نمایشگاه مجازی کتاب راه‌اندازی می‌شود
کد خبر: 3290922
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۹
با امضای تفاهم‌نامه میان ارشاد و پست؛

نمایشگاه مجازی کتاب راه‌اندازی می‌شود

گروه ادب: با امضای تفاهم‌نامه میان وزارت ارشاد و شرکت پست، نمایشگاه مجازی کتاب راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، تفاهم‌نامه همکاری میان معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و شرکت پست صبح امروز سه‌شنبه، 22 اردیبهشت با حضور سید‌عباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد و مهری، رئیس شرکت پست امضاء شد.
صالحی در این مراسم با اشاره به کارکردهای نمایشگاه‌ کتاب گفت: نمایشگاه کتاب تهران سه کارکرد مهم داشته و دارد و امروز می‌خواهیم بر این کارکردها یک کارکرد جدید اضافه شود تا ضلع جدیدی برای تحرک نمایشگاه کتاب باشد. تا این نمایشگاه مهم مقدمه‌ای برای رخدادهای دیگر از طریق فروش برای اقتصاد نشر باشد.
وی افزود: هنوز اقتصاد نشر به فروش وابستگی جدید دارد و در 5 روز اول نمایشگاه 50 افزایش فروش داشتیم، از این رو کسانی که در عرصه نشر هستند از طریق نمایشگاه می‌توانند فضای وسیعتری داشته باشند.

امروز تفاهم‌نامه مهمی امضاء می‌شود
صالحی ادامه داد: وجوه نمایشگاه کتاب تهران یکی از کارکردهای آن است که اگر چه باید تقویت شود، اما قابل توجه و رو به افزایش است و در این راستا سالن کارنامه نشر، کتاب و رسانه، کتاب و هنر و ... به وجود آمده است. ضلع سوم فعالیت‌های فرهنگی و تفرجی بر محور کتاب است؛ چرا که نمایشگاه کتاب تفرجگاهی بر مبنای کتاب است، اما امروز اتفاق تازه‌ای رخ می‌دهد و آن اینکه در حاشیه نمایشگاه کتاب تفاهم‌نامه‌های پدید می‌آید که به عرصه نشر و زیرساخت‌های آن کمک خواهد کرد تا تفاهم‌نامه‌های جدی مسیر کتاب را به جلو ببرد.
صالحی تصریح کرد: یکی از حوزه‌های نشر که نسبت به آن با مسائلی روبرو هستیم و موجب شده هزینه‌های بالاتری افزایش یابد حوزه توزیع است. با توجه به اینکه شرکت پست خدمات بسیاری در دهه گذشته داشته و امروز تفاهم‌نامه مهمی امضاء می‌شود تا به حوزه توزیع کمک کند و مشابه آن را با راه‌آهن داریم.
مهری، رئیس شرکت پست در ادامه این مراسم گفت: در کشورهای توسعه یافته پست نقش محوری در ارسال کتاب و محصولات فرهنگی دارد و کشور ما هم جدیداً این کار را با هماهنگی و جلسه‌ای که با معاون فرهنگی وزیر ارشاد داشتیم و امروز منجر به این تفاهم‌نامه می‌شود؛ مفاد آن درباره نمایشگاه مجازی کتاب است که تمامی ناشران و مراکز پخش می‌توانند غرفه‌ای را در آن به آدرس e bazar داشته باشند و آثار خود را در این غرفه قرار دهند تا از سوی علاقه‌مندان انتخاب و سپس از طریق پست به مقاصد مورد نظر ارسال شود.

اختصاص فضاهای فیزیکی در روستاها برای عرضه کتاب
وی افزود: در راستای این تفاهم‌نامه 40 درصد تخفیف برای ارسال محصولات پستی اعم از کتاب و محصولات فرهنگی اعمال می‌شود و تمام فروشگاه‌های کتاب و مراکز پخش دانشگاهی و غیردانشگاهی و مراکز فرهنگی می‌توانند در این نمایشگاه مجازی غرفه‌ای را به خود اختصاص دهند که در حال حاضر 6 هزار فروشگاه در حوزه‌های گوناگون داریم.
مهری ادامه داد: اختصاص فضاهای فیزیکی در روستاها و شهرها برای عرضه کتاب مناسب است و در صورت درخواست وزارت ارشاد می‌توانیم فضایی را در اختیار آنها در دفاتر پستی قرار دهیم. همچنین در بحث چاپ و تجدید چاپ ناشران شرکت پست می‌تواند درخواست‌های ناشران را به مقاصد مورد نظر ارسال کند و از سفرهای غیرضروری بکاهد.
رئیس شرکت پست یادآور شد: آمازون فروش الکترونیکی را از کتاب آغاز کرد؛ از این رو امیدواریم با این تفاهم‌نامه‌ها حرکت‌های بزرگی در جهت ترویج کتابخوانی داشته باشیم.
صالحی در پایان این مراسم تصریح کرد: با امضای این تفاهم‌نامه استفاده از فضاهای مجازی، فضای فیزیکی در اختیار پست، خدمات پستی ویژه، ناشران و کتابفروشان با تخفیف 40 درصدی در عرصه نشر فراهم خواهد شد.

captcha