صحیفه سجادیه؛ دستورالعمل امام سجاد(ع) برای پیرو حقیقی مکتب اهل‌بیت(ع)
کد خبر: 1413899
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۳

صحیفه سجادیه؛ دستورالعمل امام سجاد(ع) برای پیرو حقیقی مکتب اهل‌بیت(ع)

گروه اجتماعی: رئیس تبلیغات اسلامی انزلی با بیان اینکه صحیفه سجادیه دستورالعمل امام سجاد(ع) برای پیرو حقیقی مکتب اهل‌بیت(ع) است، گفت: معارف ناب این کتاب ما را به زندگی حقیقی می‌رساند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عاشوری، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان انزلی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، گفت: تا قبل از عاشورا نسبت به زندگی امام سجاد(ع) کمتر اطلاعی در دسترس است و سیره آن حضرت در این دوران تا حدودی ناشناخته است.

وی ادامه داد: شرایط در زمان امام سجاد(ع) به گونه‌ای رقم خورد که با وقوع حادثه عاشورا مسئولیت سنگینی به واسطه شهادت امام معصوم(ع) و شرایط دشواری که وجود داشت، متوجه امام سجاد(ع) ‌شد؛ در این شرایط دشوار چهره واقعی امام زین‌العابدین(ع) برای مردم مشخص شد، چراکه ایشان پیام‌آور عاشورا بود و از میراث گرانبهایی مانند خون پدر بزرگوارش دفاع می‌کرد.

این کارشناس دینی اضافه کرد: آنچه ما امروز از پیام‌های مکتب عاشورا در دستمان است و تمام برکاتی که به واسطه این حرکت عظیم به بشریت رسیده، مرهون تلاش‌های امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) است.

امام سجاد(ع)، صحنه مبارزه حق و باطل را تشریح کرد

حجت‌الاسلام عاشوری بیان کرد: پس از عاشورا امام سجاد(ع)، صحنه مبارزه حق و باطل را برای مردم تشریح کرد و وقایع عاشورا را برای آنها با خطبه‌های آتشین و افشاگرانه بیان کرد که این موضوع نقش پررنگی در تداوم قیام امام حسین(ع) و زنده کردن شیعه داشت، اما امام سجاد(ع) در دوران زندگی آنچنان در تنگنا قرار داشت که مطالب خود را در قالب دعا برای مردم بیان می‌کرد.

رئیس تبلیغات اسلامی انزلی افزود: دوران زندگی امام سجاد(ع) با دوران خلافت آل‌زبیر در مدینه و بنی‌امیه در شام مصادف شده بود و شرایط طوری بود که این امام بزرگوار به شدت در محاصره بود و در تنگناهای عجیبی قرار داشت؛ در واقع شرایط در دوران امام سجاد(ع) به گونه‌ای بود که اگر ایشان می‌خواست صحبتی دینی با مردم داشته باشد، باید به شدت تقیه را رعایت می‌کرد.

این مسئول فرهنگی با بیان اینکه کتاب ارزشمند صحیفه سجادیه، یادگار گرانبهای امام سجاد(ع) است، عنوان کرد: در این کتاب در قالب دعا نکات ارزنده‌ای برای شیعیان بیان شده است.

وی با اشاره به اینکه صحیفه سجادیه دستورالعمل امام سجاد(ع) برای یک پیرو حقیقی مکتب اهل‌بیت(ع) است، گفت: مناجات‌های این امام بزرگوار با خدای متعال، منبع غنی معرفتی برای هر کسی است که می‌خواهد خود را به خدای متعال نزدیک کند؛ اگر ادعیه امام سجاد(ع) را با دقت مطالعه کنیم، نکات اخلاقی بسیار ارزشمندی را برای زندگی فردی و اجتماعی خود به دست می‌آوریم.

انسان کامل از دیدگاه معصومین(ع)

حجت‌الاسلام عاشوری با بیان اینکه در این دعاها امام سجاد(ع) به نکات بسیار زیبا و آموزنده‌ای اشاره کرده که اگر به آنها توجه کنیم می‌توانیم مسیر زندگی خود را به سوی سعادت هموار سازیم، ادامه داد: این معارف ناب ما را به زندگی حقیقی می‌رساند که در آن بتوانیم بندگی خدا را انجام دهیم و به خوبی با خلق او رفتار کنیم.

وی عنوان کرد: صحیفه سجادیه در قالب دعا به ما می‌آموزد که کرنش در برابر طاغوت ما را از رسیدن به کمال و دستیابی به رضایت الهی دور می‌کند؛ لذا شیعیان با تأمل در این ادعیه، ارتباط با خدا، رعایت صداقت و حسن خلق با مردم و عدم تسلیم و سازش در برابر دشمن را به خوبی می‌آموزند.

این کارشناس دینی با بیان اینکه در این دعاها آموزه‌های کاملی گنجانده شده است تا بدانیم یک انسان کامل از دیدگاه معصومین(ع) چگونه زندگی می‌کند و چه آرزویی در دل می‌پروراند، یادآور شد: شیعیان باید صحیفه سجادیه را از مهجوریت خارج کرده و روزها و شب‌های خود را با انس این کتاب ارزشمند بگذرانند.

captcha