همدلی و هم‌زبانی؛ راهی برای رسیدن به آرامش/ انصاف فراموش نشود
کد خبر: 3206888
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۵:۲۶
حجت‌الاسلام فیض‌آبادی بیان کرد:

همدلی و هم‌زبانی؛ راهی برای رسیدن به آرامش/ انصاف فراموش نشود

گروه اجتماعی: استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه ایجاد همدلی و هم‌زبانی میان دولت و ملت موجبات امنیت روانی و آرامش را فراهم می‌کند، گفت: مردم نیز نسبت به دولت وظایفی برعهده دارند که مهم‌ترین آن رعایت انصاف در قضاوت است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، در میان گنجینه لغات، گلواژه‌هایی در رأس برترین‌ها قرار دارند که بسیار آرامش‌بخش و مسکن‌گونه عمل می‌کنند زیرا وحدت را برای یک جامعه و یا فراتر از آن برای یک ذهب به همراه دارند و آن‌ها واژه همدلی و همزبانی هستند.

اتحاد، همدلی و هم‌زبانی همچون نخ تسبیحی است که مهره‌‏ها را در کنار هم نگاه داشته است، ارتباط منظّمی بین آن‏‌ها برقرار کرده و آ‌ن‏‌ها را از پراکندگی، دورافتادگی و گم‌شدن حفظ می‌کند؛ اگر آن نخ پاره شود، انسجام مهره‌ها گسسته شده، و هر کدام به جایی فرو خواهد افتاد که این امر تشویش و اضطراب را در میان دولت و ملت به وجود می‌آورد.

بر اساس آیه 103 سوره آل عمران که خداوند می‌فرماید: «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ وَاذْکُرُواْ نِعْمَتَ اللّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنتُمْ أَعْدَاء فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَکُنتُمْ عَلَىَ شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ النَّارِ فَأَنقَذَکُم مِّنْهَا کَذَلِکَ یُبَیِّنُ اللّهُ لَکُمْ آیَاتِهِ لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ، و همگى به ریسمان خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید و نعمت‏ خدا را بر خود یاد کنید آنگاه که دشمنان [یکدیگر] بودید پس میان دل‌هاى شما الفت انداخت تا به لطف او برادران هم شدید و بر کنار پرتگاه آتش بودید که شما را از آن رهانید این‌گونه خداوند نشانه‌هاى خود را براى شما روشن مى‌کند باشد که شما راه یابید» اتحاد، همدلی و هم‌زبانی لطفی از جانب خدا است که موجب الفت در میان دولت و ملت می‌شود.

نقش مردم در برپایی شعار سال و ایجاد امنیت روانی و آرامش

رهبر معظم انقلاب طی سخنرانی خود در روز اول فروردین 1394 و نامگذاری سال به نام «دولت و ملت، همدلی و هم‌زبانی»، به آرزوهای فراروی ملت ایران در سال جدید اشاره کردند و فرمودند: «پیشرفت اقتصادی»، «اقتدار و عزت منطقه‌ای و بین‌المللی»، «جهش‌های علمی به‌معنای واقعی»، «عدالت قضایی و اقتصادی» و از همه مهم‌تر، «ایمان و معنویت» آرزوهای بزرگی هستند که در این سال برای ملت ایران داریم و البته همه‌ این خواسته‌ها و آرزوها نیز دست یافتنی است و خارج از ظرفیت عظیم ملت ایران و سیاست‌های نظام نیست.

ایشان در ادامه، تحقق این آرزوهای بزرگ را مشروط به همکاری، همدلی و صمیمیت دوسویه دولت و ملت خواندند و افزودند: دولت، کارگزار ملت و ملت کارفرمای دولت است و هر چه همکاری دولت و ملت بیشتر باشد، کارها بهتر پیش خواهد رفت، بنابراین هم دولت باید واقعاً ملت را قبول داشته باشد و ارزش، اهمیت و توانایی‌های مردم را به‌درستی بپذیرد، و هم ملت باید به معنای واقعی کلمه به دولت اعتماد کند.

