شورای تعزیه فارغ از مسائل حاشیه‌ای به تعزیه و تعزیه‌خوانی توجه کند
کد خبر: 2624847
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۷
مدیرکل ارشاد استان مرکزی:

شورای تعزیه فارغ از مسائل حاشیه‌ای به تعزیه و تعزیه‌خوانی توجه کند

گروه اجتماعی: شورای تعزیه هنوز ساماندهی مناسبی ندارد و در واقع اعضای آن بیشتر درگیر مسائل جزیی تعزیه از قبیل صدور کارت و ... شده‌اند در حالی که شورا باید فراتر از این مسائل به بحث تعزیه و تعزیه‌خوانی توجه کند.

حسین شاکری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، در ارزیابی وضعیت شورای تعزیه استان، گفت: شورای تعزیه استان در اواخر سال 92 زیر نظر اداره کل ارشاد استان فعالیت خود را آغاز کرده و انتخابات اعضای شورا نیز اوایل سال جاری برگزار شد و طی این انتخابات پنج نفر از پیشکسوتان و متخصصان عرصه تعزیه استان به‌عنوان اعضای شورا انتخاب و منصوب شدند.

ظرفیت‌های خوبی در حوزه تعزیه در سطح استان وجود دارد

وی بیان کرد: علیرغم برگزاری انتخابات و انتصاب اعضای شورا هنوز شورای تعزیه استان مرکزی از ساختار و ساماندهی مطلوب و مناسبی برخوردار نیست و علیرغم اینکه ظرفیت‌های خوبی نیز در حوزه تعزیه در سطح استان وجود دارد؛ اما از ناحیه شورا هنوز کار جدی برای ساماندهی گروه‌های تعزیه صورت نگرفته است.

شاکری اظهار کرد: از زمان تشکیل شورای تعزیه استان مرکزی هنوز کار جدی در این زمینه در سطح استان صورت نگرفته و این به دلیل ناهماهنگی‌ و اختلافاتی است که بین گروه‌های تعزیه و اعضای شورای تعزیه استان وجود دارد.

مدیرکل ارشاد استان، ادامه داد: در حال حاضر به دلیل اختلافاتی که در شورای تعزیه استان وجود دارد هنوز موفق نشدند سر و سامانی به گروه‌های تعزیه بدهند و در واقع اعضای شورای تعزیه بیشتر درگیر مسائل جزیی تعزیه از قبیل صدور کارت و ... شده‌اند در حالی که شورا باید فراتر از این مسائل به بحث تعزیه و تعزیه‌خوانی توجه کند.

وی گفت: شورای تعزیه استان به‌عنوان یک انجمن مستقل زیرنظر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اداره می‌شود و در واقع می‌توان گفت این اداره کل متولی و حامی شورای تعزیه در سطح استان به شمار می‌رود؛ منتهی حمایت و نظارت ارشاد از شورا منوط به انجام فعالیت مستمر و جدی از سوی اعضای آن است.

شاکری ادامه داد: تا زمانی که فعالیت جدی و مستمری از سوی شورای تعزیه وجود نداشته باشد؛ قطعاً حمایت و نظارتی هم از سوی اداره کل ارشاد وجود نخواهد داشت؛ لذا در وهله اول شورا باید یک فعالیت مستمر و جدی داشته باشد تا اداره ارشاد هم بر طبق چارچوب وظایف و قوانین آن را حمایت کند.

مدیرکل ارشاد استان، تصریح کرد: ارشاد به همان میزان که نسبت به همه انجمن‌های هنری و فرهنگی خود احساس وظیفه می‌کند نسبت به شورای تعزیه هم احساس وظیفه دارد و اگر این شورا فعالیت خود را آغاز کند همانند دیگر انجمن‌های وابسته به این اداره کل مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

وی در تشریح برنامه‌های آینده این شورا، اظهار کرد: تمامی تلاش اداره کل ارشاد این است که برنامه‌ریزی در مورد شاخه‌های مختلف فرهنگی و هنری را به اهل فن واگذار کند؛ بنابراین برنامه‌ریزی برای آینده شورا به عهده اعضای شوراست که باید شورا را ساماندهی کرده و برای اداره آن برنامه داشته باشند و با ارائه برنامه‌های خود به اداره کل ارشاد از حمایت و نظارت این اداره نیز جهت انجام برنامه‌ها بهره‌مند شوند.

استان مرکزی قطب تعزیه کشور است

مدیرکل ارشاد استان با اشاره به اینکه استان مرکزی قطب تعزیه کشور است، اظهار کرد: در حال حاضر یکی از دغدغه‌های تعزیه شهرستان اراک عدم وجود یک مکان مناسب و مستقل از قبیل حسینیه برای اجرای تعزیه است و اداره کل ارشاد نیز به‌دنبال این هست که بتواند از یکی از مراکز میراثی برای احداث حسینیه یا مکان ثابتی برای اجرای تعزیه استفاده کند.

شاکری افزود: در حال حاضر یک حسینیه‌ای با امکانات و ظرفیت مطلوب جهت اجرای تعزیه در مجدآباد اراک شناسایی شده که بلااستفاده مانده و ما در تلاش هستیم تا بتوانیم از این ظرفیت جهت حسینیه تعزیه استفاده کنیم که اگر محقق شود بسیاری از مشکلات مربوط حل خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: اخیراً از سوی اعضای شورای تعزیه کارت‌های عضویت ویژه اعضا صادر شده که این کارت‌ها از نظر اداره کل فرهنگ و ارشاد استان معتبر نیست؛ چراکه کارت باید از طریق هماهنگی با حراست اداره کل صادر شود و هیچ انجمنی بدون هماهنگی اجازه صدور کارت برای اعضا را ندارد.

این مقام مسئول در پایان، افزود: در راستای صدور این کارت‌ها نه‌تنها هیچ‌گونه هماهنگی با حراست اداره کل ارشاد استان صورت نگرفته؛ بلکه اساساً هم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چنین برنامه‌ای را برای صدور کارت‌های این چنینی نه در سطح استان مرکزی؛ بلکه در سایر استان‌ها ندارد و خود اعضا شخصاً اقدام به صدور این کارت‌ها کرده‌اند و در واقع این کارت‌ها و هرگونه استفاده از نام اداره کل ارشاد در استفاده از آنها توسط اعضا از نظر این اداره کل معتبر نیست.    

captcha