تبیین مؤلفه‌های شهر اسلامی؛ مهم‌ترین محور ششمین کنفرانس ملی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری
کد خبر: 1472567
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۰

تبیین مؤلفه‌های شهر اسلامی؛ مهم‌ترین محور ششمین کنفرانس ملی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری

گروه اجتماعی: تأکید بر مؤلفه‌های شهر اسلامی، یکی از مهم‌ترین محورهایی است که در ششمین کنفرانس ملی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری، مد‌نظر صاحب‌نظران و مدیران شهر قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، ششمین کنفرانس ملی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری با تأکید بر مؤلفه‌های شهر اسلامی صبح امروز، 21 آبان‌ماه در مشهد آغاز به‌کار کرد.

در مراسم افتتاحیه این کنفرانس، محسن انتظاری‌هروی، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به برگزاری کنفرانس ملی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری در مشهد به‌عنوان پایتخت معنوی ایران گفت: مدیریت شهری شهر مشهد از جمله موضوعاتی است که در این کنفرانس به‌صورت جدی مورد توجه قرار گرفته است.

انتظاری‌هروی تأکید کرد: در این راستا باید مؤلفه‌های لازم یک شهر اسلامی شناسایی، تعریف و تدوین شود تا برنامه‌ریزی شهری برای اجرایی‌شدن مدیریت اسلامی در شهرها به‌کار گرفته شود.

وی با بیان اینکه باید به مؤلفه‌هایی که در آموزه‌های دینی آمده است توجه شود، گفت: دانش مدیریت شهری در مقایسه با سایر حوزه‌های علمی و دانشی دیگر از بنیان‌های نظری کمتری برخوردار است.

رئیس ششمین کنفرانس ملی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری با اشاره به اینکه برگزاری این کنفرانس می‌تواند موجب غنای دانش مدیریت شهری به‌ویژه در شهری مثل مشهد شود، به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در مورد تدوین و طراحی الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت اشاره کرد و گفت: تحقق این مهم بر دوش متفکران و نظریه‌پردازان حوزه و دانشگاه است بنابراین متخصصان باید در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

در ادامه این مراسم، براتعلی خاکپور، دبیر‌کل ششمین کنفرانس ملی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری نیز به ارائه گزارشی در‌خصوص روند علمی و اجرایی همایش پرداخت و با بیان اینکه امیدواریم از نتایج این کنفرانس در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها استفاده شود، گفت: کنفرانس ملی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری، با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب، محور اصلی خود را مؤلفه‌های شهر اسلامی قرار داده است.

وی با اشاره به برگزاری کنفرانس در سال 2017، گفت: با توجه به اینکه مشهد در سال 2017 به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب شده است، ما بنا داریم در این سال، کنفرانس ملی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری را با تکیه بر بعد فرهنگ برگزار کنیم تا نقش فرهنگی و مذهبی شهر مشهد در عرصه بین‌المللی نمایان شود.

خاکپور با بیان اینکه در کنفرانس ششم، 580 مقاله به دبیرخانه کنفرانس رسیده است، گفت: از این تعداد، 237 مقاله مورد پذیرش قرار گرفته است که نشان می‌دهد کنفرانس برنامه‌ریزی و مدیریت شهری توانسته موفقیت‌هایی را کسب کند و می‌تواند نتایج خود را در اختیار مدیران اجرایی شهرها قرار دهد.

وی، بهره گیری از یافته‌های پژوهشی در راستای تحقق شهر ایرانی ـ اسلامی، کمک به شکل‌گیری شبکه‌های اطلاعاتی بین مراکز علمی و دستگاه‌های اجرایی و بررسی و شناخت مؤلفه‌های شهر اسلامی را از اهداف برگزاری ششمین کنفرانس ملی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری، عنوان کرد.

ارائه مقاله‌ای درخصوص ویژگی‌های شهر آرمانی اسلام بر اساس آموزه‌های قرآنی از دیگر برنامه‌‌های این کنفرانس بود، در ادامه سیدصولت مرتضوی، شهردار مشهد نیز در سخنانی کوتاه، از حضور در این کنفرانس ابراز خوشحالی کرده و به همه مدیران و مسئولان شهری و همچنین کارشناسان و صاحب و نظران برای حضور در کنفرانس ملی برنامه ریزی و مدیریت شهری، خیر مقدم گفت.

سپس، آیت‌الله سید‌احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد در سخنانی، با تأکید بر شناخت راهبردها در مدیریت شهری گفت: تخصص‌های عملیاتی تابع الگوهای راهبردی است زیرا بدون مشخص شدن این الگوها، نمی‌توان از کارشناسی عملیاتی استفاده کرد.

وی با بیان اینکه شناخت مبانی دینی، ارزش‌ها و الگوهای اسلامی، در رأس الگوسازی برای راهبردهای مدیریت و برنامه‌ریزی شهری قرار دارد، افزود: موظف هستیم در نظام و جامعه اسلامی، مسائل زندگی مردم را با اسلام پیوند دهیم.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به وجود دو رویکرد در مدیریت شهری گفت: در اولین رویکرد می‌توان مؤلفه‌های دینی را شناسایی کرد تا جریان‌های کارشناسانه بر حسب مؤلفه‌های دینی، الگوسازی عملیاتی خود را انجام دهند. 

امام جمعه مشهد افزود: در دیدگاه دوم می‌توان الگوهای جامعی را از دیدگاه تخصص‌های متعدد جمع‌آوری کرد و آن‌ها را با ارزش‌های دینی تطبیق داد که این دیدگاه از نگاه فرهنگ اسلام، اسلامی نیست.

بر اساس این گزارش، ششمین کنفرانس ملی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری با تأکید بر مؤلفه‌های شهر اسلامی، 21 و 22 آبان‌ماه در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌شود.

شهر ایرانی ـ اسلامی معماری و شهرسازی، اقتصاد شهری، برنامه‌ریزی مدیریت شهری، گردشگری مذهبی و زیارت، جامعه و فرهنگ شهری، برنامه‌ریزی مدیریت شهری، مسائل ویژه کلان‌شهر مشهد، مدیریت بحران و امنیت شهری شهر هوشمند از جمله عناوین کارگاه‌های تخصصی ششمین کنفرانس ملی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری هستند.

یادآور می‌شود، در مراسم افتتاحیه این کنفرانس، علاوه بر حضور صاحب‌نظران، کارشناسان و حوزه مدیریت شهری و شهرسازی، محمود صلاحی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری تهران و جمعی از مسئولان دانشگاه فردوسی مشهد نیز حضور داشتند.

captcha