تقویت نظارت کمیسیون امنیت ملی بر سفارتخانه‌ها/ تجلیل از مواضع وزارت خارجه در قبال تکفیر‌ی‌ها
کد خبر: 2911975
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۲
آصفری عنوان کرد:

تقویت نظارت کمیسیون امنیت ملی بر سفارتخانه‌ها/ تجلیل از مواضع وزارت خارجه در قبال تکفیر‌ی‌ها

گروه سیاسی: آصفری تأکید کرد: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در نظر دارد با تقویت بعد نظارتی خود اقدامات و فعالیت‌های سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف را مورد بررسی قرار دهد.

محمدحسن آصفری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا)، در ارزیابی وضعیت سیاست خارجی جمهوری اسلامی در یک سال گذشته گفت: با توجه به حضور خوبی که جمهوری اسلامی در عرصه بین‌المللی دارد و با توجه به جایگاهی که در منطقه و جهان دارد، و همچنین فرصت‌هایی مانند حضور در جنبش غیر متعهدها، کنفرانس بین‌المجالس اسلامی به دست آورده، ظرفیت‌هایی بالایی در جهت اثرگذاری در حوزه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در اختیار دارد.
وی افزود: با این حال دولت یازدهم بیشتر وقت خود را در عرصه سیاست خارجی متوجه مسئله هسته‌ای کرد و از برخی موارد و مباحث در این عرصه غفلت کرد؛ مسائلی همچون سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف در عرصه بین‌المللی که به خوبی به آن پرداخته نشد.
این نماینده مجلس نهم تصریح کرد: هرچند موضوع مذاکره بسیار مهم است و تلاش برای به سرانجام رساندن آن می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد، اما نباید همه تخم مرغ‌ها را داخل یک سبد گذاشت و نباید همه مسائل را معطوف به مذاکرات کنیم.
وی خاطرنشان کرد: بنده نیز معتقدم اگر مذاکرات به نتیجه برسد، مسائل دیگری نیز در عرصه بین‌المللی حل خواهد شد اما نمی‌توانیم به دیگر مسائل بی‌توجه باشیم؛ چرا که لازم است جایگزینی برای مذاکرات در صورت به نتیجه نرسیدن آن داشته باشیم.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: در یک سال گذشته تلاش برای استفاده از توان دیپلماسی در عرصه‌های مختلف برای یافتن جایگزینی برای تحریم‌ها صورت نگرفت که می‌توان آن را یکی از ضعف‌های دستگاه دیپلماسی کشور مطرح کرد.
وی با اشاره به ظرفیت مجلس در عرصه دیپلماسی گفت: گروه‌های دوستی مجلس می‌توانند دستگاه دیپلماسی را در عرصه های مختلف کمک کنند اما از این فرصت به خوبی استفاده نشد که این امر خود از دیگر نقاط ضعف جدی دولت در عرصه دیپلماسی محسوب می‌شود.
آصفری با بیان اینکه عرصه دیپلماسی فرصت‌های زیادی دارد و نباید همه مسائل را معطوف به یک مسئله کرد، افزود: یکی از این مسائل قدرت است؛ جمهوری اسلامی می‌توانست قدرت حضور و چانه‌زنی خود را در عرصه‌های بین المللی افزایش دهد تا بتواند ضمن اثربخشی در روند مذاکرات، جایگزین مناسبی برای تحریم‌ها بیابد.
وی در مورد حضور ایران در منطقه به ویژه پس از اقدامات تروریستی گروه‌های افراطی گفت: جمهوری اسلامی در این عرصه توانسته موضع‌گیری‌های خوب و شفافی داشته باشد؛ به ویژه کمک‌های راهبردی ایران به عراق و سوریه توانست از فعالیت بیشتر جریان‌های تکفیری جلوگیری کند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: این تلاش‌ها، جمهوری اسلامی را در جهان به عنوان کشور مبارز با تروریسم معرفی کرده و قدرت‌نمایی ایران را به رخ جهانیان کشاند، به طوری که خود آمریکایی‌ها نیز به این نکته اذعان کرد‌ه‌اند؛ جمهوری اسلامی توانمندی‌های خود را در برخورد با گروه‌های تروریستی و تکفیری به نمایش گذاشت و ثابت کرد از هیچ گروه تروریستی و افراطی حمایت نمی‌کند و سیاستش بر مبنای صلح، دوستی و آشتی در منطقه است.
آصفری در پاسخ به این سؤال که به نظر شما اولویت دستگاه دیپلماسی در سال آینده چه اموری باید باشد، گفت: در سال آینده لازم است مدیریت جهادی وارد عرصه دیپلماسی شود.
وی افزود: امسال آن مقداری که با 1+5 پرداختیم و برای رسیدن به نتیجه به سمت آمریکا سوق پیدا کردیم، از فرصت‌هایی مانند چین، روسیه و کشورهای همسایه و خاورمیانه غافل شدیم و به نظر می‌رسد در سال آینده با اتکا به مدیریت جهادی و استفاده از فرصت‌های موجود می‌توان در عرصه توسعه روابط دیپلماسی گام‌های بیشتری برداشت.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با انتقاد از عدم بهره‌گیری از واحدهای اقتصادی سفارتخانه‌های ایران در کشورهای مختلف گفت: سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف واحدی در بخش اقتصادی دارند اما در بررسی‌هایی که صورت گرفته، می‌بینیم که این واحدها به عنوان فرصتی برای توسعه اقتصادی کشورمان فعالیتی نداشته‌اند.
وی همچنین اظهار کرد: از سوی دیگر با توجه به ترویج ایران‌هراسی از سوی غرب، دستگاه دیپلماسی نتوانسته فعالیتی برای مقابله با آن انجام دهد؛ برگزاری جلسات با تشکل های مردم نهاد، برگزاری جلسات هم‌اندیشی با نخبگان و حضور در مجامع بین‌المللی می‌تواند راهکاری برای مقابله با این مسئله باشد.
آصفری افزود: کارهای تبلیغاتی زیادی علیه ایران از سوی برخی کشورهای غربی صورت گرفت که می‌توان به جرأت گفت در سال 93 متأسفانه هیچ کاری برای خنثی کردن آنها صورت نگرفت.
این نماینده مجلس نهم به برنامه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی برای رصد فعالیت وزارت خارجه اشاره کرد و گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در نظر دارد با استفاده از بُعد نظارتی خود این مسائل را در سفارتخانه ‌ها دنبال کند و با تقویت بعد نظارتی خود اقدامات و فعالیت‌های سفارتخانه‌ها را مورد بررسی قرار دهد.

captcha