نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه معرف و گواه بر فصاحت اهل‌ بیت(ع)
کد خبر: 1351456
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۷
حجت‌الاسلام میرعمادی مطرح کرد:

نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه معرف و گواه بر فصاحت اهل‌ بیت(ع)

گروه اندیشه: نماینده ولی‌ فقیه در لرستان در شرح خطبه امام سجاد(ع) گفت: هیچ کس مانند اهل‌ بیت(ع) فصیح نبوده؛ لذا نهج‌البلاغه حضرت علی(ع) به‌عنوان اخ‌القرآن و صحیفه سجادیه به‌عنوان اخت‌القرآن بهترین گواه فصاحت ایشان است.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، حجت‌الاسلام سید احمد میرعمادی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد امروز، 16 دی‌ در شرح خطبه امام سجاد(ع) پیرامون  فضائل و صفات اهل بیت گفت: امام سجاد(ع) در این خطبه برای اهل بیت(ع) شش صفت را برشمردند که برترین صفات انسانی و الهی همین شش صفت هستند که ریشه و سرچشمه حکمت به شمار می‌آیند.



وی با بیان اینکه در این صفات اهل بیت(ع) را با هیچ کسی نمی‌توان مقایسه کرد و این صفات امتیاز منحصر به فرد و دلیل بر صلاحیت و شایستگی آنها برای خلافت و رهبری است، اضافه کرد: اولین شرط امامت و خلافت علم و دانش است، ائمه(ع) باب علم هستند و علم الکتاب نزد آنها است.



نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم‌آباد حلم و بردباری را دیگر صفت برای اهل‌ بیت(ع) برشمرد و گفت:  اهل بیت(ع) مظهر حلم و بردباری هستند همچنان‌که دشمن آنان «ولید» نیز اعتراف کرده و گفته حلم و بردباری امام حسن(ع) با کوه برابری می‌کرد.



وی سخاوت را از دیگر صفات اهل‌ بیت(ع) بیان کرد و افزود: از وظایف مهم حکومت اسلامی رسیدگی به فقرا و نیازمندان است و برای این کار نیاز به سخاوت، انفاق و بخشش است به طوری‌که تمام همت اهل بیت(ع) توجه به فقرا بوده است.



نماینده ولی‌ فقیه در استان لرستان با بیان اینکه لازمه مسئولیت رهبری شجاعت، صلابت و ایستادگی در برابر ظالمان و زورگویان و متجاوزان است و حاکم نباید ترسو باشد، شجاعت را دیگر صفت برای اهل‌ بیت(ع) عنوان کرد و گفت: ائمه اطهار(ع) در صفت شجاعت نیز سرآمد روزگار بودند همچنان که گفته شده هیچ کس شجاعت حضرت علی(ع) و امام حسین(ع) را نداشت و آنها اشجع‌الناس بودند.



وی فصاحت را از دیگر صفات اهل بیت(ع) بیان کرد و ادامه داد: داشتن فصاحت و بلاغت در کلام برای حاکم اسلامی یک ضرورت است تا جایی که حضرت موسی نیز در انجام رسالت خود از خداوند درخواست فصاحت و بلاغت کرد.



نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم‌آباد با بیان اینکه هیچ کس مانند اهل بیت(ع) فصیح نبودند، بیان کرد: در زمینه فصاحت نهج‌البلاغه حضرت علی(ع) به عنوان اخ القرآن و صحیفه سجادیه به‌عنوان اخت‌القرآن بهترین گواه است.



حجت‌الاسلام میرعمادی محبت را از دیگر ویژگی‌های اهل بیت(ع) نام برد و با بیان اینکه رابطه امت با امام باید رابطه صمیمی، مرید و مراد و عاشق و معشوق باشد، تصریح کرد: حاکم اسلامی باید آن چنان محبوب دل‌ها باشد تا امت در راه پیشبرد اهداف اسلام و حکومت اسلامی جانفشانی و ایثار کنند.



وی در ادامه به تفسیر دیگر بخش‌های خطبه امام سجاد(ع) پرداخت و بیان کرد: ایشان در بخش دیگری از خطبه خود به تشریح فضائل اهل بیت(ع) و هفت فضیلت و برتری اهل بیت پرداختند از جمله اینکه پیامبر برگزیده شده جد اهل بیت است، پیامبری که رحمه للعالمین بوده، نسبت به مؤمنان رئوف و رحیم و نسبت به دشمنان اشداء علی الکفار است.



حجت‌الاسلام میرعمادی با اشاره به اینکه در خطبه امام سجاد(ع) منظور از صدیق  لقب امام علی(ع) بوده است، افزود: امام سجاد در خطبه خود وجود حضرت مهدی(ع) را از دیگر برتری‌های اهل بیت عنوان کرده است.



نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه امام سجاد در این خطبه به موضوع انتساب اهل بیت(ع) به پیامبران الهی و به رسول خدا حضرت محمد(ص) اشاره می کند، عنوان کرد: این امام همام با یادآوری اینکه فرزند کسی است که به معراج رفته، وحی الهی بر او نازل شده و فرشتگان آسمان در نماز به او اقتدا کرده‌اند و هیچ کس چنین امتیازی ندارد، چشم های مردم آن زمان را به روی حقایق گشود.



حجت‌الاسلام میرعمادی یادآور شد: این سخنان امام سجاد چنان تحول‌آفرین بود که اشک از چشم مردم فرو می‌ریخت و در ذهن آنها این سؤال پیش آمد، چگونه کسانی که مدعی جانشینی رسول خدا(ص) هستند فرزند رسول خدا(ص) را به شهادت رساندند.



 

captcha