روایت معاون رئیس جمهور از تأخیر در اعطای نوبل اسلامی
کد خبر: 2790438
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۷

روایت معاون رئیس جمهور از تأخیر در اعطای نوبل اسلامی

گروه دانشگاه: معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: بررسی مدارک کاندیداهای جایزه مصطفی(ص) که قرار است یک نوبل اسلامی باشد به راحتی نیست و هر کس پای صحبت کمیته‌های علمی بنشینید، متوجه این مطلب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در گفت‌وگویی در مورد به تعویق افتادن اعطای جایزه مصطفی،‌ گفت: علت تأخیر در اعطای این جایزه نرسیدن به نتایج فنی است.
ستاری با بیان این‌که این جایزه در سال جاری میلادی، ‌یعنی 2015 به برترین‌های علم و فناوری در حوزه‌های تعیین شده اعطا می‌شود،‌ عنوان کرد: پیش از این دی‌ماه سال جاری به‌عنوان زمان اعلام برگزیدگان و اعطای جوایز در نظر گرفته شده بود، اما به دلیل این‌که انتخاب‌ها باید روندی فنی را طی کنند و این روندهای فنی نیز که شامل تأیید اختراعات و مقالات و دستاوردهای علمی و فنی است،‌ روند راحتی نیست،‌ زمان در نظر گرفته شده چند ماه جابجا شد.
وی با بیان این‌که البته شاید مناسب بود که در جریان توهین‌ها به پیامبر گرامی اسلام(ص) این جایزه که جایزه‌ای علمی است اعطا و در سطح جهانی مطرح شود،‌ افزود: اما همچنان که گفتم بررسی مدارک کاندیداهای این جایزه که قرار است یک نوبل اسلامی باشد به راحتی نیست و هر کس پای صحبت کمیته‌های علمی بنشینید متوجه این مطلب می‌شود.
بنا بر این گزارش، نوبل اسلامی با ارزشی معادل نصف جایزه بین‌المللی نوبل یعنی 500 هزار دلار در 4 حوزه به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است.
نوبل اسلامی یا جایزه علمی - فناوری پیامبر اعظم (ص) به معرفی دستاورد‌های علمی و فناوری‌های بر‌تر دانشمندان و مخترعان کشور‌های اسلامی، تقدیر از صاحب‌ آن دستاورد‌های علمی و فناوری بر‌تر کشور‌های اسلامی و تشویق و ترغیب مسلمانان به تولید علم و فناوری، تقویت جایگاه علم و فن‌آوری در جهان اسلام و همگرایی دانشمندان کشور‌های اسلامی  اختصاص دارد.
نوبل اسلامی شامل چهار ‌بخش؛ طرح بر‌تر علم‌ها و فناوری زیست محیطی و طبّی، طرح بر‌تر علم‌ها و فناوری نانو، طرح بر‌تر علم‌ها و فناوری اطلاعات و ارتباطات و طرح بر‌تر دانشمند مسلمان  است.
جایزه طرح بر‌تر دانشمندان مسلمان جهان بدون محدودیت موضوع و محدودیت جغرافیای به فرد یا گروهی که در یک رشته خاص علمی و فناوری اقدام ویژه و منحصر به فرد جهت پیشرفت علم در سطح جهان انجام داده باشند، به‌عنوان حوزه چهارم اهدا می‌شود.
همچنین سایت نوبل اسلامی نیز به نشانی http://mustafaprize.org/en/ در دسترس علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر است.

captcha