پلیس حق تجسس در زندگی خصوصی افراد را ندارد
کد خبر: 2881423
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۵

پلیس حق تجسس در زندگی خصوصی افراد را ندارد

گروه اجتماعی: ممنوعیت پلیس از تجسس در زندگی شخصی مردم دو استثنا دارد که اولین مورد وقتی است که قاضی دادگاه به پلیس اجازه می‌دهد که منزلی را بازرسی کند و دیگر زمانی است که بر اساس مستندات عقلی و شواهد امر مشخص می‌شود که اگر پلیس در امری تجسس نکند ضرر مهمی برای جامعه خواهد داشت.


حجت‌الاسلام محمدرضا خوشخو، مدرس حوزه علمیه بیرجند در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، گفت: حضرت علی(ع) در وصیت‌نامه خود می‌فرماید که شما را به تقوا و نظم در کارهایتان سفارش می‌کنم که این تأکید امام نشان از اهمیت کار کسانی دارد که مشغول نظم بخشیدن به جامعه هستند.



وی بیان کرد: نکته اولی که هر پلیس و کسی که در نیروی انتظامی مشغول به خدمت است باید مراعات کند این است که خود به آنچه می‌گوید عمل نماید به‌عنوان مثال وقتی که افسر راهنمایی و رانندگی خود توصیه به رانندگی با سرعت مطمئن می‌کند نباید خلاف این گفته عمل کند.



پلیس باید خود به آنچه می‌گوید عمل کند



این مدرس حوزه علمیه بیرجند اظهار کرد: در روایتی از پیامبر(ص) نقل شده که خداوند لعنت کند امر به معروفی که خودش به آن معروف عمل نمی‌کند و ناهی از منکری که خود از آن منکر پرهیز نمی‌کند و باید مراقب بود که خدای نکرده شامل این حدیث رسول الله(ص) نباشیم.



خوشخو با اشاره به اینکه یکی از مهمترین بخش‌های کار پلیس یعنی کشف جرم است، عنوان کرد: با توجه به اینکه تجسس در اسلام حرام است، کشف جرم نباید تبدیل به بهانه‌ای برای تجسس در امور خصوصی زندگی مردم شود و پلیس باید از این امر بپرهیزد.



وی ادامه داد: البته ممنوعیت پلیس از تجسس در زندگی شخصی مردم دو استثنا دارد که اول مورد وقتی است که قاضی دادگاه به پلیس اجازه می‌دهد که منزلی را بازرسی کند و یا در امری تجسس نماید و دیگر زمانی است که بر اساس مستندات عقلی و شواهد امر مشخص می‌شود که اگر پلیس در امری تجسس نکند ضرر مهمی برای جامعه خواهد داشت.



پلیس باید سعه‌صدر داشته باشد



مدیر بنیاد مهدویت خراسان جنوبی با اشاره به اینکه پلیس در بسیاری مواقع در جایگاه امر به معروف و ناهی از منکر قرار می‌گیرد، اظهار کرد: به همین دلیل تمامی بایدها و نبایدهای فقهی که امر به معروف و ناهی از منکر ضرورت دارد، مراعات کند باید مدنظر خویش قرار دهد.



خوشخو یادآور شد: پلیس باید سعه‌صدر داشته باشد و با احساس مسئولیت در زمینه آسیب‌های اجتماعی با ریشه‌یابی مسائل به‌دنبال درمان باشد.

captcha