بودجه‌ پژوهش‌های قرآنی در انحصار دستگاه خاصی نیست
کد خبر: 3304001
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۶
حمید محمدی:

بودجه‌ پژوهش‌های قرآنی در انحصار دستگاه خاصی نیست

گروه دانشگاه: دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در رابطه با فراخوان مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی، گفت: هر کسی که توان دارد می‌تواند پیشنهاد خود را ارائه دهد؛ چرا که بودجه‌ پژوهش‌های قرآنی در انحصار دستگاه خاصی نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، قائم مقام رئیس و دبیر شورای توسعه فرهنگ  قرآنی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در رابطه با تخصیص بودجه پژوهش‌های قرآنی اظهار کرد: بودجه مذکور به مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور داده شده و آن‌ها مسئولیت توزیع آن را بر عهده دارند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا بودجه سال 90 اختصاص پیدا کرده است، گفت: نه! ولی بودجه سال 90 هم داده می‌شود. در حال حاضر بودجه خوبی برای پژوهش‌های قرآنی در اختیار وزارت‌ علوم، تحقیقات و فناوری است. در حال حاضر بودجه سال 92 و 93 که بودجه‌های خوبی هست را دارند.

وی با اشاره به لزوم اختصاص بودجه برای پژوهش‌های قرآنی، اظهار کرد: پژوهش‌ها حتماً بودجه می‌خواهند، البته پژوهش با توجه به ماهیت آن کار خیلی عمیق، دقیق و فنی است، لذا نیازمند زمان و کارهای دقیق است.

پژوهش‌های قرآنی نیاز به حمایت جدی دارند

دبیر شورای توسعه فرهنگ  قرآنی افزود: به‌طور کلی جنس پژوهش‌های قرآنی با جنس آموزش عمومی و تبلیغ و ترویج فرق می‌کند، ولی یقیناً پژوهش‌ها نیاز به حمایت جدی دارند؛ چرا که پژوهش‌ها با توجه به تنوع آن‌ها، کاربردی و راهبردی بودن، توسعه‌ای بودن و تحقیقات بین رشته‌ای آن، عرض بسیار عریضی دارد که به نظر من حمایت‌های بسیار ویژه می‌خواهد که به وقت خود باید متناسب با شرایط حمایت و انجام شود.

وی در پاسخ به این سؤال که فراخوان شورای توسعه فرهنگ قرآنی در قالب 9 کلان‌برنامه اعلام شده است، آیا این کلان برنامه‌ها این ظرفیت را دارند که تمامی پژوهش‌های ممکن را تحت پوشش خود قرار دهند؟، اظهار کرد: قاعدتاً ما به سمت پژوهش‌های قرآنی می‌رویم اینکه بخواهیم در همین چند برنامه همه نیازها را ببینیم معقول نیست، ولی حجم قابل توجهی از نیازهای پژوهشی، جامعه دانشگاهی، جامعه حوزوی و جامعه پژوهشگران ما معطوف به پژوهش‌هایی است که پیشنهاد شده و در حال انجام است.

حجت‌الاسلام محمدی در این باره که کلان برنامه‌ها هر کدام به نهادی واگذار شده است و آیا طرح‌هایی خارج از این کلان‌برنامه‌ها نیز بررسی می‌شوند؟ عنوان کرد: بله، بررسی می‌شود. اگر طرحی در این چارچوب قرار نگرفت پیشنهاد می‌دهند و در شورایی که مخصوص این کار است تصویب می‌شود، مشکلی در این باره وجود ندارد. تمام شاخه‌های پژوهشی در سایت گذاشته شده است و هر دستگاهی و هر شخصی که توان انجام آن را دارد می‌تواند پیشنهاد خود را به کمیسیون توسعه پژوهش‌های قرآنی ارائه بدهد و کمک دریافت کند. بودجه‌های پژوهش‌های قرآنی در انحصار دستگاه خاصی نیست.

حجت‌الاسلام محمدی در پاسخ به سؤالی مبنی بر مبلغی که الان برای پژوهش‌ها در نظر گرفته شده در مجموع چه میزان است؟ گفت: مبلغ را دقیق نمی‌دانم، ولی هر چه که هست بودجه بسیار مناسب و کافی برای انجام پژوهش‌های قرآنی در سال جاری در اختیار است؛ مضافاً اینکه بودجه سال جاری هم موجود است. در مجموع باید گفت که شرایط برای ارائه بودجه پژوهش‌ها بسیار مناسب است.

captcha