طلاب حوزه‌های علمیه پاسخ‌گوی شبهات مردم باشند
کد خبر: 3306784
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۷
میرعمادی:

طلاب حوزه‌های علمیه پاسخ‌گوی شبهات مردم باشند

گروه اندیشه: نماینده ولی‌ فقیه در لرستان با بیان این‌که اولین کسانی‌که با دشمن برخورد می‌کنند طلاب و روحانیون هستند، گفت: طلاب باید آن‌قدر تسلط و آگاهی داشته باشند که بتوانند خطرات نسبت به مذهب و دین را دفع کرده و پاسخ‌گوی شبهات مردم باشند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌ فقیه در استان لرستان روز شنبه، دوم خردادماه در مراسم افتتاحیه ساختمان ستادی مدیریت حوزه علمیه خواهران استان لرستان، گفت: یکی از ویژگی‌‎های اهل‌ بیت(ع) این بوده که مسیر تقرب الی‌الله را از راه عبودیت و راز و نیاز با خداوند متعال طی کردند.
وی ادامه داد: ائمه معصومین(ع) اگر به مقامات و کمالاتی رسیدند در سایه عبودیت، مناجات و راز و نیاز با خداوند بوده است که می‌توان به مناجات شعبانیه به‌عنوان یکی از این مناجات‌های بی‌نظیر اشاره کرد.
میرعمادی با اشاره به این‌که امام سجاد(ع) با سوز فراوان در فرازی از مناجات شعبانیه می‌فرماید: «إِلَهِی هَبْ لِی قَلْبا یُدْنِیهِ مِنْکَ شَوْقُهُ وَ لِسَانا یُرْفَعُ إِلَیْکَ صِدْقُهُ وَ نَظَرا یُقَرِّبُهُ مِنْکَ حَقُّهُ، خدایا! مرا قلبی بخش که شوق و عشق، به تو نزدیکش سازد، و زبانی عطا کن که صداقت و راستی‏اش به درگاهت‏ بالا رود و نگاهی بخش، که حقیقتش، زمینه‌‏ساز قرب به تو گردد، ادامه داد: این به‌این معناست که تمام توجه به‌سوی خداوند باشد.
نماینده ولی‌ فقیه در استان لرستان اظهار کرد: این‌که همه وجود انسان الهی شود خواسته بزرگی است که از خداوند درخواست می‌کند که ما را نورانی کن و به ما بصیرت دل بدهد.
وی با اشاره به این‌که در ادامه این دعا به این موضوع اشاره شده است که انسان به کجا برسد و چه اتفاقی بیافتد، تصریح کرد: امام سجاد(ع) در ادامه از خداوند درخواست می‌کند که انسان را به جایی برساند که نه‌تنها پرده‌های گناه و معصیت حتی پرده‌ها و حجاب نور نیز کنار برود و انسان به سرچشمه عظمت دسترسی پیدا کرده و از سرچشمه آب حیات را بنوشد و روح انسان به عظمت خداوند متعال برسد.
میرعمادی با بیان این‌که ما طلبه‌ها افتخارمان به این است که سرباز امام زمان(عج) هستیم و به او خدمت می‌کنیم، افزود: در این رابطه این سؤال پیش‌ می‌آید که ما سرباز چه کسی هستیم و آن امام زمان(عج) چه آینده، حکومت و هدفی را دنبال می‌کند و ما به‌عنوان سرباز او چه وظایفی داریم که باید انجام دهیم، پاسخ این سؤالات همگی در دعای افتتاح که در ماه رمضان خوانده می‌شود آمده است.
نماینده ولی‌ فقیه در استان لرستان بیان کرد: در این دعا از حکومت امام زمان(عج) به‌عنوان دولت کریمه تعبیر شده است که دارای دو ویژگی است اول این‌که اسلام مسلمانان عزت دارند و دوم این‌که در این دولت کریمه نفاق و منافقین ذلیل هستند.
وی با بیان این‌که ما در برابر حکومت امام زمان(عج) دو وظیفه داریم که باید انجام دهیم، اذعان کرد: اولین وظیفه ما این است که از خداوند بخواهیم ما را جزء افرادی قرار بدهد که مردم را به‌سوی او دعوت می‌کنند چراکه این افتخار است که انسان بتواند مردم را به اطاعت از خداوند دعوت کند.
میرعمادی افزود: دومین وظیفه ما این است که باید رهبر و جلودار مردم باشیم چراکه علما و روحانیت مسئولیت رهبری مردم را دارند و کارشان دعوت مردم به‌سوی خداوند است.
