سخنان نتانیاهو نقض حاکمیت ملی آمریکا بود/ ایالات متحده به دنبال رهایی از بن‌بست فشارها
کد خبر: 2925735
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۳
مهدی دواتگری:

سخنان نتانیاهو نقض حاکمیت ملی آمریکا بود/ ایالات متحده به دنبال رهایی از بن‌بست فشارها

گروه سیاسی: عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا اظهار کرد: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سخنان خود علاوه بر مطالبی که علیه ایران مطرح کرد، حاکمیت ملی ایالات متحده را نقض کرد و نشان داد آمریکا ایالتی از اسرائیل است.

مهدوی دواتگری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، با اشاره به تلاش رئیس‌جمهور آمریکا برای رساندن مذاکرات هسته‌ای ایران به نتیجه علی‌رغم مخالفت‌ها و فشارهای رژیم صهیونیستی و دیگر گروه‌های افراطی گفت: اوباما سعی می‌کند پیش از پایان دوره ریاست جمهوری خود کار ویژه‌ای انجام دهد؛ همانطور که پیش از این کلینتون و جرج بوش با حمله به افغانستان و عراق توانستند نظرات را به خود جلب کنند.
وی افزود: رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواهد در پایان کار خود، به زعم خود ادعای جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای را به نام خود ثبت کند؛ این ادعا در راستای ادعای جرج بوش مبنی بر تجهیز عراق به سلاح‌های کشتارجمعی و بهانه قرار دادن این ادعا برای حمله به عراق بود که در نهایت شاهد بودیم ایالات متحده نتوانست ادعای خود را ثابت کند.
منتخب مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس با اشاره به اختلاف‌نظرهای میان گروه‌های داخلی آمریکا گفت: با توجه به اختلاف‌نظرهایی که بین دولت و کنگره آمریکا وجود دارد، نمایندگان کنگره سعی می‌کنند با تصمیمات دولت مخالفت کرده و اقدامات اوباما را ناکارآمد نشان دهند؛ البته وجه تشابهی که بین دولت و کنگره وجود دارد این است که آمریکا را تبدیل به یکی از ایالات اسرائیل کرده‌اند.
وی در تشریح این موضوع گفت: امروز می‌بینیم که در جریان مذاکرات هسته‌ای با ایران، آمریکایی‌ها مرتباً با مقامات اسرائیلی در تماس هستند و سعی می‌کنند گزارشی از روند مذاکرات به آنها بدهند؛ از سوی دیگر می‌بینیم که نتانیاهو به راحتی وارد کنگره می‌شود و علاوه بر صحبت‌هایی که علیه ایران کرده، سخنانی مطرح می‌کند که نقض حاکمیت ملی آمریکاست؛ بنابراین این اقدامات حاکمیت ملی ایالات متحده را مخدوش می‌سازد.
دواتگری در مورد اظهارات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در نشست آیپک و کنگره آمریکا گفت: در هفته‌های آتی انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی برگزار خواهد شد بنابراین سخنان نتانیاهو بیش از آنکه مصرف بیرونی داشته باشد، مصرف داخلی دارد؛ در این راستا نتانیاهو سعی می‌کند با جذب افکار عمومی صهیونیست‌ها، انتخابات پیش رو را به نفع خود و حزبش پیش ببرد.
این نماینده مجلس نهم در مورد تأثیر سخنان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بر روند مذاکرات اظهار کرد: به هر حال چارجوب مذاکرات هسته‌ای از سوی تیم مذاکره‌کننده ایران مبتنی بر سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب دنبال می‌شود و علی‌رغم فشارها، تهدیدها و مسائل حاشیه‌ای مقامات جمهوری اسلامی در راستای منافع ملی کشورمان حرکت خواهند کرد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر یک‌مرحله‌ای بودن توافقات گفت: آمریکا سعی می‌کند از سویی به توافقی برسد که آبرو و حیثت از دست رفته خود را برگرداند و خود را از بن‌بست خارج کند؛ ضمن اینکه باید نظر کنگروه را جلب کند، شرکای دیگر خود از جمله رژیم صهیونیستی را نیز راضی نگه دارد. بنابراین آمریکا در یک شرایط سختی قرار گرفته که از یک سو اختلافات داخلی و از سوی دیگر مخالفت‌های رژیم صهیونیستی یا حتی عربستان را در پیش رو دارد.

captcha