تقویت فرهنگ بومی؛ زمینه‌ساز ترویج سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی
کد خبر: 1344679
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۴
حجت‌الاسلام مستأجران تصریح کرد:

تقویت فرهنگ بومی؛ زمینه‌ساز ترویج سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی

گروه اجتماعی: مسئول نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه آداب و سنن ایرانی همواره با فرهنگ اسلامی عجین بوده است، گفت: با تقویت فرهنگ اصیل ایرانی می‌توان در راستای نهادینه‌شدن سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی در جامعه گام برداشت.

حجت‌الاسلام مهدی مستأجران، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی لرستان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، گفت: سبک زندگی هر جامعه‌ای متناسب با فرهنگ آن اجتماع است لذا فرهنگ جامعه ما اقتضا می‌کند که روش سبک زندگی ما ایرانی ـ اسلامی و همراه با ملزومات و بایدها و نبایدهایی باشد.

وی با اشاره به اینکه سبک زندگی در مطالبات مقام معظم رهبری در دو بعد ایرانی ـ اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: فرهنگ اسلامی از دیرباز با آداب و سنن ایرانی عجین بوده و جز لاینفک آن محسوب می‌شده و حتی رسم و رسوماتی مانند عید نوروز را که با موازین دینی منافاتی ندارد می‌توان در چارچوب دین گنجاند؛ کمااینکه انجام صله رحم که از آداب عید نوروز بود یکی از واجبات دین محسوب می‌شود‌.

مستأجران عنوان کرد: متأسفانه در گذشته به علت تغییرات ناشی از هژمونی فرهنگ غرب و نگاه درجه دومی که از سوی آنها به کشورهای شرقی از جمله ایران اعمال می‌شد زمینه تقلید از سبک زندگی غربی در جامعه پدید آمد همانگونه که نوع جهان‌بینی غرب مبنی بر فردگرایی و خودمحوری است ولی در جوامع مسلمان همه مردم در قبال یکدیگر مسئولیت دارند.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی لرستان در رابطه با آسیب‌شناسی درباره سبک زندگی کنونی جامعه تصریح کرد: با وجود غنی بودن فرهنگ تغذیه‌ای اسلام و توجه آن به حفظ سلامتی انسان، مردم به غذاهای آماده روی آورده‌اند که ممکن است طبع زودگذر انسان را ارضا کند ولی در درازمدت ناراحتی‌ها و بیماری‌های بسیاری را برای انسان ایجاد می‌کند.

حجت‌الاسلام مستأجران ادامه داد: یکی دیگر از آسیب‌های سبک زندگی کنونی را می‌توان در معماری منازل مسکونی مشاهده کرد که در آنها حریم مهمان و محرم و نامحرم رعایت نمی‌شود و متناسب با سبک زندگی اسلامی نیست از طرفی در گذشته همیشه خانه‌ها به‌سمت قبله ساخته می‌شد؛ لذا در تغییر سبک زندگی باید این مهم را نیز مورد توجه قرار داد.

وی با اشاره به راهکارهای نهادینه شدن سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی در جامعه  بیان کرد: باید در حوزه سیاست‌گذاری فرهنگی کلان به مؤلفه‌های فرهنگ بومی توجه شده و در قالب تشکل‌های مردم نهاد و رویکردهای دوستی، برنامه ها و راهبردهای فرهنگی در جامعه معرفی و عملی شوند.

مستأجران با بیان اینکه عملکرد و روش رسانه‌ها نیز باید مطابق با سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی باشد، خاطرنشان کرد: در زندگی امروز که رسانه‌ها جای خود را بین تمام خانواده‌ها باز کرده اند باید به این مهم توجه شود که مبادا رسانه‌ها به پیروی از غرب رویکرد امانیستی و فردگرایی را پیش بگیرند و منشأ گسستن پیوند خانوادگی و سرد شدن روابط اعضای خانواده باشند؛ لذا استفاده از تکنولوژی و ابزار روز اعم از تلویزیون، تلفن همراه، فضای مجازی نیز سبک زندگی خاصی را که مطابق موازین ایرانی و اسلامی باشد، می‌طلبد.

captcha