نسخه غرب برای مقابله با افراط‌گرایی در منطقه راهکاری انحرافی است
کد خبر: 2881347
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۱
دواتگری:

نسخه غرب برای مقابله با افراط‌گرایی در منطقه راهکاری انحرافی است

گروه سیاسی: عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، راه‌حل ترویج ارزش‌های غربی برای مقابله با افراط‌گرایی در منطقه را راهکاری انحرافی دانست و گفت: بیان این گونه سخنان از سوی اولاند و اوباما برای جلوگیری از گسترش فرهنگ اسلامی در مناطقی است که روزگاری تحت سلطه غرب بوده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) پس از اتفاقات تروریستی اخیر در فرانسه، آمریکا و دانمارک که نشان دهنده افزایش روند اسلام‌ستیزی در غرب بود رؤسای جمهور فرانسه و آمریکا در سخنانی معنادار به بیان راه حل مقابله با افراط‌گرایی پرداختند که به نظر می‌رسد راه حل ادعایی آنان نتیجه‌ای جز افزایش روند اسلام‌هراسی و ادامه تسلسل تحریک و ترور نخواهد داشت.

فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه، چندی پیش در سخنرانی خود در دانشگاه سوربن خواستار آموزش لائیسیته(عدم دخالت دین در عرصه سیاسی) به دانش آموزان برای مقابله با افراط‌گرایی شد.

وی اصلاح نظام آموزشی را مهمترین راهکار مقابله با این معضل دانست و گفت: مدارس در صف اول مبارزه با افراط‌گرایی هستند.

همچنین باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، در یادداشتی با موضوع «مقابله با تروریسم» در لوس‌آنجلس تایمز با بیان اینکه تهدیدات علیه آمریکا در حال گسترش است، نوشته است: «در سوریه و عراق داعش غیرنظامیان بی‌گناه را به قتل رسانده و گروگان‌ها را از جمله گروگان‌های آمریکایی کشتند و وحشیگری خود را به لیبی هم گسترش دادند، جایی که قتل مسیحیان مصری در آن انجام شد. در ماه‌های اخیر ما شاهد حملات کشنده‌ای در اوتاوا، سیدنی،‌ پاریس و کپنهاگ بوده‌ایم».

اما نکته مهم اینکه اوباما در ادامه این یادداشت در مقام راه حل این معضل جهانی، خواستار توسعه ارزش‌های فرهنگ غربی مبتنی بر «پلورالیسم» برای مقابله با اقدامات تروریستی شد.

ترویج پلورالیسم برای حل افراط‌گرایی در منطقه؛ راهکاری انحرافی

مهدی دواتگری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو ایکنا درباره ریشه‌های این نگاه سران غربی برای حل مسئله افراط‌گرایی گفت: برای پاسخ به این سؤال باید به سه نکته اشاره کرد؛ نکته اول توجه به تفاوت نگاه مادی با نگاه الهی در نحوه مقابله با این موضوع دارد. در مکاتب مادی مانند لیبرالیسم تنها سعادت دنیوی بشر مد نظر قرار دارد و هر نوع نسخه و راهکاری برای رفاه مادی و دنیوی بشر است، اما در مکاتب وحیانی و الهی ضمن اینکه به سعادت و رفاه دنیوی توجه می‌شود سعادت اخروی نیز مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: در واقع از نگاه ادیان الهی سعادت دنیوی مقدمه‌ای برای سعادت اخروی است و لذا راهکارهای حل مشکلات و مسائل انسانی براین اساس ارائه می‌شود که سران غربی از این نگاه بی‌بهره‌اند.

دواتگری اظهار کرد: نکته دوم اینکه برخلاف اظهارات آقای اولاند در اعلامیه جهانی حقوق بشر که اتفاقا مبنای شکل‌گیری آن از فرانسه بوده است بر آزادی ادیان و عقاید تأکید شده است. اینکه نخست وزیر فرانسه چنین اظهار نظری می‌کند برخلاف اعلامیه جهانی حقوق بشر، منشور ملل و میثاق‌های مدنی سیاسی است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عنوان کرد: اما مسئله سوم اینکه امروز نباید از یک واقعیت غافل باشیم. در دوران جنگ سرد دو مکتب فکری لیبرالیسم و مارکسیسم در قالب بلوک غرب و شرق دو قطب بزرگ قدرت جهانی بودند. با فروپاشی بلوک شرق، غربی‌ها احساس کردند فرصت مناسبی برای ایجاد یک جهان تک قطبی ایجاد شده است.

وی ابراز کرد: اما انقلاب اسلامی پس از 36 سال توانسته جایگاه مهمی در خاورمیانه داشته باشد و امروز دایره پیام انقلاب اسلامی به عراق، لبنان، فلسطین، یمن، سوریه و ... گسترش یافته است و در حال وسعت است. به عبارتی امروز مکتب اسلام در مقابل غرب ایستاده است و از ایجاد یک جهان تک‌قطبی به رهبری غرب و نظام سلطه جلوگیری کرده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: بنابراین غرب مکتب اسلام وتمدن اسلامی را خطری بالقوه برای خود می‌داند که در برخی مناطق به صورت بالفعل درآمده است، لذا سعی می‌کنند جلوی شکل‌گیری این تمدن بزرگ را بگیرند.

دواتگری تصریح کرد: بیان این گونه سخنان که راهکار مقابله با افراط‌گرایی ترویج و توسعه ارزش‌‌های غربی است نیز برای جلوگیری از پیشروی و گسترش فرهنگ و آموزه‌های اسلامی در مناطقی است که روزگاری تحت سلطه غرب بوده است و البته امروز حتی این فرهنگ اسلامی در جوامع غربی نیز حضور فعالی دارد.

ارائه نسخه غربی برای حل مشکلات منطقه در جهت ناکارآمد نشان دادن اسلام است 

دواتگری درباره اینکه با توجه به نقش غرب در شکل گیری مسئله افراط‌گرایی و تروریسم در منطقه خاورمیانه و جهان اسلام، آیا اساسا غرب صلاحیت ارائه راه‌حل برای مقابله با این مسئله را دارد، گفت: باید گفت هدف اصلی غرب از سازماندهی و تربیت گروه‌های تروریستی تکفیری منفور جلوه دادن چهره مطهر اسلام در نگاه جهانیان است. به همین دلیل آنها در سانه‌های خود اسلام طالبانی و داعشی را برای مردم اروپایی و آمریکایی به تصویر می‌کشند تا بگویند اسلام دین افراطی‌گری و ضد بشری است.

وی با بیان اینکه در مقابل ما باید سعی کنیم با نشان دادن چهره واقعی اسلام جامعه جهانی را نسبت به شناخت عمیق اسلام ناب آگاه کنیم، گفت: غرب با ارائه راه حل‌هایی این چنین به صورتی موذیانه به دنبال افزایش روند اسلام‌هراسی از طریق مؤثر جلوه دادن ارزش‌های غربی برای حل مشکلات دنیای اسلام است در حالی که خود آنها بانی ایجاد خشونت و تروریسم در منطقه بوده‌اند.

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
یوسفی
|
-
|
۱۳۹۳/۱۲/۰۳ - ۱۱:۲۹
0
0
اینکه به مسئله افراط‌ گرایی و تروریسم می پردازید خوب است و سازنده. نشر این گونه مصاحبه ها نقش موثری بر معرفی اسلام حقیقی در جهان دارد.
captcha