بیش از ۵۲ درصد واحدهای اقامتی کشور در مشهد فعالیت‌ می‌کنند/ نجات گردشگری خراسان با برنامه دانش‌بنیان
کد خبر: 3261888
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۴
زارع‌صفت:

بیش از ۵۲ درصد واحدهای اقامتی کشور در مشهد فعالیت‌ می‌کنند/ نجات گردشگری خراسان با برنامه دانش‌بنیان

گروه هنر: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با بیان اینکه بیش از ۵۲ درصد واحدهای اقامتی کشور در مشهد واقع شده است، گفت: سهم ما در گردشگری زیارت و جذب گردشگران و زائران خارجی قابل توجه است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، نشست شورای عتف(شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری) با هدف تقویت و توسعه کریدور فنآوری اطلاعات استان و توجه ویژه به بخش گردشگری زیارت، سیاحت و سلامت، ظهر امروز، 16 اردیبهشت‌ماه، با حضور محمد ایوبی اردکان قائم مقام دبیرکل شورای عالی عتف، مدیر کل میراث فرهنگی خراسان رضوی، معاون اجرایی دبیرکل شورای عالی عتف، مدیر کل دفتر فناوری اطلاعات استانداری خراسان رضوی، مسئول گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تعدادی از معاونان و مدیران اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی و جمعی از کارشناسان حوزه سلامت در هتل پردیسان مشهد برگزار شد.

حسین زارع‌صفت، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، در این نشست، اظهار کرد: وجود حرم مطهر رضوی باعث شده تا خراسان رضوی قطب زیارت کشور و منطقه باشد به گونه‌ای که سالیانه میلیون‌ها نفر از داخل و خارج ایران برای زیارت بارگاه منور امام هشتم (ع)، وارد این استان می‌شوند.

وی ادامه داد: وجود جاذبه‌های گردشگری بی نظیر و تفرجگاه‌های مختلف در مشهد در کنار آثار تاریخی و فرهنگی بی شمار و ارزشمند باعث شده تا مشهد در حوزه گردشگری و سیاحت یکی از استان‌های سرآمد باشد.

مشهد نقش مهمی در گردشگری سلامت دارد

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: خوشبختانه این استان با بهره‌گیری از پزشکان حاذق و نیز بیمارستان‌های تخصصی و بزرگ توانسته به عنوان استان مقصد گردشگران سلامت نقش مهمی را ایفا کند.

وی با بیان اینکه در گذشته ظرفیت‌های استان بیشتر به مسایل مانند کشاورزی مرتبط بود و سهم خدمات در این استان اندک بود، گفت: امروزه سهم خدمات در توسعه استان افزایش یافته و داشته‌های ما در بخش خدمات استان خیلی بیشتر از آن چیزی است که مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه سرزمین خراسان، موزه‌ای بزرگ است که در آن تاریخ حیات بشریت را می‌توان پیدا کرد، بیان کرد: مشهد در حوزه‌های مختلف، دارای ظرفیت‌های بالایی است و با برنامه‌های دانش بنیان و دانش محور می‌توان این ظرفیت‌ها را شکوفا کرد.

بیش از 52 درصد واحدهای اقامتی کشور در مشهد

زارع صفت در ادامه صحبت های خود با اشاره به زیرساخت‌های بسیار ارزشمندی که در این استان در حوزه گردشگری وجود دارد، ادامه داد: بیش از 52 درصد واحدهای اقامتی کشور در مشهد واقع شده که سهم ما در گردشگری زیارت و جذب گردشگران و زائران خارجی قابل توجه است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، با بیان اینکه ما در حوزه گردشگری سلامت، مقام دوم را در کشور داریم، عنوان کرد: برای توسعه و بهره‌مندی بیشتر باید راه‌های زیادی را جستجو کنیم.

وی به مشاهیر بزرگ استان اشاره کرد و گفت: ما در استان مشاهیر بسیار بزرگی مانند عطار، خیام، فردوسی  و ... را داریم که ظرفیت بسیارارزشمندی  برای توسعه گردشگری ادبی محسوب می شوند.

زارع صفت در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مشکلات صنایع دستی در استان خراسان رضوی اشاره کرد و ادامه داد: یکی از کم هزینه ترین مشاغلی که می‌توان ایجاد کرد صنایع دستی است؛ البته در حال حاضر یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در این خصوص داریم شکل بازاریابی و رقابت با مشابه خارجی آن است.

محمد ابویی اردکان، قائم مقام دبیر کل شورای عالی عتف در ادامه این جلسه با اشاره به ظرفیت‌های ارزشمند استان خراسان رضوی در حوزه‌های گوناگون فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عنوان کرد: تمامی دستگاه‌های اجرایی باید در این زمینه همکاری لازم را به عمل آورند.

وی با بیان اینکه شعار ما در دولت جدید ظرفیت‌شناسی و بهره‌وری و توجه به موضوع آمایش سرزمینی است، اظهار کرد: با این منظر، فقط توسعه فیزیکی در نظر گرفته نشود، هم چنین ضرورت دارد منابع جدیدتری را نیزبا هدف توسعه همه جانبه به خدمت بگیریم.

captcha