فردا؛ آغاز مرحله خودشناسی/ ماه رجب بر اعمالمان شهادت می‌دهد
کد خبر: 1401436
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۱
حجت‌الاسلام فاکر میبدی:

فردا؛ آغاز مرحله خودشناسی/ ماه رجب بر اعمالمان شهادت می‌دهد

گروه اجتماعی: عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیه اظهار کرد: برای حضور در درگاه خداوند ابتدا نیاز به خودشناسی، رفع عیب‌ها و گناهان از وجود خود داریم که این مهم در ماه رجب باید صورت گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین فاکر میبدی، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، ماه رجب و شعبان را مسیری تکاملی برای رسیدن و آمادگی کامل برای ورود به ماه رمضان دانست و گفت: در ماه رجب پله اول را طی می‌کنیم.

وی با اشاره به روایاتی که از ائمه معصمومین(ع) روایت شده است گفت: رجب ماه مردم، شعبان ماه پیامبر(ص) و ماه رمضان ماه خداوند است و این امر نشان می‌دهد که انسان باید با خودشناسی و تزکیه در ماه رجب و پس از آن درک نبوت به مقام وصال با خداوند در ماه رمضان نائل آید. پس برای حضور در درگاه خداوند ابتدا نیاز به خودشناسی و رفع عیب‌ها و نقص‌ها و گناهان از وجود خود داریم که این مهم در ماه رجب باید صورت گیرد.

رَجَبٌ شَهْرُ الِاسْتِغْفَارِ

حجت‌الاسلام فاکرمیبدی با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم که فرمودند: «رَجَبٌ شَهْرُ الِاسْتِغْفَارِ لِأُمَّتِی أَکْثِرُوا فِیهِ مِنَ الِاسْتِغْفَارِ» اظهار کرد: در ماه رجب باید حراست و حفاظت الهی را از خداوند بخواهیم و با توبه و استغفار قلبی و زبانی خود را از گناهان به دور و قلبی سلیم برای ورود به ماه رمضان تربیت کنیم.

این کارشناس دینی در ادامه سخنان خود به حرام بودن ماه رجب اشاره و عنوان کرد: در طول سال، چهار ماه حرام نامیده شده که یکی از آن‌ها رجب است و حرمت خاص دارد و جنگ و خونریزی در آن ممنوع و دیه در این ماه دو برابر است.

چرا ماه رجب حرام است؟

وی علت حرام بودن ماه رجب را چنین تبیین کرد و گفت: با ورود اسلام برخی سنت‌های پیش از اسلام  به عنوان احکام امضایی تأیید و برخی احکام تأسیسی نیز وضع شدند. حرام بودن ماه رجب نیز از پیش از اسلام رواج داشته و اعراب در چهار ماه جنگ و خونریزی را متوقف می‌کردند. اسلام نیز بر این سنت خوب صحه گذاشت. اسلام برای کارهای پسندیده ارزش قائل است و تمایزی قائل نمی‌شود که فرهنگ مربوط به چه کسانی است.

رجب بر اعمالمان شهادت می‌دهد

حجت‌الاسلام والمسلمین فاکر میبدی با بیان اینکه مکان‌ها بر اعمال انسان شهادت می‌دهند اظهار کرد: در روایات آمده است که زمان‌ها نیز از جمله ماه رجب نیز در روز قیامت در مورد انسان شهادت می‌دهند و از چگونگی عملکرد انسان در ماه رجب می‌گویند.

وی در تشریح اعمال این ماه، عمره رجبیه را از اعمال مخصوص و با فضلیت دانست و گفت: عمره در طول سال همیشه پسندیده است اما عمره رجبیه فضلیتی والا دارد و مؤمنان به عمره گذاشتن در این ماه سفارش شده‌اند. همچنین روزه دار بودن در این ما بسیار ثواب دارد و انسان را برای روزه ماه رمضان آماده می‌کند.

حجت‌الاسلام فاکرمیبدی ماه رجب را مجموعه‌ای از فضائل و عنایات و رحمت الهی دانست و گفت: این ماه به واسطه میلاد مسعود امام علی(ع) و مبعث پیامبر(ص) از ارزش خاصی برخوردار است و فرصت مناسبی برای کسب معرفت برای انسان‌ها محسوب می‌شود.

captcha