ایده دانش‌آموزان برای حل چالش‌های اجتماعی با کمک آیات قرآن
کد خبر: 4173163
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۴
در کنگره قرآنی سمپاد رقم خورد

ایده دانش‌آموزان برای حل چالش‌های اجتماعی با کمک آیات قرآن

مفاهیم به‌عنوان مهمترین بخش بیست‌وهشتمین کنگره قرآنی سمپاد یاد می‌شود زیرا دانش‌آموزان در سه مرحله باید برای سه چالش اجتماعی با کمک آیات قرآن کریم راهکار ارائه دهند.

سید محسن میرزاترابی، مسئول برگزاری کنگره قرآنی سمپادسیدمحسن میرزاترابی، مربی بخش مفاهیم و از مسئولان برگزاری بیست‌و‌هشتمین کنگره سراسری قرآن کریم مدارس استعدادهای درخشان در حاشیه این مسابقات در گفت‌وگو با ایکنا از یزد گفت: امسال بیست‌وهشتمین کنگره قرآنی مدارس سمپاد در حال برگزاری است که می‌توان از مسابقات مفاهیم به‌عنوان مهمترین بخش این کنگره یاد کرد.

وی با اشاره به اینکه دانش‌آموزان در این بخش مراحلی را گذارندند، افزود: در قالب این کنگره سه چالش اصلی شامل انفعال، خودباختگی و ناامیدی به‌عنوان چالش‌هایی که یک جامعه و مردم را می‌تواند درگیر کند، انتخاب شد. دانش‌آموزان در مرحله مدرسه‌، غرفه‌ای برپا و جوامعی که درگیر به‌عنوان مثال چالش ناامیدی شدند، با جامعه امیدوار مقایسه کردند و سپس فیلم تهیه و به دبیرخانه کنگره ارسال کردند.

میرزاترابی ادامه داد: در مرحله استانی باید اثر تولید و به ارائه راهکار می‌پرداختند تا جامعه خودباخته را با کمک آیات قرآن از خودباختگی خارج کنیم، بنابراین تیمی فکری آماده و 22 موقعیت قرآنی در اختیار دانش‌آموزان قرار داده شد که حول این آیات و آیات دیگری که مدنظر دارند، فعالیت کنند و برای حل چالش خودباختگی، انفعال و ناامیدی به سراغ قرآن رفتند.

وی با اشاره به اینکه وجه افتراق بخش مفاهیم این کنگره با مسابقات رایج قرآنی این است که دانش‌آموزان برای حل چالش به قرآن مراجعه کردند، بیان کرد: آثار دانش‌آموزان در این بخش در قالب‌های مختلف اعم از کلیپ، اینفوگرافیک، پادکست و... به دبیرخانه ارسال و مورد داوری قرار گرفت که تعدادی انتخاب و به مرحله کشوری راه یافتند.

میرزاترابی افزود: دانش‌آموزان در مرحله کشوری که به میزبانی یزد برگزار شد، مجدد بر این سه چالش متمرکز شدند و گروه‌های مختلف تشکیل داده که از استان‌های مختلف شکل می‌گرفت و مجدد به سراغ این چالش‌ها رفتند و در ابتدا، رابطه این چالش‌ها را به‌دست آورده و در گام دوم به سراغ ریشه‌یابی رفتند و ریشه‌های مشترک را استخراج کردند. در گام بعدی راهکار مدرسه را ارائه دادند و باید مدرسه مطلوب را به تصویر می‌کشاندند که در این مدرسه مطلوب چه اتفاقی قرار است رخ دهد و چه خصوصیاتی باید داشته باشد تا دانش‌آموزان مدرسه درگیر این چالش‌ها نشوند و یا اگر شدند، درمان شوند. در ادامه طرح نهایی ارائه و تعدادی از مدیران مدارس از سراسر کشور دعوت و طرح‌ها را مشاهده کردند و در اختتامیه مسابقات در صورتی که طرحی مورد توجه مدیری قرار می‌گیرد، در مدرسه اجرا خواهد شد.

وی بیان کرد: همین انتخاب طرح توسط مدیر و اجرای طرح در مدرسه باعث افزایش خودباوری دانش‌آموزان می‌شود و به این باور می‌رسند که می‌توانند در جامعه نقش داشته باشند. دانش‌آموزان سمپاد باید خود را در اتفاقات اطراف اثرگذار بدانند و با توجه به شعار سمپاد «هر سمپادی یک اثرگذار در جامعه» را درک کنند و لذا سعی شد از قسمت مدرسه آغاز کنیم و این طرح ارائه شد.

میرزاترابی در پایان مهمان‌نوازی یزد را قابل تقدیر دانست و گفت: میزبانی خوبی صورت گرفت و مردم یزد خون‌گرم و باصفا هستند و این را در جریان میزبانی مشاهده کردیم و خوشبختانه متسابقان نیز راضی بودند.

انتهای پیام
captcha