از درخواست حمایت پایدار تا انتقاد از کم‌کاری در حوزه فرهنگ
کد خبر: 4114492
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۷

از درخواست حمایت پایدار تا انتقاد از کم‌کاری در حوزه فرهنگ

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جریان سفر هیئت دولت به استان یزد، در جمع مدیران مؤسسات قرآنی این استان حضور یافت و به دغدغه‌های قرآنیان پاسخ گفت.

نشست مؤسسات قرآنی یزد با معاون قرآن وزارت ارشادبه گزارش ایکنا از یزد، علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جریان سفر هیئت دولت به استان یزد، در جمع مدیران مؤسسات قرآنی استان حضور یافت و به دغدغه‌های قرآنیان پاسخ گفت.

حجت‌الاسلام محمدکاظم صباغی، مدیر مؤسسه حضرت معصومه(س) میبد در این نشست گفت: این مؤسسه حدود 25 سال مشغول فعالیت است و از مؤسسات با سابقه در رشته حفظ بوده و خوشبختانه در کارهای فرهنگی به سراغ سنت‌ها و فرهنگ گذشته نرفتیم بلکه سعی شد طرح‌های نوآورانه و خلاقانه و جذاب متناسب با نسل جوان ارائه دهیم. لذا، درخواست دارم زمینه‌ای فراهم شود تا طرح‌های نوآورانه و خلاق مؤسسات خریداری و نشر داده شود.

وی با انتقاد از اینکه متأسفانه در بخش فرهنگی گاهی اوقات نهادهای حاکمیتی تلاش دارند با مؤسسات رقابت داشته باشند، بیان کرد: باید زمینه‌ای فراهم شود رقابت نهادهای حاکمیتی با مؤسسات قرآنی به هم‌افزایی تبدیل شود.

جذاب‌سازی در برنامه‌ها

محمدحسین ثقفی، مدیر مسئول مؤسسه حضرت زهرا(س) حاجی‎آباد زرین اردکان نیز اظهار کرد: سخت‌ترین شرایط برای مؤسسات در سال‌های اخیر از دو جهت شکل گرفت که جذب از آن جمله است و در این زمینه قرآن در مهجوریت قرار دارد، دوم اینکه دولت نیز حمایت را رها کرده و مؤسسات مورد حمایت مالی قرار نمی‌گیرند. مؤسسات باید بتوانند در زمینه نیروسازی اقدام کنند و در این زمینه حمایت نیاز دارند البته از طرفی باید نیروهای کنونی که در حال فعالیت هستند، را حفظ و تقویت کرد.

نشست مؤسسات قرآنی یزد با معاون قرآن وزارت ارشاد

سعید آقایی، مسئول مؤسسه فرهنگی رهپویان امیرالمؤمنین(ع) محمدآباد یزد گفت: اکنون به لحاظ تشکیلات در وضعیت و جایگاه خوبی هستیم و مردم به قرآن علاقه‌مند هستند و فهمیده‌اند مسیر نجات در قرآن است اما در زمینه جذاب‌سازی دچار اشکالاتی هستیم و مؤسسات در زمینه حمایت با کمبود مواجه هستند، لذا برای توسعه فرهنگ قرآنی باید جذاب‌سازی در برنامه‌ها جدی گرفته شود.

مهدی دهقانی‌زاده، مسئول مؤسسه صاحب العصر مهریز نیز در این نشست بیان کرد: با انتخاب حجت‌الاسلام رئیسی، به‎‌عنوان رئیس‌جمهور دولت سیزدهم، امید برای مؤسسات زنده شد و امیدواریم این امید همچنان زنده بماند و در این دولت قدمی برای مؤسسات برداشته شود.

ساختمان‌های مازاد در اختیار مؤسسات قرار گیرد

وی با اشاره به مشکلات مؤسسات افزود: مشکل اکثر مؤسسات در زمینه بیمه فعالان قرآنی و کمبود فضای آموزشی است، چراکه اکثرا در مکان استجاری فعالیت دارند یا مکانی در دسترس آنهاست که برای برگزاری جلسات قرآنی مناسب نیست و لذا ساختمان‌های مازادی در اختیار برخی ادارات است که می‌تواند در اختیار مؤسسات قرار گیرد تا برای این اقدام و رفع مشکل فضای آموزشی مؤثر باشد.

