عزاداری بدون معرفت و شناخت کامل؛ اصلی‎ترین آفت مجالس عزای حسینی
کد خبر: 1317207
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۲

عزاداری بدون معرفت و شناخت کامل؛ اصلی‎ترین آفت مجالس عزای حسینی

گروه اجتماعی: رئیس دانشگاه پیام نور شاهرود گفت: بزرگ‎ترین و اصلی‎ترین آفت عزاداری آن است که ما بدون معرفت و شناخت کامل و دقیق از آداب و مقررات، شروع به انجام عمل و ادامه آن برای مدت طولانی کنیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از سمنان به نقل از روابط عمومی  عمومی  دانشگاه پیام نور شاهرود علی شاهینی، رئیس دانشگاه پیام نور شاهرود امروز، 21 آبان در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی گفت: امام حسین(ع) به خاطر نماز که ستون دین است، جنگ را متوقف کرد و به نماز اول وقت پرداخت.

وی ادامه داد: در اخباری از ابصارالعین و بحارالانوار آمده که در روز عاشورا، ابوثمامه صائدی وقتی دید وقت نماز ظهر فرا رسیده، نزد امام حسین(ع) رفت و به او عرض کرد که جانم به فدایت، سپاه دشمن به تو نزدیک شده و به خدا سوگند من باید پیش از تو کشته شوم اما دوست دارم قبل از اینکه خداوند را ملاقات کنم نمازی را که اکنون وقتش رسیده با تو خوانده باشم.

رئیس دانشگاه پیام نور شاهرود تصریح کرد: امام حسین(ع) فرمودند که آری، وقت نماز است و زهیر بن قین و سعد بن عبدالله پیشاپیش ایستادند و امام با نیمی از اصحاب نماز خوف به جای آورد و در طول نماز، سپاه دشمن آن‎قدر نیزه به سوی آنان پرتاب کردند که به محض پایان نماز، سعد بن عبدالله به زمین افتاد و به شهادت رسید.

شاهینی متذکر شد: در برخی از هیئت‎های عزاداری، مشاهده می‎شود که حاضر نیستند برای نماز اول وقت که امام حسین(ع) در آن شرایط سخت به اقامه آن پرداخت دست از عزاداری بردارند اما هدف قیام امام حسین(ع)، امر به معروف و نهی از منکر، احیاء دین و عمل به حق است و خطبا، مداحان و مسئولان اجرایی هیئت‎های عزاداری امام حسین(ع) باید به اهمیت اقامه نماز ظهر عاشورا به عزاداران حسینی یادآور شوند.

رئیس دانشگاه پیام نور شاهرود اضافه کرد: گریه کردن، گریاندن، اطعام دادن، سینه‎زنی، عزاداری و سیاه‎پوشی اگر با معرفت و شناخت همراه باشد، وسیله خوبی است تا انسان را به هدف و مقصودش که قرب الهی است، برساند.

شاهینی خاطرنشان کرد: خدای نکرده نباید دچار آفت‎های عزاداری شویم و بزرگ‎ترین و اصلی‎ترین آفت عزاداری آن است که ما بدون معرفت و شناخت کامل و دقیق از آداب و مقررات، شروع به انجام عمل و ادامه آن برای مدت طولانی کنیم.

captcha