تبیین رابطه انقلاب اسلامی با ظهور و دشمن‌شناسی؛ در دومین روز همایش ملی «حبل متین»
کد خبر: 1460782
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۸

تبیین رابطه انقلاب اسلامی با ظهور و دشمن‌شناسی؛ در دومین روز همایش ملی «حبل متین»

گروه اجتماعی: در دومین روز همایش سراسری مهدویت با عنوان «حبل متین» که در شیراز در حال برگزاری است، موضوع سخنرانی‌ها به تبیین رابطه انقلاب اسلامی با ظهور و دشمن‌شناسی مهدوی اختصاص یافت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، همایش سراسری مهدویت با عنوان «حبل متین» طی 4 روز با حضور نخبگان فرهنگی دانشگاه‌های سراسر کشور در شیراز در حال برگزاری است.
روز گذشته، 23 مهر و در دومین روز برگزاری این همایش موضوع  سخنرانی‌ها به تبیین رابطه انقلاب اسلامی با ظهور و دشمن‌شناسی مهدوی اختصاص یافت.
محمد صادق کوشکی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نخستین سخنران  این همایش بود که به تبیین نسبت میان جمهوری اسلامی ایران و مقوله انتظار و ظهور پرداخت و گفت: وقتی که امام راحل نهضت خود را شروع کردند سالها قبل از آن یک تفکری در شیعه وجود داشت که می‌گفت تا وقتی امام زمان(عج) ظهور نکند شیعه نباید حکومت تشکیل دهد و نمی‌تواند حکومت تشکیل دهد، زیرا می‌گفتند اگر ما بدون امام معصوم حکومت تشکیل دهیم، حتماً شکست خواهد خورد  و حکومتی که امام مشروع بالای سر آن نباشد حکومت جور و ستم است و به همین دلیل بخشی از شیعه به خاطر این تفکر کلاً از سیاست کنار رفت.
وی عنوان کرد: برخی‌ها در اوایل پیروزی انقلاب این شبهه را ایجاد می‌کردند که اگر حکومت مطلوب شیعه حکومت امام زمان(عج) است پس چرا حکومت را قبل از آن تشکیل می‌دهد و آیا این حکومت اسلامی خواهد بود و یا به نتیجه می‌رسد؟ امام اولین پاسخی که امام راحل به این شبهات دادند این بود که اسلام احکامی دارد و خداوند خواسته که این احکام اجرا شود و زیرا اصولاً خداوند احکام را برای اجرا شدن فرستاده است نه برای اجرا نشدن و ما هیچ جا در دین نداریم که گفته باشد نهی از منکر و مقابله با ظلم و برپایی عدالت نکنید لذا یکی از پاسخ‌های امام این بود که ما باید تکالیف دینی خود را انجام دهیم.
کوشکی ادامه داد: امام راحل تأکید کردند که احکام حقوقی اسلام نیز برای اجرا شدن آمده است و تنها در صورتی می‌توان آن احکام را اجرا کرد که حکومت داشته باشیم.

ظهور به یکباره رخ نمی‌دهد
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اظهار کرد: ظهور پدیده‌ای نیست که به یکباره و معجزه‌وار رخ دهد بلکه خداوند جهان را براساس قوانین علت معلولی خلق کرده است و ظهور هم زمانی رخ می‌دهد که زمینه‌های آن آماده باشد و نمی‌شود که زمینه‌ها مهیا نشده، به یکباره ظهور رخ دهد لذا آن زمینه‌سازی را که امام راحل می‌فرمودند بدون حکومت نمی‌توان انجام داد برای مناسب‌سازی فضا برای ظهور بود که برای این امر نیز باید ابزارهای حکومتی در اختیار داشت.
این استاد دانشگاه تهران، یکی دیگر از زمینه‌سازی‌های ظهور را ارائه ماکت و نمونه‌ای از حکومت اسلامی به مردم دنیا دانست و گفت: در این زمانه مردم تا زمانی که نمونه و الگویی از چیزی نبینند هرگز خواهان آن نمی‌شوند و به همین دلیل امام راحل تأکید کردند که باید حکومت اسلامی تشکیل دهیم و وظیفه ما این است که در حد توان خود این حکومت را تشکیل دهیم وگرنه قطعاً در حد حکومت امام زمان(عج) نیست.
وی با اشاره به اینکه به وسیله حکومت جمهوری اسلامی ایران ابزاری به دست ما رسیده که پایان حرکت شیعی را به دنیا نشان دهیم، گفت: سئوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که جمهوری اسلامی اگر دقیق عمل کند چگونه موجب تسریع بخشیدن به ظهور می‌شود؟
کوشکی عنوان کرد: اگر جمهوری اسلامی بتواند یک نمونه 50 الی60 درصد از حکومت دینی هم بسازد و ساماندهی کند قطعاً در دنیا مورد توجه قرار می‌گیرد چون در دنیا سئوالاتی است که از چندهزار سال پیش تا به امروز بشر به دنبال پاسخ آنهاست که این سئوالات نیز در نظام‌های سیاسی مطرح می‌شود ولی تاکنون هیچ اندیشه‌ای نتوانسته پاسخ آنها را دهد و یکی از آنها برقراری عدالت است.
وی عنوان کرد: اگر جمهوری اسلامی با افق‌هایی که مدنظر مردم بود، محقق شود پاسخی به این سئوال خواهند که آیا می‌ توان عدالت را برقرار کرد و این نظام جواب می‌دهد که دین می‌تواند و هر کسی دیندارتر باشد بهتر می‌تواند عدالت را برقرار کند.

