عدالت؛ هدف نهایی برنامه تحول سلامت
کد خبر: 2798453
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۹
رئیس علوم پزشکی اهواز تصریح کرد:

عدالت؛ هدف نهایی برنامه تحول سلامت

گروه اجتماعی: ایدنی توجه به درمان را شرط اساسی برطرف کردن مشکلات در کوتاه مدت عنوان کرد و افزود: آنچه برنامه تحول سلامت در بخش بهداشت را قابل دفاع می​کند، جهت​دار بودن آن به سوی عدالت در سلامت است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، اسماعیل ایدنی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در نشست  ارزیابی عملکرد بیمه روستاییان و عشایر و پزشک خانواده که امروز، 13 بهمن برگزار شد، اظهار کرد: هدف غایی همه نظام​های سلامت در جهان، افزایش طول عمر باکیفیت است. پاسخ​گویی شفاف به مطالبات مردم و عدالت در سلامت از دیگر اهدافی است که نظام سلامت باید بتواند آنها را تامین کند.

وی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی تحولات بسیار خوبی در حوزه سلامت در کشور ما رخ داد، به طوری که امید به زندگی که در اوایل انقلاب در کشور ما 40 سال بود در حال حاضر به 71 و 73 سال به ترتیب در زنان و مردان رسیده است و این نشان می​دهد که سرمایه​گذاری​هایی که در حوزه سلامت انجام شده، بسیار موثر بوده است.

ایدنی ادامه داد: نظام شبکه که در مجموعه بهداشت و درمان در کشور ما طراحی شد، یک الگوی بی​نظیر و کم‌نظیر در سراسر جهان است؛ این شبکه از دستاوردهای پیروزی انقلاب اسلامی در شرایط جنگ بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز عنوان کرد: در 35 سال گذشته تغییراتی در کشور ما رخ داد که این تغییرات شامل جابجایی جمعیت و تغییر سیمای بیماری​‌ها بود و در پی این موارد، لازم بود که نظام سلامت ما متناسب با این تغییرات خود را تطابق دهد و تغییرات را پیش​بینی کند.

وی ادامه داد: با نگاهی منصفانه در 15 سال اخیر دچار غفلت​های عظیمی شده‌ایم که اولویت را به جای تمرکز بر بهداشت، پیشگیری و کنترل عوامل خطرزا بر کنترل معلول​ها قرار دادم.

ایدنی گفت: این غفلت ما را به جایی رساند که بخش زیادی از منابع مالی نظام سلامت امروزه به حوزه درمان و مبارزه با بیماری​هایی مانند سرطان اختصاص دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: سبک زندگی و الگوی زندگی در کشور ما تغییرات قابل ملاحظه‌ای داشته است. جابجایی جمعیت و حرکت مردم از روستا به سمت شهر، موجب شده که عمده مردم شهرنشین باشند و حاشیه شهرها به عنوان مناطق پرخطر برای نظام سلامت محسوب شوند.

وی ادامه داد: با توجه به پرخطر بودن حاشیه شهرها لازم بود که نظام سلامت در این زمینه فرصت​ها، تهدیدها، نقاط قوت و ضعف را شناسایی کرده و متناسب با آن برنامه​ریزی کند. در این راستا دولت تدبیر و امید از ابتدای شروع به کار سعی داشت که با چهره​های خشن نابرخورداری مردم از خدمات سلامت، برخورد پولی داشته باشد.

ایدنی عنوان کرد: براساس گزارش‌ها پیش از این در بخش سلامت پرداخت هزینه سلامت از سوی مردم بین 60 تا 70 درصد مبلغ بود و سالانه جمعیت عظیمی از مردم کشور به دلیل هزینه​های سلامت زیر خط فقر می​رفتند. چالش​های بسیار سنگینی وجود داشت که در حقیقت کارآمدی نظام سلامت ما را زیر سوال می​برد و لازم بود که مداخله پولی در این زمینه انجام شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: مداخله پولی از دید بسیاری از منتقدان نظام سلامت به معنی استمرار مبارزه با معلول بود اما در واقع حقیقت تلخ آن است که مردم دچار مشکلات جدی در حوزه دریافت خدمات سلامت بودند.

وی توجه به درمان را شرط اساسی برطرف کردن مشکات در کوتاه مدت عنوان کرد و افزود: در این راستا علاوه بر برنامه تحول سلامت در بخش درمان، برنامه تحول سلامت در بخش بهداشت را نیز مورد توجه قرار دادیم. آنچه برنامه تحول سلامت در بخش بهداشت را در ذهن بسیاری از تئوریسین‌های حوزه سلامت متمایز و قابل دفاع می​کند، جهت​دار بودن آن به سوی عدالت در سلامت است.

ایدنی گفت: برنامه تحول سلامت در بخش بهداشت، افردی را که در جامعه نابرخورداری دارند، هدف قرار می‌دهد. این برنامه از روستاها و شهرهای 20 هزار نفر و حاشیه کلان​شهرها شروع شد و در آن برای بیماری‌های قلبی عروقی، فشارخون بالا، بیماری​های روان‌پزشکی و مشکلات تغذیه​ای را در بر می​گیرد و در این راستا غربالگری و مداخله لازم انجام می​شود.

وی تصریح کرد: برای دست​اندرکاران حوزه سلامت این دوران یک فرصت طلایی است زیرا با وجود مشکلات شدید مالی که دولت با آن مواجه است، نگاه خوبی به حوزه سلامت ایجاد شده و منابع مالی قابل قبولی برای آن تعریف شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به این فرصت ایجاد شده، گفت: با توجه به اینکه همگرایی بی​سابقه‌ای بین سیاست​گزاران و متولیان اصلی نظام سللامت با پرداخت​کنندگان نظام سلامت ایجاد شده، باید بتوانیم از این فرصت در جهت بهبود نظام سلامت استفاده کنیم.

captcha