نفی ساخت‌وسازهای مرتفع به‌صورت مستقیم در قرآن بیان شده است
کد خبر: 1472596
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۴
آیت‌الله علم‌الهدی:

نفی ساخت‌وسازهای مرتفع به‌صورت مستقیم در قرآن بیان شده است

گروه اجتماعی: امام جمعه مشهد با تأکید بر اینکه مسئله عدم ساخت ساختمان‌های مرتفع به‌صورت مستقیم در قرآن کریم و روایات ذکر شده است، گفت: این امر بحثِ پسند و سلیقه شخصی نیست بلکه حرف خداوند و پیامبر(ص) است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، آیت‌الله سید‌احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد‌ صبح امروز، 21 آبان‌ماه در «ششمین کنفرانس ملی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری با تأکید بر مؤلفه‌های شهر اسلامی» با اشاره به شناخت مبانی دینی و ارزش‌ها و الگوهای اسلامی به‌عنوان مهم‌ترین راهبرد در مدیریت و برنامه ریزی شهری گفت: تخصص‌های عملیاتی تابع الگوهای راهبردی است زیرا بدون مشخص شدن این الگوها، نمی‌توان از کارشناسی عملیاتی استفاده کرد.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به وجود دو رویکرد در مدیریت شهری گفت: در اولین رویکرد می‌توان مؤلفه‌های دینی را شناسایی کرده و جریان‌های کارشناسانه بر حسب مؤلفه‌های دینی، الگوسازی عملیاتی خود را انجام دهند.

امام جمعه مشهد افزود: در دیدگاه دوم می‌توان الگوهای جامعی را از دیدگاه تخصص‌های متعدد جمع‌آوری کرد و آن‌ها را با ارزش‌های دینی تطبیق داد که این دیدگاه از نگاه فرهنگ اسلام، اسلامی نیست.

وی با اشاره به اینکه طبیعتا خداوند برای همه برنامه‌های زندگی، قانون، حکم و ارزش قرار داده است، ادامه داد: اسلام بر هنجارهایی تکیه دارد که در همه ابعاد زندگی مردم قابل اجرا باشد.

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه نظام مدیریتی در یک کشور اسلامی باید بر اساس یک مدیریت اسلامی بنا شود، گفت: در یک جامعه و کشوری که نظام آن اسلامی است، یک مدیریت غیراسلامی نمی‌تواند جوابگو باشد بلکه مبنای الگوهای مدیریتی باید دقیقا بر اساس آیات، روایات و احادیت معصومین(ع) باشد.

وی‌ تخصص را ابزاری در اختیار اسلام دانست و افزود: تخصص، با اسلام بیگانه نیست و در موضع عداوت با دین مبین خداوند قرار ندارد، همچنین علم نیز نقطه مقابل اسلام نیست بلکه با آن آمیخته است.

امام جمعه مشهد‌ با اشاره به اینکه تخصص‌ها در اجرای راهبرهای اسلام به کار گرفته می‌شوند، یادآور شد: اگر می‌‌خواهیم مسائل مختلف را بر مبنای تخصص اسلامی تنظیم کنیم، مدیریت ما باید یک مدیریت اسلامی بر مبنای تمامی تخصص‌های متعالی و برتر باشد.

وی، مدیریت شهری را مدیریت مرکز هم‌‌زیستی مسلمانان بر اساس اسلام عنوان کرد و گفت: اسلام در دو ظرف زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی انسان‌ها پیاده شده است که همین زندگی اجتماعی باید به‌عنوان ظرف جامعه دینی در‌‌نظر گرفته شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اسلام در مسائل مرتبط با هنجارهای زندگی مردم حضور پررنگی دارد، گفت: عفت، آرامش و تعاون از جمله مسائلی است که در مسئله مدیریت شهری و همزیستی مسلمانان با یکدیگر به عنوان اصول قطعی هنجاری در جامعه دینی مطرح هستند.

او با تأکید بر اینکه این اصول باید در عرصه مدیریت و برنامه‌ریزی جامعه دینی مد نظر قرار گیرد، افزود: دین در ارتباط با هنجارهایی که به‌صورت مستقیم با مردم ارتباط دارد، اصولی را درنظر گرفته است.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به ساخت‌وسازهای بلند و مرتفعی که در شهر مشهد انجام گرفته است، گفت: بسیاری از ساختمان‌هایی که در تعداد طبقات زیاد ساخته می‌شوند به خانه‌های اطراف خود مشرف هستند که در این هنگام، موضوع عفت مطرح می‌شود.

وی با بیان اینکه مسئله مرتفع‌سازی به صورت جدی در اسلام مطرح است، اظهار کرد: ما این جامعه دینی را با جان فدایی‌ها و خونریزی‌های زیادی ساخته‌ایم بنابراین مدیران شهری باید بسیاری از مسائل از جمله موضوع مرتفع‌سازی را درنظر بگیرند.

امام جمعه مشهد افزود: این که رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند ساختمان‌های مرتفع نباید در شهرها ساخته شود، حرفی نبوده که سلیقه شخصی ایشان باشد بلکه در آیات، روایات و احادیث ذکر شده است؛ اگر ایشان می‌گویند نباید ساختمان‌های مرتفع ساخته شود، دلیلی دارند.

آیت‌الله علم‌الهدی با تأکید بر اینکه مسئله عدم ساخت ساختمان‌های مرتفع به صورت مستقیم در قرآن کریم و روایات ذکر شده است، گفت: این امر بحث پسند و سلیقه شخصی نیست بلکه حرف خداوند و پیامبر(ص) است و ما نمی توانیم جامعه دینی را مطابق با قرآن و سخنان پیامبر اسلام(ص) برنامه‌ریزی نکنیم.

captcha