شناخت امام سجاد(ع) با تفکر زیربنایی محقق می‌شود
کد خبر: 1325340
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۶
حجت‌الاسلام میرزایی:

شناخت امام سجاد(ع) با تفکر زیربنایی محقق می‌شود

گروه اندیشه: مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه هرمزگان شناخت امام سجاد(ع) و همه ائمه اطهار(ع) را لازمه تدوام خط فکری معنوی در جامعه دانست و گفت: شناخت امام سجاد(ع) با یک تفکر دینی زیربنایی محقق می‌شود.


حجت‌الاسلام علی اکبر میرزایی، مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه هرمزگان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از هرمزگان، درباره شخصیت امام سجاد(ع) و خط فکری آن حضرت در تداوم اسلام گفت: شناخت ساختاری نسبت به امام سجاد(ع) در گروی معرفی تمام ابعاد زندگی آن حضرت است.



وی با بیان اینکه متأسفانه توجه ما بیشتر به سمت و سوی مباحث روبنایی است درحالی که در موضوعات دینی زیربنا مهم‌تر از روبنا است، افزود: برگزاری همایش‌ها، کنگره‌ها و مباحث از این دست مهم است اما مهم‌تر از آن مباحث زیربنایی است.



مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه هرمزگان با اشاره به اینکه آگاهی مردم نسبت به آثار امام سجاد(ع) و جایگاه این امام در حد یک امام زاهدی است که بسیار اهل دعا و راز و نیاز بوده است، گفت: برای معرفی جایگاه اصلی امام سجاد(ع) به جامعه و تدوام یک کارزیربنایی باید به زیربنای مباحث دینی توجه کرد.  



میرزایی گفت: شناخت مردم نسبت به ائمه(ع) باید یک شناخت ساختاری باشد؛ زیرا شناخت عمیق نسبت به جایگاه امامت و ولایت از هرچیزی مهم‌تر است.



ارتباط جایگاه ائمه(ع) و بحث ولایت وامامت



وی در این رابطه با اشاره به ارتباط جایگاه ائمه(ع) و بحث ولایت وامامت گفت: بحث تببین جایگاه امامت و ولایت ائمه(ع) باید از دوران نوجوانی شروع شود و برنامه‌ها نیز باید با براساس طبقه‌‌بندی مخاطبان جامعه و براساس ظرفیت فکری آن‌ها برنامه‌ریزی شود.



مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه هرمزگان با بیان اینکه شناخت ساختاری نسبت به ائمه اطهار(ع) بسیار اندک است و آن شناخت اندک هم به برخی امامان مثل امام علی(ع)، امام حسین(ع) و مقداری هم امام رضا(ع) برمی‌گردد، یادآور شد: در معارف بلند دینی ما هنوز، کلام امام سجاد(ع) مغفول مانده و در هیچ زمانی بر روی ابعاد علمی آثار امام سجاد(ع) به‌طور علمی بحث نشده است.



حجت‌الاسلام میرزایی گفت: به‌عنوان مثال آگاهی و شناختی که جامعه نسبت به امام هادی(ع) دارد بسیار پایین است و این عدم شناخت ساختاری نسبت به جایگاه ائمه(ع)، سبب مغفول ماندن بسیاری از مباحث و مفاهیم عمیق ولایت و امامت شده است.



وی با بیان اینکه نگاه به امامان معصوم نباید صرفاً به خود امام باشد، اظهار کرد: شیعه اگر در مقابل یک شبه وهابیت تشکیک کند نمی‌تواند یک شیعه واقعی باشد شیعه واقعی کسی است که پاسدار دفاع از حریم ولایت و امامت باشد.



با استدلال‌های منطقی جایگاه امام سجاد(ع) را به جامعه معرفی کنیم



این مدرس حوزه و دانشگاه با تأکید براینکه حفظ دین و ارزش‌های دینی به‌عنوان یک جایگاه مثبت باید در اندیشه و تفکر شیعی جوشش یابد، یادآور شد: جایگاه امام سجاد(ع) را از حالت تشریفاتی خارج کنیم و با استدلال‌های منطقی جایگاه واقعی امام سجاد(ع) را به جامعه معرفی کنیم.



میرزایی گفت: استادان و محققان حوزه علوم انسانی ما باید در دانشکده‌های علوم انسانی جهت ارتقای سطح آگاهی و معرفت جامعه دانشگاهی ما نسبت به اهل بیت(ع) به کارهای پژوهشی اهتمام ورزند و نتایج آن را در سطح جامعه با شیوه‌های علمی پیاده کنند.



وی اضافه کرد: دبیرخانه کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع) باید با بدنه دانشگاه ارتباط تنگاتنگی داشته باشد، مسلماً این ارتباط با افراد متخصص و اهل علم و دانش می‌تواند بخش مهمی از آسیب‌های فکری که ما امروز در مباحث دینی خود با آن مواجه هستیم را برطرف کند.



 مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه هرمزگان اظهار کرد: یکی از مشکلان جدی ما در بحث عدم شناخت و معرفی نشدن جایگاه ائمه اطهار(ع) در ابعاد مختلف زندگی ائمه(ع)، به عدم بکارگیری از متخصصان و صاحب‌نظران در کمیته‌های مختلف همایش‌های حوزه دینی در کشور برمی‌گردد.

captcha