دروغ‌گویی انسان را در مقابل گناه آزاد می‌‏کند‌
کد خبر: 1454934
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۰

دروغ‌گویی انسان را در مقابل گناه آزاد می‌‏کند‌

گروه اجتماعی: دروغ در روایات اسلامی به‌عنوان کلید گناهان شمرده شده است. رابطه دروغ و گناهان دیگر از این نظر است که انسان گناهکار هرگز نمی‌‏تواند راستگو باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، در روایات اسلامی دروغ به‌عنوان کلید گناهان شمرده شده است. حضرت على(ع) در این رابطه مى‏‌فرماید «الصدق یهدى الى‏ البر والبر یهدى الى الجنة، راستگویى دعوت به نیکوکارى مى‏‌کند و نیکوکارى دعوت به بهشتی».

در حدیثى از امام باقر(ع) می‌‏خوانیم «ان‌اللَّه عزوجل جعل للشر اقفالا و جعل مفاتیح تلک الاقفال الشراب و الکذب شر من الشراب». خداوند متعال براى شر و بدى، قفل‌هایى قرار داده و کلید آن قفل‌ها شراب است، چراکه مانع اصلى زشتی‌ها و بدی‌ها عقل است و مشروبات الکلى عقل را از کار می‌‏اندازد. همچنین، فرمودند «دروغ از شراب هم بدتر است».

امام حسن عسکرى(ع) می‌‏فرماید «جعلت الخبائث کلها فى بیت و جعل مفتاحها الکذب». تمام پلیدی‌ها در اتاقى قرار داده شده و کلید آن دروغ است.

رابطه دروغ و گناهان دیگر از این نظر است که انسان گناهکار هرگز نمی‌‏تواند، راستگو باشد، چراکه راستگویى موجب رسوایى او است و براى پوشاندن آثار گناه معمولاً باید متوسل به دروغ شود و به‌عبارت دیگر دروغ انسان را در مقابل گناه آزاد می‌‏کند و راستگویى محدود.

حبیب‌الله صابری‌نسب، نخبه قرآنی کشور در همین رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، از دروغ به‌عنوان یکی رذیله ناپسند اخلاقی در جامعه کنونی یاد کرد و گفت: دروغ از زشت‌ترین گناهان و منشأ بسیاری از مفاسد اجتماعی است و عوامل مختلفی در ایجاد این پدیده  اثرگذاراست.

وی بیان کرد: ریشه خوبی و بدی از گذشته تاکنون و در همه روزگاران در فطرت انسان‌ها وجود داشته و دارد و دروغ نیز از جمله رذایل اخلاقی ناپسندی است که همواره در همه قرون و اعصار وجود داشته و از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است.

فقر فرهنگی؛ مهمترین علت گرایش مردم به دروغ‌گویی

صابری‌نسب فقر اقتصادی و فرهنگی را مهمترین علل گرایش مردم به دروغ دانست و اظهار کرد:  فقر در حوزه مسائل اقتصادی و فرهنگی خواه ناخواه انسان را وادار به دروغگویی می‌کند.

نخبه قرآنی کشور در ادامه افزود: ترس از دست دادن موقعیت اجتماعی نیز از جمله مواردی است که میل انسان‌ها را به دروغ گفتن افزایش می‌دهد.

ریشه دروغ و بی‌ایمانی در سایه اعتقادات نهفته است

وی با اشاره به اینکه ریشه دروغ و بی‌ایمانی در سایه اعتقادات نهفته است، بر لزوم تقویت اعتقادات تأکید کرد و افزود: دروغ و دروغ‌گویی آخرین درجه ضعف و ناتوانی انسان محسوب می‌شود و فرد دروغگو در دنیا و آخرت از رحمت الهی محروم خواهد ماند.

صابری‌نسب ادامه داد: قطعاً اگر انسان به خداوند معتقد باشد نه تنها دروغ نمی‌گوید؛ بلکه از انجام بسیاری از رذایل اخلاقی نیز پرهیز خواهد کرد؛ لذا اگر بتوانیم با زمینه‌سازی ایمان و اعتقادات مردم را تقویت کنیم دیگر شاهد رشد و توسعه معضل دروغ در جامعه نخواهیم بود.

مدرس دانشگاه‌های اراک اظهار کرد: هرچند خداوند متعال در آیات متعدد قرآن و روایات ائمه معصوم(ع) دروغ را نهی می‌کند؛ لیکن باز هم ما شاهد رواج این معضل در جامعه هستیم و ترویج آن ناشی از ضعیف بودن اعتقادات افراد است.

تقویت بعد اعتقادی باعث کاهش دروغ در جامعه می‌شود

وی گفت: تقویت بعد اعتقادی باعث کاهش دروغ در جامعه می‌شود، لذا باید بعد اعتقادات را از دوران کودکی در فرزندان خود تقویت کرده و ضد ارزش بودن دروغ را از همان دوران به آنها آموزش دهیم.

صابری‌نسب اظهار کرد: سبک و اصول اعتقادی که در حال حاضر در رسانه و نهادهای دانشگاهی به مخاطبان ارائه می‌شود خوب هستند، لیکن این عوامل به تنهایی ایمان و عقیده بارور نخواهند بود.

وی اظهار کرد: اگر در جامعه رشوه، حرام، فسق و فجور و معاصی وجود دارد همه به‌دلیل ضعیف بودن اعتقادات یکایک ما انسان‌هاست، لذا برای رفع این معضل باید مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را به موازات مسائل فرهنگی مورد توجه قرار دهیم.

نخبه قرآنی کشور در پایان بیان کرد: بازگشت به قرآن و سنت و سیره اهل‌ بیت(ع) بهترین راهگشا و راهکار برای مبارزه با رذایل اخلاقی است.

captcha