شایسته است مسئولان و متولیان امر حفظ نیز فعالانه عمل کرده تا زمینه گسترش فرهنگ حفظ قرآن کریم بیش از پیش فراهم شود.

مدیر مرکز تخصصی حفظ «مهدیاران» یزد افزود: بازنگری در آیین‌نامه آزمون و بازطراحی فرآیند اعطای مدرک تخصصی به حفاظ، امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است که باید هر چه سریع‌تر در دستور کار قرار گیرد. متأسفانه وجود برخی از آیتم‌ها، جمعی از حافظان تخصصی را از شرکت در آزمون نا امید کرده است؛ لذا بنده از مسئولان امر و کمیته علمی آزمون صمیمانه تقاضا دارم تا با بهینه ساختن آیتم‌های آزمون برای سال آتی، موجبات دلگرمی و پیشرفت روزافزون حافظان قرآن کریم را مهیا سازند.

سخت‌گیری برخی داوران در تهران

زهرا محمدی، داور شانزدهمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم در بخش بانوان نیز طرح اعطای مدرک را از معدودترین برنامه‌هایی دانست که ویژه حافظان برگزار می‌شود و آن را بسیار عالی ارزیابی کرد به شرطی که در کنار اجرای طرح، به حافظانی که وارد این آزمون می‌شوند، سخت‌گیری زیادی صورت نگیرد. در زمینه داوری چند سالی است که حضور دارم و خوشبختانه استقبال خوبی را در این زمینه به‌ویژه از آزمون حفظ کل شاهد هستم زیرا که حداقل امتیاز مثبتی برای یک حافظ محسوب می‌شود تا مدرکی معادل لیسانس دریافت کند.

وی با اشاره به استقبال شرکت‌کنندگان در شانزدهمین دوره گفت: چندسالی است البته جدای از مسئله کرونا ویروس، حضور چشمگیر با حالت افت و خیزی مواجه شده و دلیلی که حس می‌کنم وجود دارد، یا سخت‌گیری برخی داوران در تهران برای نمره‌دهی است یا برنامه‌ای که سازمان در این زمینه مدنظر دارد زیرا که حافظان کل قرآن را داریم که چند سالی است برای دریافت مدرک تلاش می‌کنند اما متأسفانه مجدد در آزمون نمره قبولی را کسب نمی‌کنند هرچند اطمینان و شایستگی لازم را دارند و این موضوع باعث بی‌انگیزه شدن در بقیه حفاظ برای شرکت در این آزمون می‌شود.

محمدی ادامه داد: البته امسال با توجه به شرایط خاص کرونایی تعداد انصرافی‌ها از آزمون افزایش یافت لذا از دارلقرآن الکریم و تبلیغات اسلامی درخواست می‌شود برای آن دسته از حافظانی که سال‌ها در زمینه حفظ تلاش می‌کنند معادلی در نظر گرفته شود زیرا که در جامعه کنونی گاهی شاهد هستیم افرادی از اقشار مختلف بدون هرگونه زحمت و تلاشی در کنکور بدون آزمون ثبت‌نام کرده و موفق به دریافت مدرک آن رشته می‌شوند این در حالی است که یک حافظ قرآن با سال‌ها زحمت و تلاش در این آزمون شرکت می‌کند اما به دلیل سخت‌گیری هر دفعه مردود می‌شود تا خدای نکرده در جامعه حافظان قرآن بی‌انگیزگی را شاهد نباشیم.

این بانوی حافظ قرآن حضور یزدی‌ها در شانزدهمین آزمون را نسبت به سال گذشته مطلوب‌تر ارزیابی کرد و گفت: امسال نسبت به سال گذشته با توجه به اینکه دومین سالی است که شرایط خاص را شاهد هستیم، بهتر بود اما در مجموع نسبت به سه یا چهار سال گذشته ریزش داشتیم. خوشبختانه در استان حافظانی را داریم که با تلاش زیاد در آزمون جدید شرکت می‌کنند و هر چند در استان نمره قبولی را در حفظ کسب می‌کنند ولی در تهران شاید در زمینه قرائت رد می‌شوند.

