دلایل جابجایی زمان اعطای جایزه مصطفی(ص)
کد خبر: 2910928
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۷
صفاری‌نیا تشریح کرد:

دلایل جابجایی زمان اعطای جایزه مصطفی(ص)

گروه دانشگاه: دبیر شورای سیاست‌گذاری جایزه مصطفی(ص) در تشریح عوامل به تعویق افتادن زمان اعطای این جایزه به فاصله اندک میان مصوبات شورای سیاست‌گذاری و برگزاری، تأکید گروه‌های داوری بر دقت بالا در بررسی‌های فنی و علمی و ... اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، مهندس مهدی صفاری‌نیا، دبیر شورای سیاست‌گذاری جایزه مصطفی(ص) در گفت‌وگویی توضیحاتی درباره علت به تعویق افتادن زمان اعطای جایزه مصطفی(ص) ارائه کرد.

صفاری‌نیا ضمن تأکید بر عنوان «جابجایی زمان» به جای «تعویق»، گفت: آنچه روی داده این است که مراسم اهدای جوایز به علت این که برخی کمیته‌های داوری تا زمانی که پیش‌بینی شده بود به نتایج فنی نرسیدند، و شورای سیاست‌گذاری تأکید داشت که تمام گروه‌های داوری بتوانند نتایج خود را برای اولین دوره برسانند، این مراسم از ابتدای سال 2015 به انتهای این سال و همزمان با سالروز میلاد پیامبر گرامی اسلام(ص) در سال 1394 منتقل شد.

دبیر شورای سیاست‌گذاری جایزه مصطفی(ص) در خصوص طولانی شدن روند بررسی‌ها اظهار کرد: گروه‌های داوری اصرار داشتند که با توجه به اهمیت اولین دوره جایزه، کارهای علمی و بررسی‌های فنی و علمی با دقت و ظرافت بالایی انجام شود و به همین خاطر متقاضی این بودند که زمان بیشتری به آنها داده شود.

وی همچنین با اشاره به حضور بخشی از اعضای گروه‌های داوری در خارج از کشور که بر طبق اساس‌نامه شورای سیاست‌گذاری جایزه به‌عنوان داور تعیین شده‌اند، گفت: تعامل بین‌المللی و برگزاری جلسات و پیگیری‌ها در این سطح طبیعتاً زمان بیشتری را نیاز دارد و به دلیل این که میان مصوبات اولیه شورا و برگزاری و اعلام جایزه عملاً زمان کمی وجود داشت، امکان بررسی جامع حاصل نشده بود و با تقاضای گروه‌های داوری و موافقت شورای سیاست‌گذاری برای اختصاص زمانی بیشتر به بررسی آثار علمی، مقرر شد اعطای جایزه در پایان سال 2015 باشد.

صفاری‌نیا در پاسخ به این پرسش که آیا به هیچ وجه امکان تسریع در اعطای جایزه وجود نداشت تا در شرایط پیش آمده در مدت اخیر جایزه مصطفی بتواند نقشی در مقابله با توهین‌ها به پیامبر گرامی اسلام(ص) ایفا کند، گفت: البته امکان تسریع وجود داشت اما شورای سیاست‌گذاری به جهت اعتبار و سطحی که برای این جایزه در نظر گرفته است، کیفیت را بر سرعت ترجیح داد و تصمیم گرفت تا با دقت بیشتر در معرفی افراد و دستاوردهای منتخب و برتر از همین دوره نخست تأکید خود را بر رعایت کامل کیفیت نشان دهد.

دبیر شورای سیاست‌گذاری جایزه مصطفی(ص) ضمن بیان این مطلب که ما فکر می‌کنیم وجهه جایزه به اعتبار علمی آن است تا این که لزوماً در چه زمانی اهدا بشود، افزود: قطعاً اگر ما می‌توانستیم زمان و کیفیت هر دو را جمع کنیم، بهترین شرایط حاصل می‌شد، اما در صورت خللی به این دو مورد، کیفیت و این که ما بتوانیم به بهترین نتایج در تشخیص‌های علمی برسیم، ارجح است.

وی با اشاره به وجود ضوابط متعدد علمی و دیگر ضوابطی که شورای سیاست‌گذاری برای انتخاب افراد در نظر گرفته است، گفت: به هر حال این دوره اولین دوره جایزه مصطفی است و زمانی را هم باید برای اطلاع‌رسانی دقیق و معرفی جایزه به دانشمندان و افرادی که مخاطبان اصلی جایزه هستند و پاسخگویی به سؤالات و رفع ابهامات این افراد در نظر گرفت.

صفاری‌نیا با اشاره به وجود بیش از 300 جایزه علمی در سطح جهان، بیان کرد: برای افرادی که به‌عنوان کاندیدای جوایز علمی معرفی می‌شوند مهم است که جایزه‌ای که قرار است به آن‌ها اختصاص پیدا کند در چه سطحی است و ابهامی در مورد آن نداشته باشند و به همین جهت ما فرصت بیشتری را نیاز داشتیم که هم افراد و شخصیت‌های علمی در جهان اسلام را که در چارچوب ضوابط جایزه قرار می‌‌گیرند شناسایی کنیم و هم اطلاع‌رسانی دقیقی به آنها داشته باشیم.

وی با اشاره به این که شناسایی شخصیت‌های علمی جهان اسلام و بررسی دستاوردهای آنها برای رسیدن به بهترین گزینه‌ها هنوز ادامه دارد، در پایان گفت: مراحلی که تاکنون طی شده، پایه‌ای برای دوره‌های آتی جایزه است و در نتیجه اقدامات صورت گرفته در حال حاضر یک بانک اطلاعات بسیار قوی از دانشمندان جهان اسلام حاصل شده که در دوره‌های بعد کار گروه‌های داوری را برای اطلاع‌رسانی و یافتن افراد زبده علمی در حوزه‌های جایزه بسیار آسانتر خواهد کرد.

captcha