آشنایی والدین با کارکرد آموزش‌های قرآنی؛ زمینه‌ساز حضور ماندگار فراگیران در کلاس
کد خبر: 1329604
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۵
عزیزی خواستار شد:

آشنایی والدین با کارکرد آموزش‌های قرآنی؛ زمینه‌ساز حضور ماندگار فراگیران در کلاس

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: باید علاوه بر سطح‌بندی مؤسسات قرآنی فعلی، ساز و کار مدونی برای ارتقاء یا عدم فعالیت مؤسسات طراحی شود و ارتقای سطح این مراکز یا حتی حمایت مادی و معنوی متولیان منوط به ارتقای شاخصه‌های حرفه‌ای مدیریتی و قرآنی تیم اجرایی مؤسسه باشد.


مجتبی عزیزی، رئیس بنیاد فرهنگی قرآن و عترت امیرالمؤمنین(ع) ابرکوه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در رابطه با معیارها و ملاک‌های لازم برای دریافت مجوز راه‌اندازی یک مرکز قرآنی، گفت: قبل از تعیین ملاک‌ها باید اذعان کرد، مشکل مهمی که در افزایش بی‌رویه مؤسسات قرآنی به چشم می‌خورد، ناشی از عدم تعریف صحیح و یا حتی نظارت بر تشکیل یک مؤسسه قرآنی است.

وی در ادامه بیان کرد: به عبارت دیگر در ابتدای کار باید مشخص شود که با تأسیس یک مؤسسه قرآنی مردمی چه اهدافی دنبال خواهد شد و حداقل‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری یک مؤسسه قرآنی در چیست و استانداردها و حداقل‌های یک مؤسسه قرآنی چیست، چه دستگاهی باید وظیفه خطیر نظارت بر مؤسسات قرآنی را سازماندهی کند، در این مؤسسات قرآنی که با اعتقادات و باورهای مذهبی آحاد جامعه سر و کار دارد، آیا کمیت برای متولیان مهم است یا کیفیت.



سختگیری در اعطای مجوز فعالیت مؤسسات قرآنی

عزیزی اظهار کرد: اگر این نگاه و این تعریف مبتنی بر پایه‌های علمی و اصولی پاسخ داده شود، نتایج خوبی نیز حاصل خواهد شد، اما در حال حاضر مشاهده می‌شود که متأسفانه بسیاری از مؤسسات فعلی فاقد حداقل‌های لازم برای تأسیس یک مؤسسه قرآنی هستند.

عضو جامعه قرآنی و مدیر نمونه مؤسسات قرآنی کشور افزود: راهکار گذر از این مرحله این است که، نهادهای متولی صدور مجوز مؤسسات قرآنی از اعطای مجوز به افراد کم‌تجربه و فاقد توان اجرایی، آموزشی و مالی به‌ منظور تأسیس و اداره مؤسسات قرآنی خودداری کنند.

بی‌برنامگی آفت مؤسسات قرآنی است



وی در ادامه با اشاره به اینکه بی‌برنامگی آفت مؤسسات قرآنی است، اظهار کرد: افزایش بدون پشتوانه مؤسسات قرآنی موجب تشکیل مجموعه‌های ضعیف، بی‌برنامه و فاقد توانمندی لازم جهت جذب علاقه‌مندان و مخاطبان قرآنی می‌شود و واضح و مبرهن است این چنین مؤسسات دردی را از جامعه اسلامی دوا نمی‌کند.

مجتبی عزیزی، مدیرعامل بزرگ‌ترین مجتمع قرآنی کشور در بخش دوم مصاحبه خود با ایکنا در رابطه با اینکه آیا بحث مدیریت مؤسسات قرآنی نیازمند بازبینی و تدوین راهکارهایی برای افزایش توان مدیریتی است، گفت: با دقت در شاخصه‌های فعلی و نیم‌نگاهی به آنچه که از یک مؤسسه قرآنی موفق انتظار داریم، یقیناً بازنگری در موارد مذکور، کمک شایانی را به بهبود اوضاع فعلی خواهد داشت.

