کنفرانس ملی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری در مشهد برگزار می‌شود
کد خبر: 1471036
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۶
با محوریت شهر ایرانی ـ اسلامی؛

کنفرانس ملی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری در مشهد برگزار می‌شود

گروه اجتماعی: ششمین کنفرانس ملی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری با محوریت شهر ایرانی ـ اسلامی، ۲۱ و ۲۲ آبان‌ماه در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، براتعلی خاکپور، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر مشهد، صبح امروز، 17 آبان‌ماه در نشست خبری جزئیات این کنفرانس که در مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر مشهد برگزار شد، گفت: ششمین کنفرانس ملی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری با تأکید بر مؤلفه‌های شهر اسلامی چهارشنبه و پنج‌شنبه، 21 و 22 آبان‌ماه در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌شود.

وی با اعلام اینکه محور ویژه این کنفرانس شهر ایرانی ـ اسلامی است، افزود: برنامه‌ریزی و مدیریت شهری، گردشگری مذهبی و زیارت، حمل‌ونقل شهری، ‌شهر و محیط طبیعی، مدیریت بحران و امنیت شهری، جامعه و فرهنگ شهری، اقتصاد شهری، معماری و شهرسازی،‌ بافت‌های فرسوده و حاشیه‌نشینی، شهر هوشمند و مسائل ویژه کلان‌شهر مشهد از دیگر محورهای این همایش به شمار می‌روند.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص اهداف کنفرانس، اظهار کرد: گردهمایی اندیشمندان، پژوهشگران، مدیران و کارشناسان امور شهری برای تبادل اطلاعات و دیدگاه‌ها در مورد شهر ایرانی ـ اسلامی و بهره‌گیری از یافته‌های جدید پژوهشی در راستای تحقق این شهر از اهداف کنفرانس محسوب می‌شود.

خاکپور اضافه کرد: کمک به شکل‌گیری شبکه‌های اطلاعاتی میان مراکز علمی و دستگاه‌های اجرایی، بهره‌گیری از تجربیات ملی و بین‌المللی در عرصه برنامه‌ریزی و مدیریت شهری، تجزیه و تحلیل فرصت‌ها و چالش‌ها در شهرهای ایران با تأکید بر کلان‌شهر مشهد، بررسی و شناخت مؤلفه‌های شهر ایرانی و اسلامی و توسعه و تعمیق مسئولیت‌پذیری، مدیریت و مشارکت در این شهر از دیگر اهداف این کنفرانس است.

وی عنوان کرد: اعضای هیأت علمی، دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، ‌استادان و محققان حوزه علمیه و مؤسسات پژوهشی مرتبط با حوزه شهری، ‌اعضای شورای اسلامی شهرها، مدیران و کارشناسان شهرداری‌ها،‌ مدیران راه و شهرسازی، حفاظت از محیط ‌زیست، نظام مهندسی، میراث فرهنگی، سازمان‌های مردم نهاد و همچنین سایر علاقه‌مندان به برنامه‌ریزی و مدیریت شهری از مخاطبان این کنفرانس هستند.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه برای برگزاری این کنفرانس پیگیری‌های لازم به منظور اخذ مجوز از کمیته شورای فنی استان انجام شده است، ادامه داد: همچنین برای شرکت افراد از نهادهای دولتی در این کنفرانس امتیاز آموزش ضمن خدمت نیز در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون 251 هزار نفر از سایت کنفرانس بازدید داشته‌اند، اظهار کرد: این امر نشان‌دهنده روند رو به افزایش بازدید از سایت است و توجه زیاد جامعه به این موضوع را می‌رساند.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر مشهد اضافه کرد: در انتهای کنفرانس نتایج کارگروه‌ها در اختیار سازمان‌های مرتبط با شهرداری و شوراهای اسلامی کشور قرار می‌گیرد تا از نتایج کنفرانس به صورت کاربردی استفاده شود.

وی با بیان اینکه کنفرانس سال آینده نیز آبان‌ماه برگزار می‌شود، اظهار کرد: به دلیل اینکه مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 نظر گرفته شده، قرار بر این است که هشتمین کنفرانس به صورت بین‌المللی و با توجه به بعد فرهنگی در مشهد برگزار شود که حاصل این کنفرانس بین‌المللی پررنگ‌تر شدن نقش مشهد در مقیاس جهانی خواهد بود.

خاکپور با اعلام اینکه برای کارشناسان در نهادهای دولتی با ارائه مجوز لازم 50 درصد تخفیف ثبت‌نام صورت می‌گیرد، بیان کرد: علاقه‌مندان می‌توانند تا روز یکشنبه، 18 آبان‌ماه نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند، ضروری است شرکت‌کنندگان برای واریز وجه ابتدا در سایت umpc6.um.ac.ir ثبت‌نام خود را انجام دهند.

همچنین محمدمهدی برادران، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری مشهد نیز در این نشست با بیان اینکه شهرداری یک نهاد غیردولتی است و نباید به دولت وابستگی پیدا کند، افزود: در خصوص انتخاب شهردار سه دیدگاه انتخاب توسط مردم، اعضای شورا و دولت وجود دارد، در حال حاضر نیز حدود 17 سال است که انتخاب شهردار بر عهده اعضای شورهای اسلامی هر شهر است، گرچه ممکن است نواقصی در شوراها وجود داشته باشد اما ضرر این تغییر بیشتر از نفع آن است.

وی با اشاره به نبود فرصت‌های تعامل میان عرصه‌های دانشگاهی و حوزوی با مدیران اجرایی، عنوان کرد:  این موضوعات موجب گلایه‌مندی و نواقص در کار اجرایی می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری مشهد با بیان اینکه کنفرانس ملی و برنامه‌ریزی و مدیریت شهری علمی،‌ تجربی و اجرایی است، افزود: در این کنفرانس از مباحث صرف تئوری جلوگیری و سعی شده است راهکارهای بهبود مدیریت شهری با ارائه 12 محور دنبال شود.

وی با اشاره به برگزاری کارگاه های آموزشی در موضوعات مختلف از جمله اقتصاد مقاومتی در حاشیه این همایش، اظهار کرد: به دلیل اهمیت بازدیدهای علمی در روزهای قبل از برگزاری کنفرانس هشت بازدید علمی از مجموعه صنعتی بازیافت، مرکز فرماندهی آتش‌نشانی مشهد، پروژه خط 2 قطار شهری، مرکز پایش آلاینده‌های زیست‌محیطی،‌ پارکینگ زیرسطحی پروژه مجد و مرکز کنترل ترافیک مشهد و … ترتیب داده شده است و تلاش شده صاحب‌نظران نیز در این بازدیدها حضور داشته باشند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری مشهد افزود: در مجاورت محل برگزاری ششمین کنفرانس مدیریت برنامه‌ریزی و مدیریت شهری که در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌شود، نمایشگاهی از دستاوردهای علمی و پژوهشی دستگاه‌های مختلف نیز برپا خواهد شد.

وی افزود: امیدواریم بتوانیم با به‌کارگیری 12 کمیسیون یا محور اجرایی و درگیر کردن بیش از 50 دستگاه مرتبط با موضوع برنامه‌ریزی و مدیریت شهری در این هفته، توجه مردم را به این مسئله جلب کنیم.

برادران با بیان اینکه تاکنون 600 نفر برای شرکت در این کنفرانس ثبت‌نام کرده‌اند، افزود: از کتاب «شهر اسلامی» حجت‌الاسلام محسن قرائتی، مفسر قرآن و رئیس ستاد اقامه نماز کشور در این کنفرانس رونمایی می‌شود.

captcha