معرفی دانشگاه معارف قرآن و عترت(ع) اصفهان
کد خبر: 3306687
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۷

معرفی دانشگاه معارف قرآن و عترت(ع) اصفهان

گروه اجتماعی: دارالقرآن الکریم اصفهان در سال ۱۳۶۷ به‌همت جمعی از علاقه‌مندان به ساحت مقدس قرآن کریم تأسیس شد و پس از یک سال این مجموعه قرآنی به دانشکده معارف قرآنی اصفهان تبدیل شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، دارالقرآن الکریم اصفهان  در سال 1367 به‌همت جمعی از علاقه مندان به ساحت مقدس قرآن کریم تأسیس شد و پس از یک سال این مجموعه قرآنی به دانشکده معارف قرآنی اصفهان تبدیل شد. این دانشکده با هدف تربیت نیروهای کارآمد برای تبلیغ فرهنگ و معارف قرآن و اهل‌ بیت(ع) ایجاد شد.

این مرکز در سال 1391 توسط شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری به دانشگاه معارف قرآن و عترت (ع) ارتقاء یافت. اکنون این دانشگاه پس از دو دهه فعالیت توانسته است حدود 15 هزار دانشجو و مبلّغ در رشته‌های مختلف قرآن و نهج‌البلاغه تربیت نماید.

این نهاد مقدس یک مرکز غیر دولتی است که کلیه قوانین و مقررات آن مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری است . این مرکز  با بیش از 100 مدرس شامل هیأت علمی تمام وقت، نیمه وقت، اساتید مدعو از دانشمندان حوزه و مدرسین مبرّز دانشگاه‌ها و همچنین چهره‌های شاخص قرآنی کشور، از سطح آموزش مطلوبی برخوردار است.

اعتقاد و التزام عملی به شریعت اسلام (فقه شیعه) و نظام جمهوری اسلامی از جمله شرایط و ضوابط پذیرش دانشجو در این دانشگاه است. این دانشگاه در حال حاضر با دارا بودن سه دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشکده علوم قرآن و حدیث و دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی در رشته‌‌های کارشناسی ارشد علوم قرآن وحدیث،کارشناسی ارشد معارف نهج البلاغه، کارشناسی ارشد تفسیر قرآن مجید، کارشناسی ارشد معارف قرآن کریم، کارشناسی ارشد شیعه شناسی(گرایش کلام)،کارشناسی ارشد مدرسی معارف اسلامی(گرایش تاریخ و تمدن اسلامی ویژه طلاب)، کارشناسی ارشد مدرسی معارف اسلامی (گرایش آشنایی با منابع اسلامی ویژه طلاب)،کارشناسی تربیت معلم قرآن کریم، کارشناسی معارف اسلامی و علوم تربیتی،کارشناسی علوم قرآن و حدیث،کارشناسی معارف قرآن،کارشناسی فقه ومبانی حقوق اسلامی،کارشناسی فلسفه وکلام اسلامی،کارشناسی زبان و ادبیات عربی، کارشناسی ناپیوسته تربیت معلم قرآن کریم، کارشناسی ناپیوسته آموزش دینی ـ عربی، کارشناسی ناپیوسته تربیت مربی امور تربیتی، کاردانی تربیت معلم قرآن کریم با اعطای مدرک رسمی توسط وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوریدانشجو می‌پذیرد.

پذیرش دانشجو در این دانشگاه از طریق آزمون‌های سازمان سنجش و در برخی از دوره‌ها به صورت  بدون آزمون (براساس سوابق تحصیلی) است. کلاس‌های تفسیر قرآن مجید و نهج‌البلاغه با حضور اساتید دانشگاه در طول سال ویژه آقایان و بانوان برگزار می‌شود.

این دانشگاه به‌منظور غنا بخشیدن به مطالعات و آموزش‌های تفسیری و کلامی خود، علاوه  بر ارتباط مستمر با دانشگاه‌های معتبر کشور و حوزه‌های علمیه، با بخش‌های تفسیر قرآن وکلام «حوزه علمیه قم» ارتباط داشته و از این رهگذر از تجارب مفید حوزه و دانشگاه استفاده می‌کند.

بسترسازی مناسب جهت ارتقای سطح تحصیلات کارکنان نهادها و سازمان‌های مختلف با انعقاد تفاهم‌نامه مشترک، تعامل با رسانه‌های ارتباط جمعی به‌منظور انعکاس ظرفیت‌های علمی، پژوهشی و فرهنگی دانشگاه و تأمین برنامه‌های مورد نیاز آنان در حوزه معارف دین، ایجاد زمینه فعالیت و تدریس برای بیش از 100 مدرس و استاد، ایجاد شغل برای حدود 70 نفر کارمند رسمی و قراردادی، به‌کارگیری تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان در سازمان آموزش و پرورش، ادارات و سازمان‌های مختلف و تأمین مربیان شعب دارالقرآن الکریم اصفهان و مراکز قرآنی دیگر از مهمترین فعالیت‌ها و برنامه‌های اجرایی این دانشگاه است.

برگزاری جلسات متعدد سخنرانی، همایش، کرسی‌های آزاداندیشی، بزرگداشت مناسبت‌های ملی و مذهبی، برگزاری اردوهای تفریحی، زیارتی و علمی، برگزاری و اردوهای جهادی و راهیان نور، برگزاری نمایشگاه‌ در موضوعات مختلف (دفاع مقدس – عفاف و حجاب – جنگ نرم) و اجرای مسابقات مختلف از مهمترین برنامه‌های فرهنگی و آموزشی این دانشگاه است.

رهبر فرزانه انقلاب آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در دیدار مسئولان این دانشگاه که در مهرماه 92 انجام شد، فرمودند: «کار دانشگاه معارف قرآن و عترت(ع) خیلی خوب است. سفارشی که به شما دارم این است که دانشجویان را با سواد و عالم بار بیاورید. خواندن چند کتاب کافی نیست. باید باسواد و با اعتقاد شوند. کاری کنید که این‌ها بتوانند در جامعه جهانی نقش‌آفرینی کنند. باید کسانی تربیت شوند که به جای تأثیرپذیری، تأثیرگذار باشند».

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
فاطمه محمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۶/۳۱ - ۱۸:۵۵
0
0
باسلام من دررشته فقه وحقوق اسلامی این دانشگاه پذیرفته شده ام وخیلی خوشحالم وبه این دانشگاه ورشته خیلی علاقه مندم فقط یک مشگل سرراه من وجوددارد وآنهم مدرک پیش دانشگاهی است که من انرا دیماه ۹۵خواهم گرفت حال سوءال من این است که آیا امکان ثبت نام برامن وجوددارد؟بنده راراهنمایی کنید
captcha