رسانه‌ها امنیت روانی را به جامعه هدیه بدهند
کد خبر: 1441004
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۳
آیت‌الله فاضل لنکرانی:

رسانه‌ها امنیت روانی را به جامعه هدیه بدهند

گروه اجتماعی: رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تأکید کرد: رسانه‎ها باید امنیت روانی را به جامعه هدیه کنند؛ اهالی رسانه نباید مردم را مأیوس کنند و اگر این کار را کنند مرتکب فعل حرام شد‌ه‌اند.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از قم، آیت‎الله محمدجواد فاضل لنکرانی، رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ظهر امروز، 28 مرداد در جمع فعالان رسانه‎ای استان قم، گفت: قلم یکی از نعمت‎های بزرگ الهی است و برای آن نیز حقوقی ترسیم شده است.
وی افزود: در جهان بشریت دو نوع قلم تکوین و تشریع وجود دارد؛ قلم تشریع، قلم تکلیف است؛ خداوند در عالم تکوین نیز قلم می‌زند و هرچه که قلم زده می‎شود بر ما مقدر می‎شود.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) اظهار کرد: خداوند مداد علما را برتر از خون شهدا دانسته است که برای این امر نیز توجیهاتی بیان شده است که از آن جمله می‎توان به کارکرد تبیینی و تکلیفی، هدایت‌بخشی و... اشاره کرد؛ قلم گذشته را به آینده متصل کرده و سبک زندگی دینی را به مردم آموزش می‎دهد.
وی گفت: قلم منتقل‌کننده سخن مردم به مسئولان است و به همین جهت مشکلات مردم را رفع می‎کند؛ رسانه انتشاردهنده دغدغه‎های مردم به مسئولان و بازتاب‌دهنده مشکلات مردم است؛ قلم نشان‌دهنده ضمایر و افکار است، خبرنگاران نباید صرفاً با افراد مصاحبه کنند بلکه باید اعتقادات آنها را به‌وسیله خود آنها مکتوب کنند تا ماندگار شود.
آیت‌الله فاضل لنکرانی یادآور شد: کسی نمی‎تواند نوشته خود را منکر شود و به همین جهت است که باید همه اعتقادات مسئولان را مکتوب کرد تا دیگر جای توجیهی وجود نداشته باشد.

اهالی رسانه فرهنگ‎ساز هستند
وی گفت: اهالی رسانه فرهنگ‎ساز هستند؛ یک خبرنگار می‎‌تواند فرهنگ صحیح زندگی را با تلاش خود به دیگران منتقل کند؛ اگر غفلت کنیم امثال داعش بر منطقه مسلط می‎شوند که برای خود قرآن جدید آورده و آیات مرتبط با مبارزه با ظلم و استکبار را از بین برده‎اند.
این مدرس حوزه اظهار کرد: اهالی رسانه باید تحلیل‎های دقیقی از جامعه ارائه دهند؛ دوران قبل از انقلاب اگر هم محدودیت‎هایی در هر زمان وجود داشته باشد کسی نمی‎تواند جلوی قلم را بگیرد.
وی گفت: رسانه‎ها باید امنیت روانی را به جامعه هدیه کنند؛ رسانه نباید مردم را مأیوس کنند و اگر این کار را بکند مرتکب فعل حرام شده است؛ نقد باید در کنار بیان نکات مثبت باشد.
آیت‌الله فاضل لنکرانی با اشاره به نقش قم در ایجاد انقلاب اسلامی اظهار کرد: حرم مطهر، حوزه و مرجعیت امتیازات بی‎بدیل قم هستند و رسانه‎های قم نقش بسیار مهمی در انتقال این ارزش‎ها به دنیا دارند؛ خبرنگاران و رسانه‎های قم باید یک اتاق فکر داشته باشند تا مشکلات را به بهترین شکل بیان کنند.
وی گفت: قم نیازمند تحول بزرگ در حوزه فرهنگی است و اگر کسی بگوید که وضعیت امروز راضی کننده است درست نگفته و باید در این عرصه همه به‌ویژه رسانه‎ها برای تعالی وضعیت فرهنگی تلاش کنند.

captcha