نخل‌گردانی فدافن کاشمر ثبت فهرست میراث معنوی کشور شد
کد خبر: 1318993
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۱

نخل‌گردانی فدافن کاشمر ثبت فهرست میراث معنوی کشور شد

گروه اجتماعی: رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان کاشمر از ثبت مراسم عاشورایی نخل‌گردانی روستای فدافن کاشمر در فهرست میراث معنوی کشور خبر داد.


محمد نظام آبادی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با بیان اینکه با پیگیری‌های صورت گرفته مراسم عاشورایی نخل‌گردانی روستای فدافن کاشمربه شماره 826 در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است، گفت: مراسم نخل‌گردانی که طی ماه محرم در سراسر ایران از جمله روستای فدافن اجرا می‌شود، از سنت‌های کهن است.



وی با اعلام اینکه برابر اسناد باقی مانده نخل‌گردانی در کاشمر حداقل سابقه‌ای ۲۰۰ ساله دارد و در حال حاضر فقط در روستای فدافن از توابع بخش مرکزی کاشمر شاهد برگزاری این آیین هستیم، گفت: مراسم نخل‌گردانی در روستای فدافن، باشکوه‌ترین مراسم آیینی مردم این شهرستان بوده که همه ساله باشکوه خاصی با حضور عموم مردم شهرستان و روستا برگزار می‌شود.



رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان کاشمر با اشاره به اینکه این آیین روز دوازدهم محرم و دو روز بعد از شهادت امام حسین(ع) و یاران با وفایش اجرا می‌شود، اظهار کرد: این مراسم یادآور حرکت مردان قبیله بنی‌اسد به تحریک زنانشان برای خاکسپاری شهدای کربلا است به گونه‌ای که هر هیئت طی دو دور بر گرد نخل، بر سر و سینه می‌زنند و حسن و حسین می‌گویند.

نظام‌آبادی در خصوص ترتیب حرکت گروه‌ها به هنگام نخل‌گردانی، در راه رسیدن به مکان اجرای شبیه گفت: در ابتدای این گروه، اشقیاء که با اسب به تاخت می‌روند، قرار دارند و سپس ذوالجناح اسب سفیدی که با بستن پارچه‌های رنگی و زرین به گردن، گوی نقره بر دم، آینه‌ای برپیشانی‌، شمشیر دو سر به شکل کمان بر روی گردن و زدن سیب‌های سرخ بر دو سر شمشیرتزئین می‌شود، قرار دارد.



وی با اعلام اینکه به هنگام حرکت، ذوالجناح را هفت نفر مشایعت می‌کنند، ادامه داد: دو نفر رکابدار در دو طرف اسب، دو نفر افسارگیر، یک نفر جلو‌دار، یک نفر عقبه دار و یک نفر راه باز کن بین جمعیت هستند.



نظام‌آبادی با بیان اینکه این افراد، پست‌ها را از پدرشان به ارث برده‌اند، ابراز کرد: گروه سوم اهل بیت(ع) هستند که به دنبال ذوالجناح با کاروانی از اشتران با باری از ظروف مسی حرکت می‌کنند و در ادامه آن‌ها سینه‌زن‌ها که دائماً، حسین و حسین می‌گویند، حرکت می‌کنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشمر بیان کرد: در این مراسم همچنین حرکت عماری وسیله‌ای چوبی و مخروطی شکل مشاهده می‌شود که به وسیله پارچه‌‌های مخملی پوشانیده شده است و روی مخمل‌ها را آینه می‌بندند و بر نوک عماری دسته گل دیده می‌شود.



وی حرکت کتل‌ها، گروه بیل‌دارو نخل که در مسیر حرکت، دائماً از زیر آن و اطرافش، صدای علی علی به گوش می‌رسد را از دیگر برنامه‌های این مراسم معنوی دانست.

captcha