جمهوری اسلامی در دنیا پشتیبان و پناهگاه شیعه است
استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه اکنون جمهوری اسلامی توانسته در دنیا پشتیبان و پناهگاه شیعیان حضرت باشد، گفت: در آخرالزمان با انواع حرکت‌هایی مواجه می‌شویم که دین را تهدید می‌کند و پدیده‌های اسلام‌هراسی و اسلام‌ستیزی که اکنون صورت می‌گیرد برای منزجر کردن مردم دنیا از اسلام کافی است.
وی اضافه کرد: استکبار جهانی حرکت اسلام هراسی را در دنیا آغاز کردند و زحمت این مسئله را نیز وهابی‌ها می‌کشند و به گونه‌ای عمل می‌کنند که کلمات مقدس اسلام را با اعمال وحشیانه خود بدنام می‌کنند.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: در چنین شرایط باید کسی باشد که چهره درست اسلام را ترسیم کند و جمهوری اسلامی می‌تواند پایگاهی باشد که مردم دنیا را با اسلام حقیقی آشنا کند و آن زمان جهان برای ظهور آماده می‌شود و مردم دنیا تشنه و منتظر ظهور خواهند شد.
به گزارش ایکنا، این مراسم با سخنرانی محمد مهدی حامدی، مدرس و نویسنده  با موضوع «دشمن‌شناسی مهدوی» ادامه یافت که در آن به بیان نکاتی از ابتدای واقعه غدیر تا امروزه پیرامون نقشه‌های دشمنان اسلام پرداخت.
وی، غدیر را آغاز حرکتی دانست که ما به یاری خدا در پایان آن قرار داریم و گفت: ما به سمتی حرکت می‌کنیم تا تا نهال غدیر که توسط رسول خدا(ص) در روز غدیر خم کاشته شد را به ثمر رسانیم و این حرکت به فرج و ظهور حضرت ولیعصر(عج) متصل شود.

دشمن‌شناسی روی دیگر سکه خودشناسی است
حامدی با بیان اینکه دشمن‌شناسی روی دیگر سکه خودشناسی است،‌ افزود: یعنی اگر خود و حرکت و جریان اسلام را خوب بشناسیم می‌توانیم آن روی سکه یعنی دشمنان را بشناسیم لذا دشمن‌شناسی بحث بسیار مهمی است زیرا وقتی می‌خواهیم کاری انجام دهیم باید به درستی اطلاعات را کسب کنیم و دشمن خود را خوب بشناسیم.
این پژوهشگر دینی با اشاره به اینکه سیاست‌ها، حرکت‌ها را تبیین می‌کنند، گفت: ما ادامه حرکتی هستیم که پیامبر(ص) آن را بنا نهاد و این بنا نیز در طول تاریخ رشد پیدا کرده است و در مقطع دوران غیبت فقها و علمای ما این مسیر را پیش بردند تا امروز به دست ما رسیده است و بسیاری از شهدای ما خونشان پای درخت اهل بیت(ع) و اسلام ریخته است تا به انقلاب رسیدیم و طبیعتاً ما نیز نسبت به آیندگان هم وظیفه‌ای داریم.

قرآن بهترین و زیباترین بیانات در رابطه با دشمن‌شناسی داراست

وی با بیان اینکه قرآن کریم مباحث زیبایی را در رابطه با بحث دشمن‌شناسی مطرح می‌کند، گفت: طبق آیات قرآن مشخص‌ترین و بارزترین دشمن مسلمانان،‌ یهودیان هستند چنانچه مشاهده می‌کنیم در طول تاریخ نیز اینگونه بوده و یهودیان و صهیونیست‌ها پیوسته برای مسلمانان برنامه‌ریزی می‌کنند و این مسئله به دلیل آن است که هم یهود و هم اسلام به دنبال جهانی شدن هستند زیرا ما در قرآن کریم می‌خوانیم که خداوند مأموریت حاکمیت جهانی اسلام را به مسلمانان عطا کرده است.
حامدی تأکید کرد: بحث یهود تنها اشغال سرزمین فلسطین نیست بلکه او به دنبال کل عالم است و استراتژی آن‌ها آنچنان که در پرچم کشور اسرائیل بیان شده است این است قدم اول فتح قدس و سپس نیل تا فرات و در پایان فتح کل جهان و در طول تاریخ نیز برای این استراتژی‌ها تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌ها و پروتکل‌های فراوانی انجام داده‌اند.
این مدرس و پژوهشگر دینی در ادامه به تبیین سیر حرکت یهود در طول تاریخ پرداخت و آن را به سه دوره قرون وسطی، رنسانس و از قرن 19 تاکنون  تقسیم‌بندی کرد و در مورد هر کدام نیز گزارش کاملی ارائه داد.
یادآور می‌شود، سومین روز برگزاری این همایش نیز امروز با سخنرانی رائفی‌پور در تالار صدرا و سینای دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه خواهد یافت.

captcha