وی در ادامه با اشاره به سختگیری در اعطای مجوز فعالیت یک مؤسسه قرآنی، افزود: در این میان لازم است، علاوه بر سطح‌بندی مؤسسات قرآنی فعلی، ساز و کار مدونی برای ارتقاء و یا عدم فعالیت مؤسسات طراحی و اجرایی شود و ارتقای سطح مؤسسات قرآنی، ادامه فعالیت و یا حتی حمایت مادی و معنوی متولیان منوط به ارتقای شاخصه‌های حرفه‌ای مدیریتی و قرآنی تیم اجرایی مؤسسه باشد.

به ‌روز کردن بحث‌های آموزشی مؤسسات با ارائه الگوی کارشناسی 

این مدیر که دارای 21 سال سابقه مدیریت مؤسسه قرآنی است، اظهار کرد: راهکار گذر از وضعیت اجرایی سنتی در مؤسسات سنتی و به روز کردن بحث‌های آموزشی این مراکز، ارائه الگوی کارشناسی مبتنی بر شاخصه‌های یک فرایند اثر بخش آموزشی به مؤسسات و مکلف کردن مؤسسات قرآنی به اجرای دقیق آن و برگزاری دوره‌های بازآموزی و ضمن خدمت برای افزایش سطح مهارت‌ها و آگاهی‌های مدیران و متولیان مؤسسات است.

وی در ادامه با اشاره به معرفی مدیران قوی از سوی متولیان قرآنی به‌ عنوان الگو، تصریح کرد: ارائه آموزش اثربخش با برگزاری کارگاه‌های آموزشی مختلف، برگزاری جلسات و گردهمایی‌ مدیران برای تبادل افکار و نظرات در تغییر نحوه مدیریت مدیران و ارتقای سطح توانمندی این گروه بوده و بازدید مدیران مؤسسات از مؤسسات موفق نیز می‌تواند ایجاده انگیزه در مدیران را به ‌دنبال داشته باشد.

عزیزی در رابطه با نقش مربیان در امر آموزش قرآن و استفاده این گروه از روش‌های متنوع آموزشی موفق جهت حضور پیوسته و مستمر فراگیران، گفت: برخورداری از دانش و بینش کافی، انگیزه قوی، روش تدریس کارآمد و ارائه مطالب به مخاطب، حسن سلیقه در اداره کلاس و برخورد عاطفی با قرآن‌آموزان، جذابیت در روش اداره کلاس، ارتباط با والدین قرآن‌آموزان و ... از جمله مؤلفه‌های مهم آموزش اثربخش است که با به‌ کار بستن آنها نقش معلمان به ‌عنوان یک نقش محوری مشخص می‌شود.

آشنایی والدین با کارکرد آموزش‌های قرآنی مؤسسات، گامی جهت حضور ماندگار فراگیران در کلاس

وی افزود: اولین قدم برای حضور قرآن‌آموز در یک مؤسسه قرآنی، آشنایی والدین قرآن‌آموز با چرایی علت شرکت فرزندشان در این کلاس است؛ یعنی اگر والدین با کارکرد آموزش‌های قرآنی آشنا باشند، گام مهمی در این زمینه برداشته شده است.

این مدیر قرآنی با اشاره به دلایل گریز قرآن‌آموزان از ادامه آموزش، گفت: شرکت والدین در کلاس‌های قرآن، ایجاد جذابیت در کلاس‌های قرآن، بهره‌مندی از مربیان خوش‌ذوق و ... جهت تصدی کلاس‌ها، معرفی قرآن‌آموزان موفق در مدرسه، مساجد و اجتماع از کارهایی است که می‌توان جهت ماندگاری فراگیر در کلاس انجام داد.

رئیس بنیاد فرهنگی قرآن و عترت امیرالمؤمنین(ع) ابرکوه اظهار کرد: مشکلی که در حوزه ماندگاری فراگیران در کلاس‌ها و ادامه آموزش وجود دارد، ضعف مراکزی مثل وزارت آموزش و پرورش و صدا و سیما در ترویج این فرهنگ است.

وی تصریح کرد: یک دانش‌آموز تقریباً در طول 12 سال آموزش، 650 ساعت خود را صرف آموزش‌های قرآنی می‌کند و تازه وقتی وارد دانشگاه می‌شود، متوجه می‌شود، هم با روخوانی و هم با ترجمه و مفاهیم ناآشناست. اگر کارکردهای آموزش و پرورش در حوزه فعالیت‌های قرآنی مؤثر بود، شاید امروز نیازی به تعدد مؤسسات قرآنی در این سطح نبود.

captcha