جای خالی کارشناسان دینی در تولید نرم‌افزارها
کد خبر: 1449586
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۰
کریم‌خانی تصریح کرد:

جای خالی کارشناسان دینی در تولید نرم‌افزارها

گروه فضای مجازی: مدیر تبیان قم گفت: مشکل اساسی این است که استفاده از کارشناسان دینی تنها منحصر به نرم‌افزارهای علوم اسلامی است و دیگر نرم‌افزارها عموما از حضور این کارشناسان بی‌بهره هستند.

حمید کریم‌خانی، مدیر تبیان قم، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به چگونگی تولید نرم‌افزارهای اسلامی فاخر اظهار کرد: نرم‌افزارهایی که در حوزه علوم انسانی و اسلامی تولید می‌شود، در وهله اول کاربرانش حوزویان هستند و محتوای این نوع نرم‌افزارها مستقیما زیرنظر کارشناسان حوزوی و اسلامی تأمین می‌شود.

وی افزود: دسته دیگری از نرم‌افزارها مربوط به نرم‌افزارهای سرگرمی و بازی‌های رایانه‌ای می‌شود که این نوع نرم‌افزارها در آینده‌ای نزدیک افزایش چشمگیری خواهند داشت و می‌توانند در میان مخاطبانش به ویژه جوانان و نوجوان اثرگذاری بیشتری داشته باشند.

مدیر تبیان قم تصریح کرد: تولید هر یک از نرم‌افزارها به ویژه نرم‌افزارهای سرگرمی و بازی‌های رایانه‌ای نیازمند پیوست فرهنگی مشخصی است تا اهداف آن محصول روشن باشد و اینکه قرار است چه محتوایی به مخاطبان ارائه شود. 

ضرورت نگارش پیوست فرهنگی پیش از تولید نرم‌افزارها

وی ادامه داد: یکی از دلایل نگارش پیوست فرهنگی قبل از تولید نرم‌افزارهای سرگرمی و بازی‌های رایانه‌ای، جلوگیری از کپی‌برداری و نمونه‌‌گیری از بازی‌های خارجی بوده که یا بی محتوا هستند یا محتوای‌شان هدفمند و برای تخریب فرهنگی است. همه این مسائل باید به صورت جداگانه مورد بررسی قرار بگیرد.

کریم‌خانی اظهار کرد: همه نرم‌افزارها باید دارای پیوست فرهنگی شوند تا اثربخشی آنها در زمینه فرهنگی بیشتر باشد.

وی یادآور شد: در فرآیند تولید یا طراحی اولیه باید جایگاه مشخصی را به کارشناسان فرهنگی و حوزوی اختصاص دهیم. متأسفانه به هنگام طرح اولیه ما تنها ابعاد فنی را درنظر می‌گیریم در حالی که باید در این مرحله همکاری میان متخصصان تولید نرم‌افزار و بخش‌های مختلف فرهنگی کشور ایجاد شود. این همکاری‌ها حتما باید پیش از تولید باشد تا اینکه نرم‌افزاری تولید شود و پس از آن به فکر همکاری با اساتید باشیم.

جای خالی کارشناسان دینی در تولید نرم‌افزارهای بومی

این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: مشکل اساسی این است که استفاده از کارشناسان دینی تنها منحصر به نرم‌افزارهای علوم اسلامی است و دیگر نرم‌افزارها عموما از حضور این کارشناسان بی‌بهره هستند. برای مثال نرم‌افزار اتوماسیون اداری شاید در نگاه اول به مانند نرم‌افزار عملی و محاسبه‌ای باشد درحالی که حتی چنین نرم‌افزارهای صنعتی هم می‌تواند تأثیرات خودشان داشته باشند بنابراین این نوع از نرم‌افزارها هم نیازمند کارشناس مذهبی هستند.

وی افزود: همکاری میان متخصصان و اساتید حوزوی باید از بخش‌های بالادستی آغاز شود، شورای انفورماتیک کشور یا انجمن‌های صنفی استان‌ها و حتی انجمن‌های صنفی کل کشور باید ارتباطی میان‌شان برقرار شود تا دستورالعمل‌هایی را ایجاد کنند و در نهایت همه تولیدکنندگان قبل از تولید به ایجاد پیوست فرهنگی بیندیشند و این موضوع را در دستور کارشان قرار دهند.

مرکز رسانه‌های دیجیتال پیونددهنده میان اساتید حوزه و دانشگاه

کریم‌خانی اظهار کرد: مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نوعی پیونددهنده دانشگاهیان، متخصصان و اساتید حوزه هستند و می‌توانند به راحتی ارتباطی میان آنها برقرار کنند.

وی بیان کرد: مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌هایی را تصویب کند که بر اساس آن همه ملزم به تدوین پیوست فرهنگی قبل از تولید شوند.

ضرورت تدوین مصوبه‌ای برای حضور جایگاه ناظر محتوایی

مدیر تبیان قم تصریح کرد: حتی مرکز می‌تواند مصوبه‌ای مبنی بر حضور جایگاه ناظر محتوایی بر چگونگی تولید داشته باشد که متأسفانه جایگاه این موضوع در تولید خالی است. همانطور که در تولید نرم‌افزاری ناظرفنی داریم، می‌توانیم ناظر محتوایی را هم داشته باشد تا محتوا به صورت تخصصی مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

وی بیان کرد: از دیگر راهکار می‌توان به تشکیل شورایی در هر استان اشاره کرد که این شورا به نوعی ارتباط‌دهنده چنین ساختاری باشند. به این معنی که پیش از تولید هر نرم‌افزاری شاهد حضور گروهی از متخصصان و اساتید حوزه و دانشگاه باشیم.

captcha