محمدجواد ابوترابی، مسئول مؤسسه حضرت محمد(ص) زارچ نیز با اشاره به اینکه دغدغه همه مؤسسات تقریبا مشخص است که کمبود فضا، حمایت برای فعالیت‌ها... از آن جمله است و با اشاره به جذاب‌سازی در برنامه‌ها برای ترویج فرهنگ قرآنی گفت: معتقد هستم بهترین روش در وضعیت فعلی برای جذب اقشار مختلف به‌ویژه جوانان، جذب به مساجد و نماز است و مساجد در اولویت اول قرار دارد، چراکه بها دادن به نماز باعث جذابیت در قرآن می‌شود. اگر اهمیت نماز تبیین شود جوانان خواه ناخواه به سمت قرآن جذب می‌شوند .

نشست مؤسسات قرآنی یزد با معاون قرآن وزارت ارشاد

مربیان قرآنی به جایگاه اجتماعی نیاز دارند

بی‌بی فاطمه میرخلیلی، نماینده و عضو هیئت‌مدیره مؤسسه گلشن هدایت یزد نیز گفت: غیر از جذب نوجوانان و جوانان باید به مسئله جذب مربی اهمیت داده شود و در شرایط کنونی حتی در جذب مربی نیز ناتوان هستیم.

وی با اشاره به اینکه مربیان قرآنی به شخصیت و جایگاه اجتماعی نیاز دارند، افزود: از طرفی باید از شرایط حمایتی ویژه برخوردار باشند. همچنین برای برنامه‌های فرهنگی و قرآنی به محتوای هماهنگ و درست نیازمندیم.

طیبه نصیری، مدیر مجتمع قرآن‌آموزان یزد و فعال در حوزه کودک نیز در این نشست گفت: با تغییر دولت‌ها رویکرد آموزش و پرورش با پیش‌دبستانی‌ها و مراکز خصوصی تغییر می‌کند و گاهی شاهد موازی‌کاری‌هایی هستیم.

وی با اشاره به رویکرد مؤسسات قرآنی در زمینه جذب نیرو و قرآن‌آموز بیان کرد: آنچه مهم است، داشتن امنیت شغلی برای مربیان است، هر چند مؤسسات خصوصی از ساعت 7 تا 19 فعالیت دارند و حتی برخی در دوران کرونا با یک قرآن‌آموز پرچم را بالا نگه داشتند، اما چه تعداد می‌توانند این‌گونه فعالیت کنند.

محتوای پیش‌دبستانی‌ها بازنگری شود

نصیری با اشاره به اینکه آموزش قرآن در مدارس به‌صورت تخصصی پرداخته نمی‌شود، ادامه داد: درخواست داریم ترتیبی اتخاذ شود افراد فعال در این حوزه جایگاه واقعی داشته باشند. مراکز پیش‌دبستانی با محدودیت‌هایی در زمینه آموزش الفبا یا قرآن مواجه هستند؛ در برخی مراکز بی‌محتواترین شعرها برای کودکان ارائه می‌شود، اما حفظ سوره‌ای از قرآن امکان‌پذیر نیست و عنوان می‌شود حفظ برای پیش‌دبستانی دشوار است که از این افراد با این تفکر سؤال می‌کنم آیا حفظ شعرهای بدون محتوا برای کودکان سخت نیست.

نشست مؤسسات قرآنی یزد با معاون قرآن وزارت ارشاد

منصوره شاکری، مسئول مؤسسه محبان حسین بن علی(ع) یزد نیز گفت: در جامعه ما از اول انقلاب در مواردی قاعده‌ای پیاده شد و برخی نهادها مورد توجه قرار گرفتند تا به نوعی تقویت شوند و دو نهاد که عنوان می‌شد قوی هستند، تقریبا کنار گذاشته شدند که این اقدام به جامعه ضرر رساند و جامعه کاری کرد که مؤسسات قرآنی کنار گذاشته شدند و لذا اگر این دو نهادی که در وضعیت خوبی بودند، تقویت می‌شدند، وضعیت جامعه بهتر از حال بود، در واقع عدم توجه به این دو نهاد که یکی از اینها مؤسسات قرآنی بودند، باعث شد جامعه این چنین شود و قرآن در مهجوریت قرار گیرد.

