استجابت دعا در جامعه ما اشتباه معنی شده است/ الگوی امام سجاد(ع) در دعا کردن
کد خبر: 1414144
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۹
سجادی عنوان کرد:

استجابت دعا در جامعه ما اشتباه معنی شده است/ الگوی امام سجاد(ع) در دعا کردن

گروه جامعه: محقق و پژوهشگر صحیفه سجادیه با تأکید بر اینکه استجابت دعا در جامعه ما اشتباه معنی شده است، به بیان تعریف درست استجابت دعا پرداخت و الگوی دعای امام سجاد(ع) را مطرح کرد.

حجت‌الاسلام سیداحمد سجادی، محقق و پژوهشگر صحیفه سجادیه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: ما استجابت دعا را در جامعه خودمان اشتباه معنی کرده‌ایم و گمان می‌کنیم استجابت به معنی برآورده شدن حاجت است و فکر می‌کنیم هر آنچه دعا کردیم باید در دستگاه الهی برآورده شود. در حالی که گاهی دعاهای افراد با حکمت الهی در تضاد قرار می‌گیرد.
وی استجابت را به معنی جواب دادن خداوند معنی کرد و گفت: بعضی وقت‌ها جواب دادن خداوند متعال به برآورده شدن دعا است و بعضی مواقع به رحمت و رضوان اوست. در صلوات ماه شعبان نیز می‌گویم: «الَّذِی حَفَفْتَهُ مِنْکَ بِالرَّحْمَةِ وَ الرِّضْوَانِ؛ شعبانى که آن را به رحمت و رضوانت پوشاندى». این رحمت و رضوان گاهی با برکت روی زمین و دنیا شامل حال دعا کننده می‌شود و برخی مواقع رضوان الهی در قیامت شامل فرد می‌شود.
ای کاش هرگز دعایمان قبول نمی‌شد
این محقق کشورمان که ترجمه جدیدی از صحیفه سجادیه ارائه کرده است، به روایتی در خصوص دعاهایی مستجاب نشده از دیدگاه ما اشاره کرد که می‌فرماید: «در روز قیامت به خاطر دعاهایی که استجاب دنیایی نشده آنقدر به مردم نعمت داده می‌شود که آنها می‌گویند ای‌کاش هیچ‌کدام از دعاهای ما در دنیا مستجاب نمی‌شد».
خداوند جواب می‌دهد، ما گوش شنوا نداریم
وی تصریح کرد: خداوند بعد از هر دعایی جواب دعا را می‌دهد اما ما گوش شنوا برای شنیدن پاسخ خداوند را نداریم.
مدیر عامل مرکز تحقیقات رایانه‌ای حوزه علمیه اصفهان ادامه سخنان خود را به تشریح الگوی دعای ائمه(ع) به ویژه امام سجاد(ع) اختصاص داد و گفت: در دعاهای ائمه(ع) یک دسته الگوهای ظاهری و یک دسته الگوهای پنهان و معنوی وجود دارد که می‌توان از آنها الگو برداری کرد. 
آغاز دعا با حمد و ثنای الهی و ادب در دعا؛ الگوی امام سجاد(ع) برای دعا کردن
وی ادامه داد: الگوهای ظاهری دعای امام سجاد(ع)  اینگونه بوده است که دعاهای خود را با حمد و ثنای الهی آغاز می‌کردند و مستقیماً به سراغ درخواست خود نمی‌رفتند؛ پس اول خدا را تمجید و تسبیح کنیم همچنان که در دعاهای کمیل، دعاهای ماه شعبان و رمضان و ... اول خدا تسبیح شده است.
حجت‌الاسلام سجادی دومین الگوی مهم دعای ائمه را رعایت ادب دعا دانست و گفت: داشتن وضو، روبه قبله بودن، حضور قلب داشتن، حال مناجات داشتن، گریه کردن و ... آداب دعاست.
رزق حلال، طاعت الهی و ... باطنی که ائمه اطهار(ع) در دعا رعایت می‌‌کردند
وی تصریح کرد: البته همه اینها مباحث ظاهری است و باطنی که ائمه اطهار(ع) در دعا رعایت می‌کردند رزق حلال، رسیدگی به محرومان، طاعت الهی و ... بوده است. پس انتظار براورده شدن دعا باید در کنار رعایت آداب ظاهری و معنوی دعا صورت گیرد.
ما ماشین و خانه می‌خواهیم، ائمه(ع) خیر دنیا و آخرت!
نویسنده «موضوع‌نگاری صحیفه سجادیه» تفاوت اساسی در دعاهای ما و حضرات معصومین را اینگونه عنوان کرد که ما در بسیاری از دعاها چگونه دعا کردن و چه چیز خواستن را بلد نیستیم و ادامه داد: بچه از خدا دوچرخه می‌خواهد، بزرگ‌تر که شد موتوسیلکت می‌خواهد، بزرگ‌تر که شد ماشین می‌خواهد، بزرگ‌تر که شد خانه می‌خواهد و ... . ولی ائمه اطهار (ع) خیر دنیا و آخرت را می‌خواستند که در دعای طلب آسایش و خیر دنیا و آخرت همه اینها نهفته است.

چگونه خواستن و چه چیز خواستن را به نحو کمال می‌دانستند
وی با تأکید بر اینکه حضرات معصوم(ع) چگونه خواستن و چه چیز خواستن را به نحو کمال می‌دانستند، اظهار کرد: به همین دلیل خوب است که دعاهای ائمه (ع) را قرائت کنیم.
این محقق صحیفه سجادیه ادامه داد: اگر فرصت نداریم خود دعا را بخوانیم ترجمه دعا را بخواینم چرا که این دعاها در اوج قرار دارند و یکی از منابع مهم شیعه دعاهای ائمه است. در سایر مکاتب فقر این دعاها وجود دارد اما ما خیلی گذرا از این دعاها رد شده‌ایم در حالی که بسیار پرمفهوم هستیم.
دعاهای خود را با دعای ائمه (ع) آغاز کنیم
وی با اشاره به اینکه خوب است که وقتی از خدا چیزی می‌خواهیم خواسته خود را با این دعاها شروع کنیم، گفت: ائمه(ع) در دعاهای خود ضمن اینکه خداوند را حمد و ثنا می‌‌کنند او، پیامبر(ص)، قیامت و ... را نیز معرفی نیز می‌کنند و بیان می‌کردند که چگونه باید زندگی کرد همچنان که دعای مکارم‌الاخلاق و ابوحمزه ثمالی مملو از این اصول زندگی است.

captcha