حفاظ تخصصی از حداقل‌ها برخوردار نیستند 

امیرحسین عطارزاده، حافظ کل قرآن در استان یزد نیز بُعد کیفی آزمون شانزدهم را یادآور شد و بیان کرد: این در حالی است که به لحاظ کمی آن گونه که باید رشد را شاهد باشیم، نیستیم و یکی از دلایل می‌تواند بحث کرونا باشد و همچنین می‌توان به فعالیت‌های قرآنی مؤسسات در زمینه حفظ در استان اشاره کرد زیرا حداقل در شهر یزد می‌بینم اتفاق خاصی در زمینه حفظ نمی‌افتد و وحدت رویه‌ای بین مؤسسات و ارگان‌های دولتی وجود ندارد، در حالی که باید وحدت رویه‌ای باشد و کار مشترکی از سوی ارگان‌ها به درستی انجام شود. 

وی ادامه داد: نکته‌ای که حائز اهمیت است اینکه قریب به اتفاق حافظانی که می‌شناسم با تلاش خود کار می‌کنند و هیچ حمایتی از جانب ارگان‌های دولتی نمی‌شوند و از حداقل‌هایی که باید برخوردار باشند، نیستند و این افراد محدودی که فعالیت دارند، دلی و عاشقانه در راه قرآن فعالیت می‌کنند و دید مادی ندارند لذا انتظار می‌رود ارگان‌های دولتی و اتحادیه دست به دست هم داده و فردی که در آزمون نمره قابل قبولی در زمینه حفظ دریافت می‌کند، حداقل‌هایی برایش تعیین شود تا باعث انگیزه بیشتر خود او و حتی اطرافیان برای جذب به قرآن شود زیرا که نسل امروز گاه یبرای ورود به فعالیتی نیاز به تشویق و انگیزه دارند تا در آن رشته ثبات قدم داشته باشند.

عطارزاده بیان کرد: متأسفانه به فعالان قرآنی بهایی داده نمی‌شود این در حالی است که در جامعه ما برترین‌های رشته‌های هنری و یا ورزشی مورد تشویق قرار می‌گیرند و یا در برنامه‌های تلویزیونی دعوت می‌شوند، توقعی از مسئولان می‌رود که اگر تمایل به این دارند که بحث قرآنی حداقل در استان پیشرفت داشته باشد مسائلی از جمله تشویق اعم از اهدای جایزه و معرفی برترین‌ها به گونه‌های مختلف مورد نظر باشد.

اعطای مدرک؛ محکی برای تثبیت محفوظات

فرح طالعی، کارشناس قرآنی اداره‌ کل تبلیغات اسلامی استان یزد، نیز برگزاری چنین آزمون‌هایی را خوب ارزیابی کرد و گفت: برگزاری آزمون‌ها در جذب افراد به سمت حفظ قرآن مؤثر است و می‌تواند راهی برای تحقق فرمایش حضرت آقا در زمینه تربیت ده میلیون حافظ قرآن باشد و همچنین این آزمون می‌تواند افرادی که در زمینه حفظ فعالیت دارند، بیشتر تلاش کرده و حفظ را تثبیت کنند و در واقع این آزمون محکی برای حفظ آنها باشد. 

وی ادامه داد: برای دریافت مدرک زحمت زیادی کشیده می‌شود اما باید برای افرادی که موفق می‌شوند و این مدارک را دریافت می‌کنند امتیازی ویژه جدای از اینکه مدرک می‌گیرند، در نظر گرفته شود زیرا افرادی که حافظ هستند نگاه جامعه به آنها ویژه و خاص است و از جایگاه اجتماعی خاصی برخوردار می‌شوند و توقع خاصی نسبت به این افراد وجود دارد، امیدواریم افرادی که در زمینه حفظ تلاش می‌کنند عامل به قرآن بوده و رفتار و گفتار قرآنی داشته باشند.

ناظر شانزدهمین آزمون اعطای مدرک در استان یزد حضور پررنگ بانوان در آزمون نسبت به آقایان را بسیار عالی توصیف کرد و گفت: در مواردی حضور چندین برابری بانوان را شاهد هستیم ولی باید موارد تشویقی در نظر گرفته شود که می‌تواند در زمینه جوایز و یا امتیازات خاصی باشد. در این دوره از آزمون به لحاظ کمی در بخش بانوان افت داشتیم که شرایط خاص کرونایی می‌تواند دلیلی بر آن باشد.

انتهای پیام
captcha