کتاب «سیره‌نویسان و قرآن» منتشر شد
کد خبر: 1415129
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۷

کتاب «سیره‌نویسان و قرآن» منتشر شد

گروه اجتماعی: مدیر انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه از انتشار کتاب سیره‌نویسان و قرآن تألیف حجت‎الاسلام داداش‌نژاد خبر داد.

سیدحسین مرتضوی، مدیر انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از قم، گفت: محصولات پژوهشی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در گروه‎های علمی این مرکز تولید و منتشر می‎شود. از جمله این محصولات جدید در سال جاری می‎توان به کتاب سیره‌نویسان و قرآن نوشته حجت‎الاسلام والمسلمین داداش‌نژاد از اعضای هیئت علمی پژوهشگاه اشاره کرد.

وی تصریح کرد: در چیکده مختصر این کتاب آمده است: قرآن و سیره نبوی که دو پایه تحقیق حاضر است، دو عنصر بسیار مهم و تأثیرگذار در حیات جوامع اسلامی به‌شمار می‌رود. سیره‌نویسی نیز شاخه‌ای کهن و مهم از تاریخ‌نگاری است که به جهت محور قرار گرفتن رفتار و کردار رسول خدا در آن، تأثیر شایانی در چگونگی زیست مسلمانان داشته است».

مدیر انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه افزود: نویسنده در ادامه آورده است: در این پژوهش با مراجعه به منابع کهن و جدید سیره‌نویسی روند مراجعه به قرآن در مطالعات مربوط به سیره نبوی بررسی و پیگیری شده و سیر تطور آن و افزایش و گسترش مراجعه به قرآن توسط سیره‌نویسان از لحاظ کمیت و کیفیت نشان داده شده است.

مرتضوی اظهار کرد: شیوه استناد به آیات نیز به‌صورت مستقیم بوده و آیات در لابلای ذکر مطالب تاریخی و یا به‌صورت مجزا در پایان مبحث گرد آمده است. استفاده از مضمون و اقتباس از آیات همزمان با ارائه متن‌های یکپارچه از سیره آغاز شد، مطالعه قرآن به‌صورت موضوعی و تطبیقی، مسیری بود که توسط سیره‌نویسان بعدی طی شد و تلاش شد با مطالعه همه‌جانبه قرآن هنگام ورود به مباحث سیره نبوی، آیات بیشتری با موضوعات مورد بحث پیوند یابد.

captcha