انتقاد باید مبتنی بر دانش و انصاف باشد
کد خبر: 1407376
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۰
منتخب مردم طبس در مجلس:

انتقاد باید مبتنی بر دانش و انصاف باشد

گروه سیاسی: نقد کردن بدون داشتن اطلاعات و معارف کافی نوعی انتقام است و با این روش در حقیقت از انصاف که یکی از پایه‌های نقد سازنده است فاصله گرفته می‌شود و این نوع نقد نمی‌تواند فرد را در مسیر رو به جلو یاری کند.


محمدعلی عبدالله‌زاده، منتخب مردم طبس، فردوس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، گفت: انتقاد باید مبتنی بر دانش و اطلاعات باشد و هر کس که قصد انتقاد از فردی را دارد، قبل از آن باید نسبت به مسئله مورد نظر شناخت داشته باشد.



انتقاد بدون اطلاعات نوعی انتقام است



وی افزود: نقد کردن بدون داشتن اطلاعات و معارف کافی نوعی انتقام است و با این روش در حقیقت از انصاف که یکی از پایه‌های نقد سازنده است فاصله گرفته می‌شود و این نوع نقد نمی‌تواند فرد را در مسیر رو به جلو یاری کند.



منتخب مردم طبس در مجلس بیان کرد: اگر نقد با شرایط صحیحش مطرح شود، بدون‌ شک نقدشونده نیز خواهد پذیرفت و در صورتی که نقدکننده به‌دنبال مسائل حاشیه‌ای باشد، به‌طور طبیعی فرد را به واکنش وا می‌دارد.



عبدالله‌زاده با اشاره به شیوه‌های نقادی در جامعه ادامه داد: متأسفانه بیشتر نقدهایی که در جامعه انجام می‌شود از نوع دوم است و طبق شرایط ذکر شده و با مدنظر قرار دادن اخلاق و شرع انجام نمی‌شود.



وی درباره نقش رسانه‌ها در برقراری شرایط عادلانه نقد در جامعه گفت: رسانه‌ها در همه دنیا نقش نظارت‌کننده دارند و اگر تحت تأثیر القائات فردی خاص، گروه‌ها و یا جریانات سیاسی نباشند، بهترین ابزار برای نقد صحیح هستند.



رسانه‌ها بدون ترس و منصفانه نقد کنند



منتخب مردم طبس در مجلس اظهار کرد: رسانه آزاد، رسانه‌ای است که به لحاظ مادی و معنوی وابسته به هیچ گروه و یا شخصی نباشد تا بتواند بدون ترس، منصفانه انتقاد کند. هر چند شخصیت‌های سیاسی در فراهم کردن شرایط آزادانه برای نقد تأثیرگذار هستند، اما بیش از آن شجاعت رسانه‌ها در این زمینه مؤثر است.

captcha