مباحث اعتقادی مورد توجه باشد

نجمه حیدری، مسئول مؤسسه کوثر مهریز نیز بر توجه جدی به مباحث اعتقادی نسل امروز تأکید کرد و ادامه داد: مکان‌های قدیمی بلااستفاده می‌تواند به فرهنگسرا تبدیل شود و با محوریت قرآن و مباحث دینی و در کنار آن فعالیت‌های فرهنگی و هنری مدنظر باشد.

حجت‌الاسلام سیدمحمد حسینی، مسئول مؤسسه معارف امامت و اهل بیت(ع) یزد نیز گفت: مباحث عترت در کنار قرآن باید مورد توجه باشد و بحث تفسیر قرآن بیش از پیش مورد توجه فعالیت مؤسسات قرار گیرد و باید به سمتی حرکت کنیم تا معارف قرآن به‌صورت کاربردی در بین مردم نشر داده شود. البته این‎گونه نباشد که باب تفسیر باز باشد، به این معنا که هر کسی با هر رشته‌ای به تفسیر وارد شود، چراکه مشکلات خاص خودش را دارد و لذا فعالیت در این حوزه به افراد متخصص در این حوزه نیاز دارد.

حسین قادری، مدیر مؤسسه ثقلین یزد نیز در این نشست گفت: مسائل فرهنگی نه تنها در شعار بلکه در عمل باید مورد توجه باشد و در شرایط حاکم بر جامعه امروز آنچه بیش از همه خود را نشان داد، کم‎کاری در حوزه فرهنگ بود. باید در بستر فرهنگی برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد و چه بهتر این فرهنگ از منشأ و بستر قرآن و اهل بیت(ع) باشد.

انتقاد از کم‌کاری در حوزه فرهنگ

قادری با سؤال از معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد در زمینه راهکار و سیاست مدون این وزارت برای حمایت پایدار از مؤسسات بیان کرد: مسائل مالی مؤسسات به دو بخش تقسیم می‌شود که بخشی وضعیت موجود مؤسسه است که در یک سنگلاخ مالی قرار می‌گیرد و اگر این مشکل مالی که بعضا عدد بزرگی نیست، حمایت شود، از این سنگلاخ خارج شده و بسیاری از مؤسسات با اجرای طرح‌هایی که دارند می‌توانند خود را اداره کنند به شرطی که وضعیت سنگلاخی موجود آنها حل شود.

وی ادامه داد: مشکل نبود فضای آموزشی مناسب را نیز می‌توان با بهره‌مندی از بسیاری اماکن رفع کرد البته برای این مهم نیز باید کارگروهی تشکیل داد و فرایندی برای آن تعریف کرد.

حجت‌الاسلام حمیدرضا مطهریان، مسئول مؤسسه مهد قرآن جوادالائمه یزد نیز در این نشست گفت: در صورتی که به مؤسسات همان‎گونه که تاکنون اعتماد کردید، بیشتر اعتماد کنید، ترویج فرهنگ قرآنی محقق خواهد شد، چراکه اگر 10 میلیون به یک مؤسسه‌ای داده شود، این مؤسسه 100 میلیون کار قرآنی انجام می‌دهد ولی اگر این 10 میلیون به نهادی دیگر داده شود یک میلیون هم کار نمی‌کند و لذا لازم است به مؤسسات اعتماد کنید، چراکه اکثرا با عشق و علاقه و دلسوزی فعالیت می‌کنند.

حسین دشتی، رئیس گروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد نیز در این نشست، از بارگذای 25 طرح از سوی مؤسسات در سامانه حمد خبر داد و مشکل جذب و سختی در اداره مؤسسات، بیمه فعالان قرآنی، نبود مکان آموزشی و پیشنهاد در زمینه استفاده از اماکن اداری و حمایت از طرح های خلاقانه و... را از جمله مشکلاتی دانست که مؤسسات استان با آن مواجه هستند.

انتهای پیام
captcha