سلام پروردگار به حضرت خدیجه(س) در شب معراج
کد خبر: 4048742
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۲

سلام پروردگار به حضرت خدیجه(س) در شب معراج

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان یزد با اشاره به مقام و عظمت خدیجه(س) گفت: در روایتی از امام باقر(ع)، از رسول خدا آمده که فرمود: «در شب معراج چون بازگشتم، از جبرئیل پرسیدم آیا حاجتی داری؟ جبرئیل گفت: خدیجه را از طرف خداوند و از جانب من سلام برسان».

 رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان یزدبه گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجمال‌الدین نجم‌الهدی، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان یزد، شب گذشته، 22 فروردین ماه در محفل بزرگداشت بانوی بزرگ اسلام، حضرت خدیجه(س) در حاشیه نمایشگاه قرآن کریم در حسینیه سید محمدآقا، با اشاره به عظمت این بانوی بزرگوار اظهار کرد: چون نام حضرت خدیجه بر زبان زنان جاری شد، پیامبر(ص) سخت می‌گریست و ایشان در این زمینه می‌فرمایند: «خدیجه! کجا مثل حضرت خدیجه پیدا می‌شود؟ زمانی که مردم مرا تکذیب کردند، او تصدیقم کرد؛ بر دین خدا یاری‌ام کرد و با ثروتش به کمکم شتافت. خدا به من فرمان داد تا او را به خانه‌ای زمردین در بهشت بشارت دهم که هیاهو و اضطراب و سختی و محنت در آن نیست.»

وی ادامه داد: حضرت خدیجه که از ثروتمندترین زنان دوران بود، پس از ازدواج با پیغمبر و بعثت آن حضرت، هرچه داشت در راه‏ پیشرفت و موفقیت پیغمبر اسلام(ص) انفاق کرد. او تمام اموال‏ خویش را به پیامبر اکرم بخشید و در راه نشر اسلام به مصرف ‏رساند. تا جایى که گفته‌اند هنگام ارتحال، پارچه‌‏اى براى کفن نداشت.

نجم‌الهدی افزود: از امام باقر(ع)، از رسول خدا روایت است که فرمود: «در شب معراج چون بازگشتم، از جبرئیل پرسیدم آیا حاجتی داری؟ جبرئیل گفت: خدیجه را از طرف خداوند و از جانب من سلام برسان».

علت برتری خدیجه(س) 

وی ادامه داد: یکی از مهمترین ویژگی‌هایی که مایه مباهات حضرت خدیجه(س) به همه زنان عالم است، این است که پاره تن رسول خدا، ‌بهترین زن عالمین، ام ابیها، حضرت صدیقه کبری‌، فاطمه زهرا(س) از دامن وی متولد شد.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان یزد گفت: رحلت‏ خدیجه برای پیامبر اسلام مصیبتی بزرگ بود؛ زیرا خدیجه ‏یاور پیغمبر خدا بود و به احترام او بسیاری به حضرت محمد(ص) احترام می‌گذاشتند و از آزار وی خودداری می‌‏کردند.

نجم‌الهدی با اشاره به وظایف بانوان طلبه در تبیین شخصیتی این بانوی بزرگوار گفت: بانوان طلبه از دو جهت می‌توانند برای این حضرت خدمت‌رسانی کنند که در مرحله اول نسبت به معرفی ایشان در جامعه اقدام شود و این کار با تکیه بر منابع اصیل پژوهشی باید انجام شود اما در قالب‌های مختلف اعم از مقاله، کلیپ، فیلم، شعر، کتاب و حتی در جلسات فعالیت‌های ارزشمندی بر اساس سلایق گروه‌های مختلف صورت گیرد. 

وظیفه در قبال خدیجه(س)

وی ادامه داد: دومین اقدام که البته همگان باید نسبت به آن توجه داشته باشند، اینکه سیره و روش این بانوی بزرگوار را سرلوحه قرار دهیم. شجاعت و همچنین فداکاری و ایثار ایشان باید الگوی همگان باشد، شجاعت به خرج داد و در میدانی وارد شود که می‌دانست مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد ولی آمد، حضرت خدیجه در فداکاری و ایثار نیز مثال‌زدنی است چراکه تا آخرین لحظه در کنار پیامبر بود.

نجم‌الهدی گفت: در این عصر سخت غیبت صاحب الزمان و اینکه دشمنان همواره بر علیه اسلام فعالیت دارند، باید با الگوگیری از حضرت خدیجه(س) و شجاعانه وارد میدان شویم و آماده فدا شدن باشیم.

منصوره شاکری، مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام حسین(ع) یزد نیز در این مراسم گفت: در دنیای امروز باید نسبت به معرفی و شناخت بزرگان و شخصیت‌های مهم که در طول تاریخ تأثیرگذار بودند اقدام کنیم و به معرفی آنها بپردازیم. 

وی با اشاره به اینکه متأسفانه یکی از بانوان تأثیرگذار در اسلام که شخصیت ایشان مورد غفلت واقع شده حضرت خدیجه بودند گفت: در طول تاریخ و با مراجعه به منابع تاریخی می‌بینیم که در زندگانی و شخصیت این بزرگوار با اهدافی خاص تحریف شده و فضائل و مناقب ایشان به خوبی تبیین نشده و لذا باید با پژوهش‌های متعدد و دریافت اسناد واقعی در رابطه با حضرت نسبت به معرفت افزایی اقدام کنیم. 

معنای لغوی خدیجه

شاکری با اشاره به اینکه متأسفانه نام حضرت خدیجه در جامعه کمتر بر روی فرزندان قرار داده می‌شود، با تبیین معنایی نام این بانوی بزرگوار بیان کرد: خدیجه در لغت به معنی ابر باران‌زا و کسی است که از او خیر و برکت و مهربانی و زیبایی تراوش می‌کند. 

وی ادامه داد:‌ پس خدیجه نام زنی است که همه خوبی‌ها و زیبایی‌های اخلاقی و خوش خلقی و ارزش‌های والایی را با خود حمل می‌کند. به همین دلیل آوازه او در شهر مکه او را به همسر پر آوازه‌ترین موجود آفرینش یعنی پیامبر نور و رحمت و ملاحت محمد مصطفی(ص) در آورده است.

مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام حسین(ع) یزد با اشاره به تبیین شخصیتی این بانوی بزرگوار به همت طلاب این نهاد گفت: خوشبختانه تاکنون سه همایش در سطح ملی با هدف تبیین شخصیت و معرفی ایشان در جامعه برگزار شده و مقالات و آثار برتری در بخش‌های مختلف اعم از علمی و هنری به دبیرخانه این جشنواره که در این مدرسه واقع شده و در حال فعالیت است، ارسال شد که همه نشان از دغدغه اقشار مختلف در این زمینه دارد.

یادآور می‌شود ارائه مقاله برگزیده سومین همایش ملی بانوی هزاره اسلام توسط سمیه سپهری، شعرخوانی زهرا گنجعلی‌زاده، مداحی  و ... از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

انتهای پیام
captcha