نماینده ولی‌ فقیه در استان لرستان با اشاره به این‌که علما و روحانیت برای رهبری و جلوداری مردم باید یک‌سری کار را انجام دهد، اظهار کرد: لازمه رهبری مردم خودسازی و عامل بودن است چراکه امام علی(ع) می‌فرماید «من شما را به چیزی وادار نکردم مگر این‌که اول خودم آن‌را انجام داده باشم و شما را از چیزی نهی نکردم مگر این‌که اول خودم انجام آن‌را ترک کرده باشم، پس یک رهبر باید خود عامل به سخنان خود باشد».
وی با بیان این‌که یک روحانی باید خودساخته و عالمی عامل باشد، ادامه داد: اگر مردم ببینند که یک روحانی عالمی عامل است او را دوست دارند چراکه لازمه رهبری و هدایت مردم راه‌بلد بودن است و این نکته را باید در نظر گرفت که اگر یک روحانی علم نداشته باشد چگونه می‌خواهد انسان‌ها را رهبری و هدایت کند.
میرعمادی با اشاره به این‌که علمای علم اخلاق مباحثی را بیان می‌کنند که همان راه رسیدن به سعادت و هدایت است که به ما نشان می‌دهند، اظهار کرد: دومین ویژگی برای راهبری مردم آشنایی با خطرات و آسیب‌ها، دشمن‌شناسی و آمادگی برای مقابله با دشمن است.
نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان با بیان این‌که اولین کسانی‌که با دشمن برخورد می‌کنند طلاب و روحانیان هستند، عنوان کرد: ما طلاب باید آن‌قدر تسلط و آگاهی داشته باشیم که بتوانیم خطرات نسبت به مذهب و دین را دفع مرده و پاسخ‌گوی شبهات مردم باشیم اگر ما این ویژگی‌ها را داشته باشیم پاداش طلبگی شامل حال ما می‌شود که در روایاتی از پیامبراکرم(ص) در بازگو کردن پاداش طلبگی و روحانیت آمده است که به امام علی(ع) فرمود «اگر یک نفر به دست شما هدایت شود بهتر است از آن‌چه که خورشید بر آن بتابد».
وی با اشاره به این‌که قبل از انقلاب اسلامی چیزی به‌نام حوزه علمیه خواهران وجود نداشت، تصریح کرد: یکی از دست‌آوردهای مهم ما در زمان انقلاب اسلامی همین حوزه‌های علمیه خواهران است که امروز حوزه‌های علمیه رسالت سنگینی را بردوش گرفته‌اند و اگر امروزه سلامت روانی خانواده حفظ شده است و نظام خانواده استوار است بخش عمده‌ای از آن‌را مرهون زحمات خواهران طلبه هستیم چراکه افراد را تربیت کرده و آموزش می‌دهند که کار ارزشمندی است.
حجت‌الاسلام میرعمادی با اشاره به این‌که از سال 1387 که به استان لرستان آمده است تاکنون هشت مدرسه علمیه خواهران تأسیس شده است، ادامه داد: در سال 87 کل طلبه‌های خواهری که در استان حضور داشتند 320 نفر بودند که 971 نفر به این مجموعه اضافه شده است و تا امروز این آمار به یک‌هزار و 265 نفر رسیده است.
نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان خاطرنشان کرد: چند سال پیش طی مصوبه‌ای از سوی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه مجوز تأسیس 17 مدرسه علمیه خواهران به استان لرستان داده شده است که بنابراین مصوبه لرستان شش مدرسه دیگر باید داشته باشد. 
وی با اشاره به این‌که در شهرستان‌های خرم‌آباد و بروجرد دو مدرسه علمیه خواهران و در هر شهرستان یک مدرسه علمیه خواهران فعالیت دارد، اظهار کرد: خواهران طلبه ما منشأ آثار و برکات خوبی هستند و در کنار این‌که نقش‌های خوبی را ایفا می‌کنند برجستگی‌های علمی، فرهنگی و تبلیغی در میان خواهران داریم.
میرعمادی در پایان با اشاره به این‌که دختران لرستانی استقبال خوبی از مدارس علمیه داشته‌اند، تأکید کرد: پاسخ‌گویی به این نیاز حمایت همه‌جانبه مسئولان حوزه را لازم دارد.

captcha