تقویت صفت «عیب‌پوشی»، از وظایف مؤمن است
کد خبر: 2616630
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۷
حجت‌الاسلام امیری:

تقویت صفت «عیب‌پوشی»، از وظایف مؤمن است

گروه اندیشه: خداوند متعال ستارالعیوب است و ما که مخلوق او هستیم باید سعی کنیم تا این صفت را به میزانی که می‌توانیم در خود پرورش دهیم، چراکه وظیفه ما پرده‎پوشی از عیوب دیگران است و در یک مدینه فاضله باید جان، مال و ناموس افراد در امان باشد.

حجت‏‌الاسلام افضل امیری، مسئول امور طلاب حوزه علمیه برادران امام صادق(ع) زنجان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، اظهار کرد: یکی از کردارهای زشت انسان که مایه دوری او از خداوند متعال می‌شود، تجسس در امور دیگران است که در آیه 12 سوره مبارکه حجرات نیز مذموم برشمرده شده است: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثیراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَ لا تَجَسَّسُوا وَ لا یَغْتَبْ بَعْضُکُمْ بَعْضاً أَ یُحِبُّ أَحَدُکُمْ أَنْ یَأْکُلَ لَحْمَ أَخیهِ مَیْتاً فَکَرِهْتُمُوهُ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحیمٌ: ای کسانی که ایمان آورده‌اید، از گمان‌ها جدّا بپرهیزید، زیرا که(پیروی) برخی از گمان‌ها(گمان بدی که مخالف واقع باشد) گناه است و تجسس و کاوش نکنید و از یکدیگر غیبت ننمایید، آیا یکی از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده خود را بخورد؟».
وی با اشاره به این‌که تجسس به معنای آشکار کردن شرهای پنهانی است، گفت: تجسس در سه حوزه فردی، اجتماعی و سیاسی قابل بحث است که در حوزه فردی در دین مبین اسلام افراد از این کار نهی شده و نباید در زندگی دیگران سرک بکشند.
مسئول امور طلاب حوزه علمیه برادران امام صادق(ع) زنجان خاطرنشان کرد: تجسس در حوزه مدیریت سیاسی و اجتماعی قابل قبول است زیرا تأمین‌کننده آرامش عمومی در سطح جامعه است.

آثار تجسس، همچون زهری است که نوشیده می‌شود
حجت‏الاسلام امیری تصریح کرد: کسی که زهر می‎نوشد این زهر تأثیر خود را در جسم و جان فرد بر جای می‎گذارد؛ حال چه فرد آگاه باشد و چه ناآگاه، در بحث تجسس نیز این مثال عینیت دارد.
وی متذکر شد: خداوند متعال ستارالعیوب است و ما که مخلوق او هستیم باید سعی کنیم تا این صفت را به میزانی که می‌توانیم در خود پرورش دهیم، چراکه وظیفه ما پرده‎پوشی از عیوب دیگران است و در یک مدینه فاضله باید جان، مال و ناموس افراد در امان باشد.
این کارشناس مسائل مذهبی عنوان کرد: وقتی که انسان، خداوند سبحان را ناظر بر کردار و رفتار خود ببیند از صفت رذیله تجسس در امور دیگران دوری می‎‏کند.
حجت‎الاسلام امیری در پایان یادآور شد: همچنین در زندگی زناشویی نیز باید از تجسس پرهیز کرد و مشورت، دعا و رفتار شایسته از جمله شاخص‎هایی است که می‏تواند در دوری از تجسس در زندگی مشترک مؤثر واقع شود.

captcha