زائران حج تمتع پیاده‌روی را آغاز کنند/ ۲۰ درصد زائران حج؛ مبتلا به فشار خون
کد خبر: 1437580
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۰
مقصودی‌نژاد:

زائران حج تمتع پیاده‌روی را آغاز کنند/ ۲۰ درصد زائران حج؛ مبتلا به فشار خون

گروه سلامت: معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت فشار خون بالا و دیابت را بیش‌ترین بیماری زائران حج تمتع سال جاری اعلام و توصیه کرد از هم‌اکنون زائران پیاده‌روی را آغاز کنند.

عادل مقصودی‌نژاد، معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) اعلام کرد: مسن‌ترین زائر حج تمتع سال جاری 111 ساله از استان گلستان و جوان‌ترین هم یک دختر 9 ساله از استان اصفهان است.
وی فشار خون و دیابت را بیش‌ترین بیماری زائران حج تمع سال جاری عنوان و اظهار کرد: 20 درصد زائران ما مبتلا به فشار خون هستند و نزدیک به 13 درصد نیز دیابت دارند؛ 6/33 درصد هم افرادی هستند که قند خون بالای 100 دارند، یعنی افرادی که باید بیش از سایرین باید مراقب خود باشند.
مقصودی‌نژاد در خصوص تمهیداتی که سازمان حج با همکاری بخش پزشکی برای این گروه از زائران اندیشیده است، اظهار کرد: هر ساله برای بیماران غذای رژیمی در نظر گرفته می‌شود و امسال نیز پیشنهاد شده تنوع غذای رژیمی بیشتر شود.
وی به تمامی زائران اعزامی به حج به ویژه بیماران مبتلا به فشار خون و دیابت توصیه‌های ارائه کرد و گفت: تعداد قابل توجهی از زائران در داخل کشور فعالیت بدنی کمی دارند و در سفر حج که با فعالیت و پیاده‌روی زیادمواجه می‌شوند، به مشکلاتی از قبیل گرفتگی عضلات، کوفتگی و ... مبتلا می‌شوند، به همین دلیل به زائران توصیه می‌کنیم قبل از سفر فعالیت فیزیکی خود را بیشتر کنند و بهترین پیشنهاد در این زمینه پیاده‌روی است.
معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت ادامه داد: زائران قبل از سفر نزد پزشک خود بروند، چکاب انجام داده توصیه‌های لازم را دریافت کنند. زائرانی نیز که از عینک و یا سمعک استفاده می‌کنند بهتر است یکی دیگر هم تهیه کنند چرا که در عربستان قیمت‌ها‌ بالاست و از سوی دیگر زائر در صورت بروز مشکل به جای اتلاف وقت برای تهیه عینک و یا سمعک می‌تواند به عبادت بپردازد.
وی با تأکید بر اینکه زائران بیماری که داروی اختصاصی استفاده می‌کنند از جمله داری قلب و ... بهتر است مقداری داروی اضافه نیز همراه خود داشته باشند، گفت: رعایت بهداشت فردی، مصرف غذا به اندازه کافی، خارج نشدن در هوای گرم از هتل، استفاده از سجاده اختصاصی و نخریدن مواد غذایی از دستفروش‌ها از جمله توصیه‌هایی است که به همه زائران داریم.
معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت در پایان گفت: کادر پزشکی ایرانی به اندازه کافی در عربستان حضور دارد اما زائران بهتر است با مراقب و رعایت بهداشت به جای اینکه وقت خود را برای درمان و اقدامات پزشکی صرف کنند به عبادت بپردازند.

captcha