مدیریت شبکه‌های اجتماعی را به دستان اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی بسپاریم
کد خبر: 1311695
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۹
حجت‌الاسلام‌ کنعانی:

مدیریت شبکه‌های اجتماعی را به دستان اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی بسپاریم

گروه فضای مجازی: یک کارشناس فضای مجازی گفت: چه بخش خصوصی و چه دولتی، اگر می‌خواهند در راه توسعه شبکه‌های اجتماعی گام بردارند، باید زیر نظر متخصصان حوزوی و دانشگاهی و در مسیری تعیین شده گام بردارند.


حجت‌الاسلام والمسلمین حامد کنعانی، کارشناس فضای مجازی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به موضوع دشمن‌شناسی در شبکه‌های اجتماعی اظهار کرد: در شبکه‌های اجتماعی‌ باید در ابعاد مختلف به موضوع دشمن‌شناسی توجه کنیم. براساس قرآن و روایات، منشأ همه دشمنی‌ها، شیطان و جنودش است. شیطان از ابتدای خلقت به خدا گفته است که همه را گمراه خواهد کرد.



وی افزود: از انصار شیطان، صهیونیسم است که فعالیت‌های بسیاری برای خاموش کردن نور خدا و اهل بیت(ع) می‌کنند. همچنین وهابیت افراطی از دیگر انصار شیطان به شمار می‌روند.



این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: اگر دشمن‌شناسی‌مان خوب باشد و بتوانیم به خوبی آنها را تحلیل کنیم و بدانیم که از چه راه‌هایی وارد می‌شوند، قطعاً در مقابله با دشمن موفق خواهیم بود.



کنعانی اظهار کرد: ما اگر می‌خواهیم دشمن‌شناسی‌مان خوب باشد و با آنها مقابله کنیم، باید به فرزندان‌مان، امامت را بشناسانیم و به جای اینکه قصه‌های بی سروته را برای‌شان بگوییم، بیاییم از امام زمان(عج) با توجه به فهم‌شان برای‌شان تبیین کنیم.



وی بیان کرد: شبکه‌های اجتماعی و سایبری که در فضای مجازی فعالیت می‌کنند، در راستای ترویج فرهنگ غرب است. این شبکه‌ها یاران شیطانند و به دنبال گمراه کردن افراد‌ هستند. آنها تلاش می‌کنند تا نور خدا را در وجود انسان‌ها خاموش کنند.



کنعانی ادامه داد: اگر می‌خواهیم با این دشمنان مقابله کنیم، باید درهمین فضا مطالب را ارائه کنیم. آن کسی که تماما می‌تواند به مقابله با شیطان بپردازد، کسی جزامام و مقام امامت نیست. شیطان به دنبال این است که به انسان آسیب برساند تا نسل بشریت فراگیر از میان برود.



فضای سایبر یکی از ابزارهای اصلی دشمن است



وی افزود: یکی از راه‌هایی که دشمن در جوانان‌مان نفوذ می‌کند، فضای سایبر است. اگر بتوانیم به خوبی این فضا را بشناسیم می‌توانیم در این فضا کار کنیم.



این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: یکی از دلایلی که دشمن فضای سایبر را انتخاب کرده است، به دلیل لذت‌های موقتی در آن است. متأسفانه جوانان را به نحوی جذب می‌کنند تا جوانانی که به دنبال لذت حقیقی نرفته‌اند، این فضاها و سایت‌ها آنها را جذب کند. بنابراین ما هم باید دراین فضاها مطالبی جذاب و با رویکرد پاسخ به این مباحث بیان و ارائه کنیم.



وی یادآور شد: آن چیزی که ما باید به دنبال آن باشیم و براساس روایات بیان شده اصل اسلام، امامت، ولایت و توحید است همه اینها در راستای یکدیگرند. مدیریت امام آنقدر مهم است که اگر یک لحظه روی زمین نباشد زمین و آسمان به هم می‌ریزد. این موضوع باید برای جوانان تبیین شود.



کنعانی اظهار کرد: در شبکه‌های اجتماعی اینگونه وانمود می‌کنند که دین اسلام دین مهربانی نیست یا نمی‌تواند به عنوان دین مطرح باشد. آنها اینگونه ادعا دارند که خدا، قرآن و اهل بیت(ع) دست نیافتنی است.



وی یادآور شد: ما نباید میان جوانان و دین‌مان فاصله بیندازیم. متأسفانه یکی از اقدامات شبکه‌های اجتماعی ایجاد فاصله میان جوانان و دین است.



بخش خصوصی یا دولتی؛ متولی توسعه شبکه‌های اجتماعی داخلی



این کارشناس فضای مجازی با اشاره به متولی توسعه شبکه‌های اجتماعی داخلی گفت: چه بخش خصوصی و چه دولتی می‌خواهد در راه توسعه شبکه‌های اجتماعی گام بردارد باید زیر نظر متخصصان و در مسیر مشخصی باشند. از آنجا که دفاع ضعیف بدتر از حمله است نباید این راه بدون اطلاعات کافی باشد.



وی افزود: اگر شبکه‌های اجتماعی می‌خواهند در مباحث فرهنگی و تربیتی فعالیت کنند، باید قابل تأیید باشند. فرقی نمی‌کند که بخش دولتی یا خصوصی وارد این قضیه شود، بلکه هر یک که می‌خواهد متولی این موضوع باشد، باید براساس موازین و چارچوب خاصی که زیر نظر متخصصان است عمل کنند.



کنعانی اظهار کرد: اگر نتوانیم به شبکه‌های اجتماعی پاسخ صحیحی دهیم و به خوبی با آنها مقابله نکنیم، آنها در اعتقاد جوانان نفوذ خواهند کرد که این بالاترین و بدترین نوع است. اهداف شبکه‌های اجتماعی قهر با اهل بیت(ع)، دست بر داشتن از اهل بیت(ع) و دین گریزی میان جوانان است. آنها قصد دارند که عقیده جوانان را متزلزل کنند. بنابراین باید این عملکرد را به خوبی و دقیق رصد کنیم.



وی افزود: مدیریت این عالم به دست امام زمان(عج) است اگر امام به گونه‌ای رقم زند که عده‌ای حفظ شوند قطعا این اتفاق رخ خواهد داد. وظیفه ما این است که اعتقاد جوانان را کامل کنیم.



این کارشناس فضای مجازی ادامه داد: آشنا کردن جوانان با فرهنگ اباعبدالله(ع) یکی از راه‌های مقابله با فعالیت‌های ضد دینی غرب است. ما معتقدیم وجود مقدس اباعبدالله(ع) دانشگاهی است که ما باید در این دانشگاه فارغ التحصیل شویم. ما باید از همین  ابتدا اعتقادات، معارف و امامت را در آن‌ها نهادینه کنیم.

captcha