ایجاد شعبه دانشگاه مذاهب اسلامی در قشم و راه‌اندازی کرسی فقه حنبلی
کد خبر: 2994897
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۹
احمد مبلغی خبر داد:

ایجاد شعبه دانشگاه مذاهب اسلامی در قشم و راه‌اندازی کرسی فقه حنبلی

گروه دانشگاه: ایجاد شعبه دانشگاه مذاهب اسلامی در قشم، راه‌اندازی کرسی فقه حنبلی و تعریف رشته‌ای جدید از جمله چشم‌اندازهای دانشگاه مذاهب اسلامی برای سال ۹۴ است.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در رابطه با برنامه‌های این دانشگاه برای سال 94، اظهار کرد: آنچه مورد نظر است، تداوم بخشیدن به تحولات شکل گرفته در این دانشگاه است. به این معنا که به لوازم کرسی‌های تشکیل شده در دانشگاه به‌صورت عینی‌تر و عملی‌تر توجه کنیم و فضا را فضای دانشی قوی‌تر و پویایی قرار بدهیم.

وی افزود: دیگر اینکه در موضوع عبور از موضوعات کلیشه‌ای به سمت مسائل فعال برای جهان اسلام، ان‌شاء‌الله طرح‌های اساسی‌تر و کامل‌تری را در سال آتی تعریف کنیم و سرفصل‌های رشته‌هایمان را از وضعیت کلیشه‌ای، تکراری و کم‌هدفمند بودن خارج کنیم و کاملاً هدفمند و مطابق نیاز جهان اسلامی حرکت کنیم.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با بیان اینکه جذب اساتید خارج کشور را در این دانشگاه به‌صورت دامنه‌دارتری دنبال خواهیم کرد، گفت: در نظر داریم یک شعبه در قشم ایجاد کنیم که ان‌شاء‌الله در سال 94 محقق شود. آموزش از راه دور در زمره فهرست کارهای اساسی‌مان است که دنبال می‌کنیم.

وی عنوان کرد: اگر امکاناتی دست بدهد در نظر داریم به دانشکده‌هایمان عینیت ببخشیم و زمینه‌های عینیت‌بخشی آن‌ها را به نوعی فراهم بیاوریم. در حال حاضر باید دانشکده‌هایی داشته باشیم؛ اما متأسفانه به جای آن‌ها گروه‌ها در حال فعالیت هستند. در نظر دانشکده‌هایی که باید تشکیل می‌شده و نشده را تشکیل بدهیم.

مبلغی ادامه داد: عملیات انجام بعضی از تفاهم‌نامه‌هایی که با برخی از دانشگاه‌ها داشته‌ایم در پیش بگیریم. از جمله مفاد این تفاهم‌نامه‌ها انجام پژوهش‌ها و ایجاد مجلات مشترک است و یا اداره مجلاتی که در حال حاضر داریم با کمک دانشگاه‌های دیگر باشد. نشست‌های مشترک نیز یکی از پروژه‌های مهم در دست است. در نظر داریم نظام حقوقی اسلام را با محققانی از جهان اسلام به‌عنوان یک پروژه بزرگ شروع کنیم و استفاده‌های گسترده‌ای از شخصیت‌های علمی جهان اسلام برای تألیف کتاب یا کتاب‌هایی در این زمینه به‌کار بگیریم.

وی با اشاره به جذب هیئت علمی در سال جدید در این دانشگاه، اظهار کرد: جذب افراد بیشتری به‌عنوان هیئت علمی را در دستور کار داریم. مراحل اولیه تبدیل شعبه‌های دانشگاه به قطب‌های دانشگاهی علمی با ابعاد بین‌المللی و جذب دانشجو در فضای بین‌الملل را نیز مورد توجه قرار خواهیم داد.

ایجاد کرسی فقه حنبلی

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با بیان اینکه کرسی فقه حنبلی تنها کرسی ایجاد نشده در این دانشگاه است، گفت: در سال 94 این کرسی نیز ایجاد خواهد شد. تدوین کتاب‌های کمک درسی برای دانشگاه نیز از کارهایی است که برای سال آتی در دست انجام است.

مبلغی گفت: به‌صورت جدی به فکر تعریف رشته‌های جدید هستیم. امیدواریم که در این سال امکان انجام و ایجاد آن‌ها باشد. موضوعات این رشته‌ها، بیشتر با رویکرد مطالعات حوزه‌های بین رشته‌ای است. به عنوان مثال در زمینه امت از ابعاد مختلف، هویت امت و آینده‌پژوهشی امت، ممکن است رشته میان رشته‌ای با محوریت امت ایجاد شود. یکی از فعالیت‌ها که در سال آتی به فکر آن هستیم این است که بتوانیم از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه جهت تأمین نیازهای علمی و نیازهای نهادی و یا ارتباطی در فضای مناسب اسلامی استفاده کنیم و به تعریف بازار کار دانشجویانمان چه در داخل چه در خارج کشور دست بزنیم.

captcha