رعایت انصاف در قضاوت؛ وظیفه ملت در قبال دولت

حجت‌الاسلام محمد‌علی فیض‌آبادی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌و‌گو با ایکنا، با تأکید بر اینکه ایجاد همدلی و هم‌زبانی میان دولت و ملت موجبات امنیت روانی و آرامش را فراهم می‌کند، به وظایف ملت در به ثمر رسیدن این امر اشاره کرد و گفت: مردم نسبت به دولت وظایفی بر عهده دارند که مهم‌ترین آن رعایت انصاف در قضاوت است زیرا برخی مردم با قضاوت‌های عجولانه در مورد دولت، مسبب بی‌اعتمادی به دولت می‌شوند.

وی با بیان اینکه امنیت موجود در ایران، در هیچ کجای خاورمیانه به چشم نمی‌خورد، اظهار کرد: برخی مردم، بر اساس توقعات زیاد از دولت به سران دولت بدبین شده و نه تنها به خود بلکه به پیشرفت و ارتقای فرهنگی، اقتصادی، معنوی و سیاسی نظام ضربه وارد می‌کنند.

فعالیت ملت با روحیه جهادی برای پیشبرد اهداف دولت

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: مردم باید بکوشند نسبت به یکدیگر مهربان بوده و برای رسیدن به سر منزل مقصودشان یکدیگر را پله قرار نداده و آگاه باشند که پیروزی و موفقیت دیگری عرصه را بر آنان تنگ نمی‌کند.

وی ابراز کرد: مردم باید برای پیشبرد اهداف دولت با روحیه‌ای جهادی فعالیت کنند این در حالی است که دولت نان را بر سر سفره ملت می‌گذارد اما مردم باید کوشش و فعالیت داشته باشند.

استحکام بنیان نظام و تحقق شعار سال، در حمایت ملت از دولت

حجت‌الاسلام فیض‌آبادی با بیان اینکه روحیه طلبکاری انسان را به انحطاط می‌کشاند، عنوان کرد: اگر مردم به دولت اعتماد کرده و برای پیشرفت در امور از سران مملکت و دولت‌مردان حمایت کنند، پایه‌ها و بنیان نظام مستحکم‌تر شده و شعار سال به وقوع می‌پیوندد.

وی افزود: مردم در قبال دولت موظف هستند نقد صحیح و درست کرده و از دولت، در تصمیم‌گیری‌های مهم و سخت حمایت کنند همچنین ملت، بازوی دولت است، پس باید به دولت برای رسیدن به اهداف کمک کنیم.

ملت تابع قانون مبتنی بر اسلام و ولایت فقیه باشند

وی با اشاره به آیه 1 سوره حجرات که خداوند می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تُقَدِّمُوا بَیْنَ یَدَیِ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ، اى کسانى که ایمان آورده‏‌اید در برابر خدا و پیامبرش [در هیچ کارى] پیشى مجویید و از خدا پروا بدارید که خدا شنواى داناست» عنوان کرد: مردم باید تابع قانون اساسی که مبتنی بر اسلام است باشند و به هیچ عنوان از آن سرپیچی نکنند، ضمن اینکه ملت باید تابع رهبر و ولایت فقیه باشد.

ای کاش فراموش نکنیم یک دست صدا ندارد و برای تحقق شعار سال یعنی «دولت و ملت، همدلی و هم‌زبانی» باید هر دوکفه این شعار یعنی ملت شجاع و بصیر و همچنین دولت خدمتگزار به یکدیگر اعتماد کرده و صمیمانه با هم همکاری کنند، مگر نه این‌که هدف از آفرینش ما نیل به کمال است و این امر تنها زمانی تحقق می‌یابد که امنیت و آرامش روانی بر جامعه حاکم باشد.

در گزارش بعدی به نقش دولت در تحقق این شعار و دستاوردهای آن بر کاهش استرس و اضطراب ناشی از مشکلات می‌پردازیم.

captcha