تعدادی از نمایندگان ترکیه پس از سفر حج محجبه شدند
کد خبر: 1309326
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۲

تعدادی از نمایندگان ترکیه پس از سفر حج محجبه شدند

گروه بین‌الملل: چهار نماینده ترکیه دیروز، 9 آبان ماه سال جاری در حالی در جلسه مجلس این کشور حاضر شدند که به گفته خودشان پس از تشرف به سفر حج تمتع امسال تصمیم گرفته‌اند از این پس با حجاب در محل کار خود حاضر شوند.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در جلسه علنی دیروز مجلس ترکیه، چهار نماینده خانم این مجلس با حجاب حضور پیدا کردند؛ اتفاقی که 14 سال است در محافل سیاسی ترکیه دیده نشده است. این نمایندگان در انتخابات مجلس ترکیه در سال 2011 برگزیده شده‌اند.


رجب طیب اردوغان در شهریور امسال رسماً اعلام کرد که قانون منع پوشش اسلامی در مشاغل دولتی از این پس اجرا نخواهد شد و شهورندان، نمایندگان و تمامی مسئولان در رده‌های مختلف موظف هستند به پوشش‌های اسلامی احترام بگذارند. در پی این اتفاق رجب طیب اردوغان اعلام کرد که هیچ قانونی در مجلس این کشور نمی‌تواند مانع حضور نمایندگان محجبه در سر کار خود شود و تمام نمایندگان می‌بایست به انتخاب این چهار نماینده زن احترام بگذارند.


این اتفاق نقطه عطفی در تحولات سیاسی ترکیه خواهد بود و این چهار نماینده نماد آزادی دینی در جامعه ترکیه خواهند بود. دیروز پنجشنبه، 9 آبان‌ماه سال جاری یکی از این نمایندگان محجبه با نام «دالبوداک» در مصاحبه با رسانه‌های خبری اعلام کرد: «حج برای من آغاز دوران جدیدی از زندگی است و امیدوارم بتوانم نقشی کلیدی در مجلس کشورم ایفا کنم. من مسلماً از این پس نماینده زنانی هستم که می‌خواهند با آزادی عقیده در جامعه حضور داشته باشند.»


لازم به ذکر است حضور این چهار نماینده زن به صورت محجبه در مجلس ترکیه ممکن است اختلافاتی را میان طرفداران لائیسیته و مدافعان اجرای قوانین اسلامی در جامعه ایجاد کند. چهارده سال پیش یکی از نمایندگان ترکیه به نام مروه کاواکچی با حجاب وارد صحن مجلس شد که با عکس‌العمل شدید نمایندگان مواجه و از صحن علنی اخراج شد. از آن پس دیگر هیچ نماینده‌ای جرات نکرده که با حجاب اسلامی در جلسات علنی و غیر علنی مجلس ترکیه حضور یابد. از این رو این اقدام تازه چهار نماینده زن ترکیه گمانه‌زنی‌ها را برای ورود ترکیه به عرصه جدیدی از سیاست‌ قوت بخشیده است.
captcha