وزارت بهداشت با کسری بودجه چهار هزار و 700 میلیارد تومانی مواجه است
کد خبر: 1325062
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۳
هاشمی:

وزارت بهداشت با کسری بودجه چهار هزار و 700 میلیارد تومانی مواجه است

گروه سلامت: دولت در سال جدید بدون محاسبه تورم و سایر هزینه‌ها می‌تواند همان بودجه سال قبل را به وزارت بهداشت بدهد، بنابراین چاره‌ای جز حمایت طلبی از خیریه‌ها و بخش خصوصی نداریم.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) سید‌حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز جمعه، هشتم آذرماه در دوازدهمین مجمع خیرین امدادگران عاشورایی که در سالن همایش‌های رازی برگزار می‌شد طی سخنانی با تاکید بر اینکه امروزه بیماری‌های غیرواگیر کشورهای مختلف جهان از جمله ایران را تحت تاثیر خود قرار داده است، عنوان کرد: امروزه نه تنها خانواده‌‌های محروم و کم برخوردار بلکه افراد دارای توانمندی مالی نیز به دلیل هزینه‌های کمرشکن درمان به زیر خط فقر می‌روند.



هاشمی در ادامه سخنان خود افزود: به رغم اقدامات فراوانی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه بهداشت و درمان انجام شده باز هم مردم از این بخش رضایت چندانی ندارند، امروزه با وجود در اختیار داشتن 900 بیمارستان، افزایش بی سابقه تعداد دانشجویان پزشکی و خارج شدن پزشکان خارجی و... باز هم نتوانسته‌ایم به خوبی به مردم خدمت کنیم که بخش اعظمی از این ناکامی‌ها به دلیل نداشتن منابع است.



سلامت هیچگاه جزو پنج اولویت نخست دولت‌ها نبوده است



وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه سلامت هیچگاه جزو پنج اولویت نخست دولت‌ها نبوده است، تصریح کرد: هیچ دولتی سهم سلامت را به طور شایسته پرداخت نکرده است، با وجود اینکه قوانین خوب نوشته می‌شود ولی پیوست‌های اجرایی آن فراهم نیست.



وزارت بهداشت با کسری بودجه چهار و 700 میلیارد تومانی مواجه است



وی با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت با کسری بودجه چهار و 700 میلیارد تومانی مواجه است، بیان کرد: دولت در سال جدید نهایتا بدون محاسبه تورم و سایر هزینه‌ها می‌تواند همان بودجه سال قبل را به وزارت بهداشت بدهد، بنابراین چاره‌ای جز حمایت طلبی از خیریه‌ها و بخش خصوصی نداریم.



100 دستگاه سی تی اسکن به آهن پاره بی مصرف تبدیل شده‌اند



هاشمی با بیان اینکه در چنین شرایطی است که 15 هزار پزشک به شغل‌های دیگری غیر از پزشکی همچون دلالی روی می‌آورند، خاطرنشان کرد: هم اکنون 100 دستگاه سی تی اسکن ما در بیمارستان‌ها به دلیل نداشتن تیوپ که هزینه تعویض سالانه آن 400 میلیون تومان است، به آهن پاره‌ای بی مصرف تبدیل شده‌اند.



لزوم واقعی شدن تعرفه‌ها و توانمندسازی بیمه‌ها توسط دولت



وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تکمیل این بخش از سخنان خود بر لزوم واقعی شدن تعرفه‌ها و توانمندسازی بیمه‌ها توسط دولت به منظور برون از کمبود منابع در حوزه نظام سلامت تاکید کرد و افزود: تا تعرفه‌ها واقعی نشود، تمامی بیمارستان‌های دولتی با تراز منفی سالانه مواجه هستند و نمی‌توانند خدمات خود را پوشش دهند.



کمک هزار میلیاردی خیرین به حوزه سلامت



وی با تاکید بر اینکه خیرین سلامت در طی سالیان اخیر بیش از هزار میلیارد تومان به این بخش کمک کرده‌اند، عنوان کرد: در صورت عدم واقعی سازی تعرفه‌ها مراکز درمانی خیران نیز با مشکل مواجه شده و نخواهند توانست آن‌ها را سرپا نگه دارند.



هاشمی برنامه ریزی برای مشارکت دادن خیرین و بخش‌های خصوصی در پرو‌ژه‌ها و برنامه‌های وزارت بهداشت را به عنوان یکی از برنامه‌های اصلی خود دانست و افزود: خیریه‌هایی همچون مجمع خیرین عاشورایی باید توانایی جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی را داشته باشند تا بتوانند خدمات خود را توسعه دهند.



بعضا راه‌اندازی یک خیریه از اداره کردن آن مشکل‌تر می‌شود



وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: بعضا راه‌اندازی یک خیریه از اداره کردن آن مشکل‌تر می‌شود، دستگاه‌های دولتی ‌می‌توانند با روان‌سازی مجوزها و مقررات، فعالیت خیریه‌ها را توسعه دهند، مسئولان خیریه‌ها نیز سعی کنند در شهرها و استان‌ها به دنبال جلب حمایت مسئولان نباشند بلکه فهرستی از افرادی که توانایی مالی داشته و نیت خیر دارند را جمع آوری کرده و روی کمک آن‌ها حساب کنند.



وی در بخش پایانی سخنان خود از اعلام آمادگی برای کمک به تمامی خیرین از جمله موسسه خیرین امداگران عاشورا خبر داد و گفت: خیریه یک صدقه جاریه و امری است که در دنیا و آخرت دست ما و شما را می‌گیرد پس تا می‌توانید به این امر مبارک اهتمام داشته باشید.



گزارش تصویری/ دوازدهمین مجمع خیرین امدادگران عاشورایی

captcha