اعتقاد به مهدویت، نقش اساسی در تعالی فرهنگ و اقتصاد دارد/ لزوم گفتمان‌سازی فرهنگ انتظار
کد خبر: 1414423
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۶
حجت‌الاسلام رضایی:

اعتقاد به مهدویت، نقش اساسی در تعالی فرهنگ و اقتصاد دارد/ لزوم گفتمان‌سازی فرهنگ انتظار

گروه اندیشه: رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس با بیان اینکه اعتقاد به مهدویت نقش اساسی در زندگی اجتماعی و فردی دارد، گفت: در جامعه اسلامی فرهنگ و اقتصاد باید مبتنی بر مهدویت باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد رضایی، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، با اشاره به نام‌گذاری چهارمین روز دهه مهدویت به نام «نقش مهدویت در اقتصاد و فرهنگ» گفت: نظام و حکومت جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر یکسری ارزش‌هایی است که بحث مهدویت در اولویت تمام این ارزشهاست بدان معنا که اعتقاد به بحث ظهور برای نظام ما موضوعیت دارد و مردم نیز به استناد بحث میل به ظهور برنامه‌های زندگی خود را تنظیم می‌کنند و به آینده امیدوار هستند.
وی افزود:‌ اصل موضوع مهدویت در زندگی شخصی و اجتماعی مردم بسیار بحث حائز اهمیتی است که ما را در یک چارچوب حرکت زندگی قرار می‌دهد تا کمتر دچار انحراف شویم و به‌واسطه اعتقاد به این موضوع جامعه در یک مسیر خوب و واقعی قرار می‌گیرد.

تمام مسائل جامعه اسلامی باید مبتنی بر مهدویت باشد
حجت‌الاسلام رضایی با بیان اینکه قاعدتاً تمام مسائل در جامعه ما باید بر محور موضوع مهدویت باشد یعنی اخلاق، سیاست، فرهنگ و اقتصاد جامعه باید مبتنی بر محور مهدویت باشد، گفت: نمی‌توان این‌گونه بود که به فرج امام زمان(عج) اعتقاد داشته باشیم یا جامعه ما حول محور مهدویت حرکت کند اما اقتصاد آن اقتصاد سالمی نباشد پس اگر توجه به این موضوع شود قاعدتاً جامعه در بحث اقتصادی می‌تواند یک تحرکی در خود به‌وجود آورد که پویا شود و از نیازمندی و احتیاج به دیگران مستغنی شود.
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد فارس اظهار کرد: همواره بزرگان دین اسلام، به کار و تلاش و تولید سفارش داشته‌اند و در فرمایشات معصومین(ع) مشاهده می‌کنیم که این موضوع بسیار توجه شده تا جایی‌که معصوم می‌فرماید اگر کسی در راه کسب روزی حلال و تلاش برای امرار معاش بمیرد شهید مرده است یعنی اسلام عزیز ما مردم را به کار و تلاش و ساماندهی اقتصادی تشویق می‌کند و همچنین دوری از فقر و احتیاج به جوامع دیگر به مفهوم دیگر در دین ما بسیار مطرود شده است زیرا جامعه فقیر مجبور است که وابسته باشد لذا اقتصاد سالم در جامعه باعث نشاط و پویایی جامعه می‌شود و از همین جهت بزرگان و پیشوایان ما همواره توصیه به کار و تلاش داشته‌اند.
وی با یادآوری اینکه پایان‌بخش نهضت اولیای الهی نهضت حضرت مهدی(عج) است، گفت: تمام خوبی‌ها، کرامات و بزرگواری‌های انبیا و اولیای الهی در حضرت مهدی(عج) جمع است و قطعاً توجه حضرت به این موضوع یعنی اقتصاد سالم جامعه اسلامی که بر اساس کار و تلاش شکل می‌گیرد مورد توجه حضرت خواهد بود و نباید به‌صورت شعاری خود را منتظر بدانیم.
حجت‌الاسلام رضایی به ویژگی‌های شخص منتظر اشاره کرد و گفت: منتظر کسی است که شیوه حضرت را بپسندد و بپذیرد و در واقع آنچه که مورد عنایت حضرت است بدان عمل کند که قاعدتاً یکی از موضوعات مهم همین بحث اقتصادی است.

مهدویت یک فرهنگ است
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس در ادامه سخنان خود به موضوع فرهنگ اشاره کرد و گفت: مهدویت یک فرهنگ است یعنی اگر مسائل پیرامونی ما بر اساس مهدویت شکل گیرد و گفت‌وگوهای روزانه، معاشرت‌ها، درس‌های دانشگاه‌ها و مدارس با محوریت موضوع مهدویت باشد و ما فرهنگ انتظار را به‌عنوان یک ضرورت به آن اعتقاد پیدا کنیم، قطعاً فرهنگ ما اصلاح می‌شود.

گفتمان‌سازی فرهنگ انتظار؛ عامل کاستن نارسایی‌های فرهنگی 

وی ابراز کرد: اگر بحث مهدویت و فرهنگ انتظار در جامعه تبدیل به گفتمان شود یعنی در همه جا این مسئله به‌عنوان محور گفت‌وگو قرار گیرد، قطعاً نارسایی‌های فرهنگی و ناهنجاری‌های اجتماعی که در جامعه دیده می‌شود، اصلاح می‌شود.
حجت‌الاسلام رضایی تأکید کرد: فرهنگ تنها مربوط به مباحث کلان نیست بلکه اگر بخواهیم فرهنگمان را مطابق با آنچه که بزرگان و انبیای الهی به آن توجه داریم، تنظیم کنیم و تطبیق دهیم، باید به مسائل ریز نیز توجه شود زیرا برخی مواقع یکسری معضلات فرهنگی کوچک باعث می‌شود که مسائل و معضلات بزرگتر در جامعه به‌وجود آید لذا اگر به فرهنگ مهدویت و انتظار ورود کردیم، ساختار و فرهنگ جامعه درست می‌شود.

اقتصاد و فرهنگ توسعه یافته؛ ویژگی‌ جامعه منتظر
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد فارس، اقتصاد و فرهنگ توسعه یافته را یکی از ویژگی‌های اصلی جامعه منتظر دانست و گفت: اگر جامعه اسلامی ما این موضوع را محور قرار دهد هم فرهنگ تعالی و هم اقتصاد پویا دارد یعنی اگر ما به این موضوع توجه کنیم قطعاً در مسائل اقتصادی و فرهنگی  تحول ایجاد می‌شود ولی فقط به‌صورت ظاهری و شعاری نباشد.
وی با تأکید بر اینکه باید آن مباحث فرهنگی و اقتصادی که در دین اسلام است را در جامعه اجرایی کنیم، گفت: لازمه این امر شناخت و آشنایی با جامعه است و باید یکسری نیازسنجی‌ها و آسیب‌شناسی‌هایی صورت گیرد تا در هر دو مورد با محوریت مهدویت جامعه ورود پیدا کرده و مشکلات را حل کند.

captcha