برگزاری نشست علمی «تشیع عراق در مناسبات سیاسی ایران و عثمانی»
کد خبر: 1317794
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۷

برگزاری نشست علمی «تشیع عراق در مناسبات سیاسی ایران و عثمانی»

گروه حوزه‌های علمیه: به همت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نشست علمی «تشیع عراق در مناسبات سیاسی ایران و عثمانی قرن نوزدهم» در قم برگزار می‌شود.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست علمی تشیع عراق در مناسبات سیاسی ایران و عثمانی قرن نوزدهم به همت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و با همکاری انجمن تاریخ پژوهان و پژوهشکده حج و زیارت در روز پنج شنبه، 30 آبان، برگزار می شود.



بنابر اعلان گروه تاریخ اسلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه هدف از برگزاری این نشست تخصصی، مطالعه وبررسی مسائل تشیع عراق در قرن نوزدهم و جایگاه ایرانیان مقیم عتبات عالیات در مناسبات ایران و عثمانی با تکیه بر اسناد آرشیو عثمانی ذکر شده است.



مسئله گسترش تشیع در عراق قرن نوزدهم، نحوه نگرش و سیاست حکومت عثمانی به تشیع عراق و ایرانیان مقیم عتبات عالیات و اختلاف سنی و شیعه در عراق و رویکرد دولتین به آن از محورهای این نشست علمی است که توسط رسول عربخانی عضوهیئت علمی دانشگاه پیام نور و استاد سیدعلی موجانی پژوهشگر و محقق تاریخ روابط خارجی وزارت امور خارجه ارائه می‌شود.



سئوالاتی نظیر آیا دولت ایران نقشی در گسترش تشیع در عراق داشت؟ و یا مناسبات دولت عثمانی با علمای مقیم عراق چگونه بود؟ و عتبات عالیات چه جایگاهی در سیاست پان اسلامیزم عبدالحمید دوم داشت؟ از جمله سئوالات اساسی این بحث علمی است که دبیری آن را حجت‌الاسلام و المسلمین رمضان محمدی، عضو هیئت‌ علمی و مدیرگروه تاریخ اسلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بر عهده دارد.



نشست علمی یادشده روز پنچ شنبه، 30 آبانماه، از ساعت 15 تا 17 در محل انجمن‌های علمی حوزه علمیه قم واقع در بلوار جمهوری، کوچه دوم، فرعی اول سمت چپ برگزار می‌شود و شرکت کلیه علاقه‌مندان در آن آزاد است.

captcha