دو مرحله‌ای شدن توافق هسته‌ای، زمینه سوءا‌ستفاده طرف غربی را فراهم می‌کند
کد خبر: 2830371
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۶
نقوی حسینی:

دو مرحله‌ای شدن توافق هسته‌ای، زمینه سوءا‌ستفاده طرف غربی را فراهم می‌کند

گروه سیاسی: سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این سؤال که چرا مذاکرات باید در یک مرحله صورت گیرد، گفت: در صورتی که توافق هسته‌ای دو مرحله‌ای صورت گیرد، زمینه برای «دبّه کردن» و زیرسؤال بردن اصل آن فراهم می‌شود.

سیدحسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در جمع فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی جمهوری اسلامی در مورد مذاکرات هسته‌ای ایران اظهار کرد: ورود مستدل و منطقی جمهوری اسلامی ایران به مذاکرات، مصمم بودن ایران برای دستیابی به توافق از طریق مذاکرات و همچنین اقداماتی که جمهوری اسلامی برای اعتمادسازی برای مذاکرات با حسن نیت انجام داد از جمله نکاتی بود که رهبر معظم انقلاب در سخنان اخیر خود به آن اشاره کردند.
منتخب مردم ورامین در مجلس افزود: عدم موافقت جمهوری اسلامی ایران با هر توافقی، شفاف بودن، روشن بودن، غیر قابل تأویل بودن توافق و انجام توافق در یک مرحله و لغو تحریم‌ها نیز عمده‌ترین محورهایی بود که مقام معظم رهبری به عنوان چارچوب آینده مذاکرات ترسیم کردند.
نقوی حسینی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در بیاناتشان خط قرمز «توافق بد» را تعریف کردند و به این نکته اشاره داشتند که توافق بد توافقی است که بر خلاف عزت ملی کشور باشد؛ بنابراین جمهوری اسلامی توافقی را خواهد پذیرفت که برخلاف عزت ملی نباشد.
وی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر انجام توافق در یک مرحله گفت: با توجه به سوابق عهدشکنی آمریکا و برخی دولت‌های 1+5 که در جریان توافق ژنو نیز اثبات شد، دو مرحله‌ای شدن توافقات باعث سوءاستفاده آمریکا و غرب و ارائه تأویل و تفسیرهای گوناگون و همچنین باج‌خواهی آنها در طی مذاکرات می‌شود.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: در صورتی که مذاکرات در دو مرحله انجام شود زمینه برای «دبّه کردن» و زیرسؤال بردن اصل توافق فراهم می‌شود؛ لذا جمهوری اسلامی ایران بر این نکته تأکید دارد که جزئیات و کلیات توافق همزمان و در یک مرحله انجام شود.

captcha