دانشنامه آثار شيعه در 30 هزار صفحه تدوين می‌شود
کد خبر: 2099892
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۱

دانشنامه آثار شيعه در 30 هزار صفحه تدوين می‌شود

گروه فعاليت‌های قرآنی: مدير مؤسسه كتاب‌شناسی شيعه از تدوين دانشنامه آثار شيعه با حدود 40 جلد و بيش از 30 هزار صفحه، بر اساس تاريخ وفات مؤلفان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه قم، به نقل از مركز خبر حوزه، حجت‌الاسلام رضا مختاری، مدير مؤسسه كتاب‌شناسی شيعه با اشاره به فعاليت‌های پژوهشی مؤسسه كتاب‌شناسی شيعه اظهار كرد: سال‌ها پيش با مشخص كردن 40 موضوع مهم فقهی همچون غنا و موسيقی، رؤيت هلال، ولايت فقيه و تقليد كار خود را با گروهی از پژوهشگران آغاز كرديم.
وی ادامه داد: در مراحل پژوهشی موضوعات غنا و موسيقی و رؤيت هلال متوجه شديم كه آثار علمی علمای شيعه، شناسايی نشده و در دسترس نيست و همين امر موجب پژوهش‌های تكراری در ميان پژوهشگران شده‌است.
مدير مؤسسه كتاب‌شناسی شيعه با تأكيد بر اينكه در امر پژوهش، نخستين گام‌ آشنايی با پژوهش‌های انجام شده در گذشته است، گفت: برای اين كار، مؤسسه كتاب‌شناسی شيعه با حمايت مقام معظم رهبری از سال 85 و با هدف معرفی و شناخت شخصيت‌ها و آثار علمی شيعه از زمان امام‌علی(ع) تا امروز راه‌اندازی شد.
وی در ادامه با اشاره به طرح‌های كلان مؤسسه كتاب‌شناسی شيعه، ابراز كرد: دانشنامه آثار شيعه يكی از برنامه‌های كلان اين مؤسسه است كه بر اساس تاريخ وفات مؤلفان تدوين می‌شود، همچنين در اين دايرةالمعارف، زندگينامه، ‌آثار علمی و منابع آثار نيز گردآوری شده‌است.
مختاری تصريح كرد: دانشنامه آثار شيعه حدود 40 جلد با بيش از 30 هزار صفحه به زبان فارسی است و تا امروز اطلاعات اين دايرةالمعارف تا سال 200 هجری تدوين شده‌است.
وی طرح دانشنامه بزرگان شيعه را يكی ديگر از برنامه‌های كلان اين مؤسسه برشمرد و گفت: با توجه به اينكه تاكنون دانشنامه كاملی از‌ بزرگان شيعه تهيه نشده‌است، نياز به چنين دانشنامه‌ای مرجع از شخصيت‌های علمی شيعی ضروری است.
مدير مؤسسه كتاب‌شناسی شيعه با بيان اينكه اين مجموعه در بيش از 100 جلد منتشر می‌شود،‌‌‌‌‌ افزود: اكنون 10 جلد آن آماده چاپ است كه بر اساس ترتيب تاريخی تا عصر امروز به شرح حال بيش از 110 نفر از بزرگان شيعه می‌پردازد.
وی ادامه داد: بسياری از كتاب‌هايی كه درباره علمای بزرگ شيعه تدوين شده بود، ‌يا چاپ نشده‌ و يا اينكه با اشتباهاتی منتشر شده‌اند، بنابر‌اين مؤسسه با جمع‌آوری اين آثار، كتب منتشر نشده را منتشر كرد و اشتباهاتی را هم كه در برخی آثار چاپ شده وجود داشت، اصلاح و مجدداً چاپ كرد.
مختاری بازسازی كتاب‌شناسی‌ها و فهرست‌های منبع مرحوم شيخ طوسی و منبع مرحوم نجاشی و انتشار آن با نام فهارس‌الشيعه را از ديگر اقدامات اين مؤسسه معرفی كرد و يادآور شد: اين كتاب با استقبال خوب پژوهشگران روبه‌رو شد و از سوی وزارت ارشاد اسلامی نيز به‌عنوان كتاب فصل انتخاب شد.
وی گفت: همچنين «جرعه‌ای از دريا» كه مجموعه از پژوهش‌های رجالی و كتاب‌شناسی حضرت آيت‌الله شبيری زنجانی و «ورثةالنبياء» درباره سيد دلدار علی غفران مآب و پنج فرزندش كه از علمای شيعه هند بود، نيز از كتاب‌هايی است كه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان كتاب فصل انتخاب شدند.
مدير مؤسسه كتاب‌شناسی شيعه كتاب‌های «فهرست كتابخانه بحرالعلوم در نجف اشرف»، «زندگانی سيدحبط الدين شهرستانی» به زبان عربی، «زندگانی شيخ حبيب آل مهاجر عاملی» و «فهارس‌الشيعه» در دو جلد را از ديگر كتاب‌های منتشر شده از سوی اين مؤسسه عنوان كرد.
وی با يادآوری اينكه تعداد فراوانی از علما در علم تراجم و كتاب‌شناسی پژوهش‌های فراوانی انجام داده‌اند كه يا چاپ نشده و يا در دسترس نيستند، خاطرنشان كرد: مؤسسه كتابشناسی شيعه اين آثار علمی برجسته را نيز جمع‌آوری و با عنوان «جرعه‌ای از دريا» منتشر می‌كند.
captcha