درک حقیقت دین یکی از ضروریات امر به معروف و نهی از منکر است
کد خبر: 1422751
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۵
آیت‌الله قربانی:

درک حقیقت دین یکی از ضروریات امر به معروف و نهی از منکر است

گروه اجتماعی: نماینده ولی فقیه در گیلان با بیان اینکه شناخت معروفات و منکرات یکی از شرایط ضروری امر به معروف و نهی از منکر است، گفت: باید مسائل دینی و اعتقادیات را بشناسیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، آیت‌الله زین‌العابدین قربانی، نماینده ولی فقیه در استان گیلان امروز، 5 تیر در همایش بزرگ علما، روحانیون و طلاب استان گیلان که در مصلی رشت برگزار شد، با تاکید بر بهره‌مندی از فضیلت ماه رمضان، اظهار کرد: ماه رمضان یکی از نفحات حیات‌بخش است و سفره تعلیم قرآن، تفسیر آیات الهی، تبلیغ دین و احکام اسلامی در آن باز می‌شود.

وی با اشاره به توجه ماه رمضان به احکام دینی و اسلامی، افزود: روحانیت معظم در این ماه برای تبلیغ دین بین مردم انجام وظیه می‌کنند، زیرا مردم تشنه یادگیری مبانی و احکام دینی هستند و لذا اگر از این فرصت‌ها استفاده نکنیم هم به خودمان و هم به دیگران ظلم کرده‌ایم.

امام جمعه رشت با بیان اینکه شناخت معروفات و منکرات یکی از شرایط ضروری امر به معروف و نهی از منکر است، تصریح کرد: روحانیت باید دردهای جامعه را بشناسد و مصابق آنها دارو تجویز کند؛ مقام معظم رهبری سال 93 را سال اقتصاد و فرهنگ نامگذاری کردند، یعنی شناخت حقیقت دین و به کار بستن احکام دینی؛ لذا باید مسائل دینی و اعتقادیات را بشناسیم و در صورت عدم شناخت صحیح دچار اشتباه می‌شویم.

نماینده ولی فقیه در گیلان با بیان اینکه همه پیامبران مردم را عبادت خدا دعوت کرده‌اند، گفت: عبادت بر پایه اعتقادات و اخلاق است و اعتقادات درست فرهنگ جامعه را بالا می‌برد؛ انسان باید احکام دین را از منابع درست استخراج کند و اگر به ظواهر برخی آیات و روایات ناصحیح اکتفا کند، به آن مرحله از عبادت نرسیده است.

وی با تاکید بر تقویت حوزه‌های علمیه، ادامه داد: باید علم از حوزه‌ها سرازید شود و لذا روحانیون و طلاب باید بر دانش و معلومات خود بیافزایند و تنها به منابع اینترنتی اکتفا نکنند، بلکه از فرصت رمضان برای مراجعه به متون اصیل اسلامی بهره ببرند؛ درک یک حقیقت دینی و انجام کارهای شایسته که به نفع  فرد و جامعه باشد، یک نوع عبادت است.

آیت‌الله قربانی روحانیون و مبلغان را دیده‌بانان دینی نظام جمهوری اسلامی ایران خواند و خاطرنشان کرد: قلب مردم با شماست و حرف شما بر مردم تاثیرگذارتر است؛ مردم حرف و رفتار شما را قبول دارند و سخنان شما برای مردم حجت است؛ لذا باید نیازمندی جامعه را بشناسید و با انتقال آن به مسئولین،  راهگشای مشکلات مردم باشید.

وی خواستار تعامل بیشتر مسئولان استانی با روحانیون و مبلغین شد و بیان کرد: مسئولان هدفی جز خدمت به جامعه ندارند، اما گاهی از دردها بی‌خبر هستند؛ لذا برای حل مشکلات فعلی مردم از استاندار می‌خواهم تعامل ویژه‌ای با روحانیون سراسر استان که مشغول انجام وظیه هستند، داشته باشد، زیرا این تعامل موجب حل شکلات مردم می‌شود.

امام جمعه رشت آبادانی مساجد را در حضور روحانی دلسوز دانست و صریح کرد: مساجدی استان گیلان در ماه مبارک رمضان فعال شوند تا مردم در آنجا احکام دین و دنیاشان را بیاموزند.

نماینده ولی فقیه در گیلان با اشاره به روند قابل قبول تربیت قرآن‌آموزان در استان، یادآور شد: اکنون 60 هزار قاری قرآن، قرآن‌آموز و حافظ در استان وجود دارد؛ لذا باید با تماموجود با اوقاف همکاری کنیم تا نسل جوان و نوجوان ما با قرآن مانوس گردد؛ باید از ماه رمضان برای برگزاری جلسات تفسیر قرآن و نهج‌البلاغه استفاده کنیم و سطح فرهنگی، فکری و معنوی فرزندانمان را در راستای تحقق مطالبه رهبری بالا ببریم.

captcha