مشاوره تربیتی در خانواده‌ها مغفول مانده است
کد خبر: 1337236
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۸
عبدالرحیم بصیری:

مشاوره تربیتی در خانواده‌ها مغفول مانده است

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: به‌مشاوره تربیتی از دید درمانی نگریسته نشود و جنبه پیشگیرانه آن و رشد و تعالی که نسبت به فرد خواهد داشت، مد نظر باشد، تا مردم به‌محض ایجاد مشکل خود را ملزم به مراجعه به مشاور ندانند و این تفکر و پیش فرض غلط که امروزه در ذهن اغلب مردم شکل گرفته اصلاح شود.

به‌گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به‌همت بنیاد فرهنگی قرآن و عترت امیرالمؤمنین(ع) ابرکوه و با هدف بررسی مسائل و مشکلات حوزه مشاوره تربیتی وابسته به‌بنیاد و توسعه و ترویج فعالیت‌های آن، شصت و چهارمین جلسه هیئت مدیره بنیاد با حضور تمامی اعضاء 19 اذرماه برگزار شد.
عبدالرحیم بصیری، عضو هیئت مدیره بنیاد در این نشست با بیان این مطلب که مشاوره تربیتی زمانی خوب جواب می‌دهد که با آموزه‌های دینی گره بخورد، افزود: هر چند اعتقاد بر این است که امر مشاوره باید یک زیربنای منطقی و علمی در قالب نظریه یا تئوری اثبات شده داشته باشد، اما گاهی چنان افراطی در این زمینه عمل می‌شود، که با مراجعه به این منابع عملا نتیجه مثبتی برای مخاطب در بر نخواهد داشت.
وی در ادامه اظهار کرد: اما باید دانست که مشاوره تربیتی زمانی خوب پاسخ می‌دهد که با آموزه‌های دینی گره بخورد و مشاور بتواند با دیدگاه مذهبی که دارد علم خود را در خدمت دین گرفته و بتواند از این طریق رشد و کمال شایسته انسان را رقم بزند.
خروج مشاوره تربیتی از انزوا
بصیری تصریح کرد: مهارت و فن مشاور خوب و موفق، آشنا بودن به تعالیم اسلامی در این باب و ترکیب آن با تئوری‌های اثبات شده علمی است، که این امر تکنیک کار مشاور است و قطعا مشاور با این ترکیب می‌تواند اعتماد خانواده‌ها را جلب کرده و مشاوره تربیتی از انزوا خارج شود. ضمن اینکه باید توجه داشت اسلام یک دین اجتماعی است و برنامه آن به گونه‌ای تشریح شده است که اگر فردی خود را ملزم به رعایت آن بداند به لحاظ عاطفی و اجتماعی به خوبی تربیت می‌شود و برنامه‌هایی نظیر امر به‌معروف و نهی از منکر، رعایت اصل اخوت و مساوات، تعاون و همکاری و… همگی مصادیقی از برنامه تربیتی اسلام هستند.
رئیس کارگروه مشاوره بزرگترین مجتمع قرآنی کشور در ادامه اظهار کرد: اسلام در این زمینه دارای توصیه‌های نظری و توصیه‌های عملی و کاربردی است و تنها راهکار حل مشکل مغفول ماندن امر مشاوره دینی و تربیتی، تربیت و پرورش مشاورانی است که با دید مذهبی و آگاهی کامل بر نظریه عملی و تکنیک‌های مشاوره به این امر بسیار مهم و حیاتی بپردازند و خدای ناکرده گرفتار خودشیفتگی نشوند و فکر نکنند که راه همین است که فلان نظریه غربی گفته و بدون تأمل در عواقب آن، آنرا ترویج و اشاعه دهند.
تصحیح نگاه درمانی به مشاوره تربیتی
عبدالرحیم بصیری در پایان با اشاره به چکیده راهکارهای اجرایی جهت حل مشکل خاطرنشان کرد: به مشاوره تربیتی از دید درمانی نگریسته نشود و جنبه پیشگیرانه آن و رشد و تعالی که نسبت به فرد خواهد داشت، مد نظر باشد تا مردم به محض ایجاد مشکل خود را ملزم به مراجعه به مشاور ندانند و این تفکر و پیش فرض غلط که امروزه در ذهن اغلب مردم شکل گرفته اصلاح شود.
وی بیان کرد: نیاز است مشکلات شایع خانواده‌ها به شکل عام و از طریق رسانه‌ها یا محافل و یا مجالس عمومی مطرح شود، به‌گونه‌ای که حساسیت مردم نسبت به حل آنها ایجاد شده و خودبه‌خود به‌دنبال راه حل باشند و از مشکلات شایع می‌توان به عدم آشنایی به وظایف و یا عدم آشنایی به نحوه اجرای آن، مشکلات ارتباطی که در جریان‌های ارتباطات اجتماعی بسیار دیده می‌شود، رفتارهای غیرقابل کنترل از دید مردم که مشاور می‌تواند حل کند مثل اضطراب، استرس، عصبانیت و…، آسیب‌های اجتماعی مثل اعتیاد که قابل پیشگیری است به‌شرطی که این باور در مردم ایجاد شود، مشکلات اخلاقی در فرزندان و رفتارهای ناسازگاری که به‌شدت اولیاء را نگران کرده پیشگیرانه بررسی شود و مسائل مربوط به ازدواج و مشاوره‌های قبل و بعد از ازدواج که نیاز آن به‌شدت احساس می‌شود، اشاره کرد.
بصیری اظهار کرد: موارد فوق و ده‌ها مورد دیگر که در جامعه به‌شدت مطرح و مردم را نگران ساخته است، باید به‌گونه‌ای طرح شود که مردم بدانند از دید مشاوره همگی راه حل اجرایی برای آنها وجود دارد، به شرطی که اعتماد سازی شده و با اعتقادات دینی و مذهبی ما تضاد نداشته باشد و بتواند به‌کمک و یاری مردم بیاید.
گفتنی است، مرکز مشاوره تربیتی یکی از مراکز وابسته به بنیاد فرهنگی قرآن و عترت امیرالمؤمنین(ع) ابرکوه است که با بهره‌مندی از کارشناسان و اساتید مجرب در حوزه مشاوره دینی، تربیتی، اعتقادی و… به فعالیت پرداخته و با استقبال بسیار خوب والدین روبه‌رو شده است.

captcha