وجوه تمایز اصلی اسلام ناب محمدی از اسلام آمریکایی چیست؟
کد خبر: 1457667
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۵
آیت‌الله غرویان پاسخ می‌دهد:

وجوه تمایز اصلی اسلام ناب محمدی از اسلام آمریکایی چیست؟

گروه سیاسی: عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، مطابقت با قواعد فقهی، استکبارستیزی و قدرت پاسخگویی به سؤالات و شبهات روز انسان‌ها را سه ویژگی اصلی اسلام ناب محمدی و نقطه تمایز آن از اسلام آمریکایی دانست.

رهبر معظم انقلاب در پیامی که اخیرا برای کنگره حج صادر کردند بر اهمیت تببین تمایزات میان اسلام ناب محمدی و اسلام آمریکایی توسط دلسوزان جهان اسلام تأکید کردند و فرمودند: «نخستین بار امام راحل بزرگ ما به تمایز این دو مقوله همّت گماشته و آن را وارد قاموس سیاسی دنیای اسلام کرد. اسلامِ ناب، اسلامِ صفا و معنویّت، اسلامِ پرهیزکاری و مردم‌سالاری، اسلامِ «اَشِدّاءُ عَلَی الکُفّار رُحَماءُ بَینَهُم» (۲) است. اسلامِ آمریکایی، پوشاندن لباس اسلام بر نوکری اجانب و دشمنی با امّت اسلامی است. اسلامی که آتش تفرقه میان مسلمین را دامن بزند، به جای اعتماد به وعده‌ الهی، به دشمنان خدا اعتماد کند، به جای مبارزه با صهیونیسم و استکبار با برادر مسلمان بجنگد، با آمریکای مستکبر علیه ملّت خود یا ملّت‌های دیگر متّحد شود، اسلام نیست؛ نفاق خطرناک و مهلکی است که هر مسلمان صادقی باید با آن مبارزه کند».

آیت‌‌الله محسن غرویان، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو‌ با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره تمایزات اصلی میان اسلام ناب محمدی و اسلام امریکایی گفت: به عقیده من ما باید شاخص‌های اسلام ناب محمدی در برابر اسلام آمریکایی را از بیانات حضرت امام(ره) استخراج کنیم و لذا با نگاهی به مجموعه فرمایشات امام راحل می‌توان سه مشخصه اساسی را برای اسلام ناب محمدی احصا کرد.

تبیین شاخص‌های اساسی اسلام ناب محمدی در برابر اسلام آمریکایی

وی ادامه داد: شاخص اول، مطابقت با قواعد و مبانی فقهی است؛ یعنی اسلام ناب، اسلامی است که براساس مبانی اجتهاد و استنباط فقهی باشد که علمای اصول در علم اصول آن را بیان کرده‌اند و این کار مجتهدان ورزیده است.

آیت‌الله غرویان استکبارستیزی را دومین شاخص اصلی اسلام ناب محمدی خواند و گفت: اسلامی که عرضه می‌شود و آموزه‌هایی که تعلیم داده می‌شود باید استکبارستیز باشد، نه اینکه فرد مسلمان را از مسائل سیاسی و اجتماعی جدا کند و وی را منزوی سازد و در گوشه عزلت بنشاند. این با اسلام ناب محمدی سازگاری ندارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) که فرمودند: «العالِمُ بِزَمانِهِ لا تَهجُمُ عَلَیهِ اللَّوابِسُ. کسى که زمان خود را بشناسد، آماج اشتباهات قرار نگیرد» (کافی : ج 1 ، ص 27 ، ح 299)؛ اظهار کرد: سومین مشخصه اسلام ناب محمدی این است که اسلام عرضه شده باید پاسخگوی سؤالات و شبهات روز انسان باشد؛ یعنی کارآمدی داشته باشد و جنبه کاربردی‌اش شاخص و بارز باشد. به عقیده من این سه ویژگی مهم‌ترین شاخص‌های اسلام ناب محمدی در برابر اسلام آمریکایی است.

تنفرآمیز بودن اعمال داعش؛ مهم‌ترین معیار آمریکایی بودن اسلام این گروه

آیت‌الله غرویان درباره نقش اسلام آمریکایی در بر هم زدن وحدت جهان اسلام، ایجاد تفرقه و مخدوش کردن چهره اسلام با اعمال خشونت‌آمیز و تطابق گروه‌هایی مانند داعش با چنین مشخصه‌ای گفت: معیار ما در نقد و بررسی گروه‌هایی چون داعش رفتار و کردار آنهاست. در جهان امروز کارها و اعمال وحشیانه داعش مورد تنفر همه ملت‌ها و انسان‌ها قرار گرفته است و این خشونتی که آنها اعمال می‌کنند باعث انزجار انسان‌ها می‌شود.

وی تأکید کرد: یکی از ویژگی‌های پیامبر اسلام(ص) این بود که کار تنفرآمیز انجام نمی‌دادند. این نکته در کتاب‌های کلامی مورد بحث قرار گرفته است که هیچ یک از رفتارهای پیامبر اکرم(ص) در نگاه انسان‌ها، از هر مسلک و مذهبی، تنفرآمیز تلقی نمی‌شد.

مدرس برجسته حوزه علمیه قم تصریح کرد: در حالی که کارهایی که امروز داعش به اسم اسلام و پیامبر(ص) انجام می‌دهند مانند سر بریدن‌ها، اعدام‌های دسته جمعی، به اسارت گرفتن زنان، جهاد نکاح و سایر کارهای خلاف شأن و خلاف شرع مورد تنفر همه انسان‌هاست.

آیت‌الله غرویان عنوان کرد: این خودش بهترین دلیل است که بفهمیم داعش یک گروه انحرافی و تفرقه‌افکن برای ضربه زدن به اسلام است که یکی از مصادیق بارز اسلام آمریکایی می باشند.

وی در پایان اظهار کرد: در واقع این بهترین معیاری است که می‌توان برای محکومیت گروه‌هایی چون داعش به افکار عمومی جهان ارائه داد تا جهانیان چهره حقیقی اسلام را با ادعاهای داعش یکی نپندارند.

captcha