کمیسیون‌ امنیت ملی؛ تلفیق تجربه اجرایی و سابقه تحصیلی
کد خبر: 1415980
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۱
هیئت‌رئیسه کمیسیون‌های مجلس زیر ذره‌بین؛

کمیسیون‌ امنیت ملی؛ تلفیق تجربه اجرایی و سابقه تحصیلی

گروه سیاسی: در بین اعضای هیئت‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس سه نفر سابقه حضور در هیئت‌رئیسه کمیسیون در دوره‌های گذشته را دارند و یک نفر نیز با مدرک دکترای الهیات وارد هیئت‌رئیسه شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی به عنوان بازوی نهاد قانونگذاری شناخته می‌شوند که رسیدگی به طرح‌ها و لوایح و بررسی کارشناسی آنها پیش از تصویب و یا رد، وظیفه اصلی آن‌هاست. بر اساس اصل ۶۶  قانون اساسی، تعداد این کارگروه‌ها، یا همان کمیسیون‌ها و دوره تصدی نمایندگان در آنها در آیین‌نامه داخلی مجلس مشخص می‌شود.
طرح‌ها و لوایحی که از سوی دولت و یا نمایندگان مجلس مطرح می‌شود بر اساس تصمیم هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی به کمیسیون و یا کمیسیون‌های مربوطه ارجاع می‌شود تا طرحی آماده و کم‌نقص برای تصویب وارد صحن علنی مجلس شود؛ در هنگام بررسی طرح و یا لایحه در صحن علنی، نظر نهایی کمیسیون نیز به عنوان یک نظر کارشناسی بیان می‌شود.
از این رو به نظر می‌رسد داشتن تخصص لازم و تجربه کارآمد اعضای کمیسیون‌ها می‌تواند در استحکام مصوبات مجلس که قرار است در بخش‌های مختلف جامعه اجرایی و عملیاتی شود، مؤثر باشد.

آغاز سومین سال فعالیت‌ مجلس نهم و برگزاری انتخابات هیئت‌رئیسه کمیسیون‌های مختلف، بهانه‌ای شد تا نگاهی به سوابق تحصیلی و اجرایی اعضای هیئت‌ رئیسه این کمیسیون‌ها و میزان ارتباط آن با حوزه کاری کمیسیون مدنظرداشته باشیم.
از جمله مهم‌ترین کمیسیون‌ها، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی است که به مهم‌ترین مسائل مربوط به عرصه داخلی و بین‌المللی می‌پردازد. این کمیسیون وظایفی در راستای سیاست و امنیت داخلی، سیاست خارجی، اطلاعات، امور کشوری و همچنین دیپلماسی پارلمانی بر عهده دارد.
این کمیسیون دارای 4 کمیته حقوق بشر، سیاست خارجی، امنیت داخلی و دفاع است که به صورت ویژه به طرح‌ها و لوایح مربوطه می‌پردازد.
هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس 6 عضو دارد که سه تن از آنها در دوره‌های گذشته مجلس نیز سابقه حضور در هیئت‌رئیسه را دارند. علاءالدین بروجردی و سیدحسین نقوی حسینی همچون دوره هشتم رئیس و سخنگوی کمیسیون هستند. سیداحمدرضا دستغیب نیز که دوره گذشته عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون فرهنگی بود، در این دوره وارد کمیسیون امنیت ملی شد و در جمع اعضای هیئت‌رئیسه قرار گرفت.
از فعال‌ترین اعضای جدید کمیسیون امنیت ملی، منصور حقیقت‌پور است که هر چند متولد تهران است، اما به دلیل اصالت خانوادگی خود، به عنوان منتخب مردم اردبیل راهی بهارستان شد.
سیدباقر حسینی، منتخب مردم زابل نیز که دارای دکترای الهیات است و سابقه تدریس رشته‌های علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه آزاد را دارد، دیگر عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی محسوب می‌شود.

 

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی

نام و نام‌خانوادگی

سمت در کمیسیون

تحصیلات

سوابق

علاءالدین بروجردی

رئیس

فوق لیسانس روابط بین‌الملل

اولین سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در دوبی؛ کاردار جمهوری اسلامی ایران در عربستان سعودی؛ سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری خلق چین؛ معاون وزارت امور خارجه به مدت هشت سال؛ معاون مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری؛ حضور در مجلس شورای اسلامی از مجلس ششم

سیداحمدرضا دستغیب

نائب‌رئیس اول

دکترای علوم سیاسی

مشاور استاندار و رئیس گروه مشاورین جوان؛ مدیر سازمان ملی جوانان؛ عضو شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی؛ نماینده مجلس از دوره هشتم و حضور در کمیسیون فرهنگی

منصور حقیقت‌پور

نائب‌رئیس دوم

دکترای مدیریت استراتژیک

فرماندهی سپاه پاسداران کرج؛ فرماندهی سپاه پاسداران فرودگاه ها و امنیت پرواز کل کشور؛ مسئولیت در بخش برون‌مرزی سپاه؛ مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور؛ استاندار

 

سیدباقر حسینی

دبیر اول

دکترای الهیات از دانشگاه تهران

 

عضو هیئت علمی و مدیرکل فرهنگی دانشگاه زابل، مدرس رشته‌های علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه آزاد

محمد اسماعیلی

دبیر دوم

فوق لیسانس علوم استراتژیک

 

جانشین سپاه انصار المهدی استان زنجان، معاون هماهنگ کننده سپاه استان زنجان، فرمانده سپاه ناحیه زنجان، 25 سال عضویت در شورای تامین استان زنجان

سیدحسین نقوی حسینی

سخنگو

دکترای علوم سیاسی علوم تحقیقات تهران

مدیرکل، عضو هیئت علمی و رئیس دانشگاه؛ حضور در مجلس از دوره هشتم

 
captcha